20 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

20 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Demokrasi Vekilin gazetesi kuyucularımızdan özür dilemek mec- burıyetını hıssedıyoruz Bu mecmua mücadele mecmuası de- sıkmayacak şekilde aksettirmeye çalıştık. Devlet Vekili Dr. Mükerrem Sarol'un bir yandan hükümetin basın tedvır ederken dıger taraftan latmaya çalıştık. Sonradan bu gazetenin ta ilkokullara kadar, parası hükümet ta- rafından öÖödenmek, suretiyle abone ya- pıldığını bildirdik, Ankarada Çankaya ilkokulunda bu gazetelerden —hem de bandları bile mamış— bir tomarın nasıl yakalandığını anlattık, gazetelerin ve üzerinde adresli bandın klişelerini koyduk. Bu arada, Devlet vekilinden ve Maarif vekilinden bazı hususların iza- hını istedik. Sostular Aynı resımler bazı gündelik gaze- telerde de ç Maarif Vekili Celâl Yardımcı, Hurrıyete bir tavzih gönder- di. Bu tavzihte, kendisinin valiliklere ve Maarif müdürlüklerine Türk Sesi'ni tavsiye etmediğini bildirdi. Bir diğer tavzihi Dr. Mükerrem Sarol yaptı. Bun- da, Maarif vekilinden ne şifahen, ne de tahriren gazetesine abone olunma- sını istemediğini ifade etti. Bunlar, bir takım gülünç tevillerdi. İkisi de ilko- kullara — Türk Sesi gazetesinin, parası hükümet tarafından ödenmek suretiyle abone kaydedilmiş olduğunu inkâra ce- saret edemedi. Zira Türk Sesi gazetesi, parası hü- kümet tarafından ödenmek suretiyle ilk okullara abone kaydedilmiştir. Bu sü- tunlarda, bunun vesikalarım neşrediyo- ruz. Aynı zamanda okuyucularımız, ilk- okullara resmi eller tarafından sokulan bu gazetenin nasıl bir gazete olduğu hususunda bir kaç nümuneyi de göre- ceklerdir. Asıl — tehlike B öyle bir hâdise, her yerde olabilir. Gazeteler bunu r alınca neşri- yatta bulunurlar, hükümet işe el koyar, derhal tahkikat yaptırılır, neticede me- suller —doğrudan doğruya veya vasıtalı mesuller— cezalarını görürler. Zira or- tada, inkârı kabil, olmıyan bir kabahat vardır. Ankara Maarif Müdürü, neşret- tiğimiz tamimi kimden emir alarak yap- mıştır, ilkokulları Türk Sesi gazetesine den emir alarak abone kaydettir- esi. buna gökteki güler! «TÜRK SESİ» İşte vesika 1. ©. Ankara Vilâyeti Maarif Müdürlüğü Muhasebe Bölümü Ankara: 17/6/1954 Okulu — Başöğret- menliğine; Yurt haberlerini en geniş ölçü- de veren ve İstanbulda intişar eden Türk — Seti gazetesine bir — yıl — müd- detle okulunuz için abone olunmuş- tur. Bu gazetenin muntazaman ge- lıp gelmediğinin ve sayıdan itibaren — gelmeğe başladıgmın bildi- rilmesini — rica ederim. Ankara Maarif Müdürü İmza tir? Bu hususların, tesir altonda bı- rakılamıyacak — müfettişler tarafından tahkik — edilerek açıklanması lâzımdır. Ilkokullara abone kaydı mevzuunda öl- çü nedir? Kimin istifadesidir? — Gazete sahıplerının mi? «Yurt haberlerini en ölçüde veren Türk Sesi gaze- .». Bırakınız bütün MZetecileri, kargalar bile kahkahayla durum nedir? Durum şu- dur : Başta Türk Sesi gazetesi ve bazı çevreler hükümete ve onun başındaki Adnan Menderese, yapılan bütün neş- riyatın «kelle istemek» mahiyetinde ol- duğunu telkine çalışmaktadırlar ve bu yolda kampanya açmışlardır. Kendile- rini korumak için, Başvekili kalkan ola- rak kullanmak yoluna sapmışlardır. İs- natta bulunuyorlar. Diyorlar ki, bugün- kü basın kanunu bile gazetecileri sus- Cevap bekleyen 4 sual 1 — Kabinedeki vekillerden vekâletlerinin Türk esi — gazetesine çok sayıda abone olmasını Dr. ü- kerrem Sarol talep etmiş midir, et- memiş — midir 1 Kasım 1954 - tarihinde i — gazetesinin —resmi — daire i Devlet — Teşekküllerinden kaç abonesi vardı? 3 — Türk Sesi gazetesi ilkokul- lara kadar — gönderilmekte Midir, gönderilmemekte midir? Devlet Vekili - sıfatile gazetesine verilen resmi ilâ Mükerrem — Sarol'un midir, Turk Sesi Dr. midir? geçmekte geçmemekte İLKOKULLARA turmak için kâfi değildir. Bir takını ga- zeteler açık kapılardan istifade ederek istemeye cüret ede- ün hedefleri biziz, Bunları, «Bizantinizmi mıyalım» adlı başmakalede bulmak ka- bildir. Evet, Bizantinizmi Zira Bizans, imparato kırlı çevrenın hortlatmıyalım. etrafındakı hin toplariyle temizlenmiş bir çamura gırtlağına kadar batırmıştır. z kimin kellesini istiyoruz? Eğer varsa irtikâp yapanların, nüfuz ticareti- ne girişenlerin, mevkilerini, makamla- rını suistimal edenlerin kellesini... Bu- nu, o kellelerle bir alâkamız olduğun- dan yapmadığımızı Başvekilin anlama- sı lâzımdır.' Ortaya hâdiseler koyuyoruz ve bunların en tarafsız şekılde tahki- Partiye faydalı olacağını, bu memlekette irtikâp yapanlar, nüfuz ticaretine — girişenler, mevkilerini, ma- suistimal edenler delıklerme kaçan fareler gibi ortadan kaybolurlar, her biri bir deliğe tıkılırsa bundan en ziyade Demokrat Partinin ve onun ba- şındaki Adnan Menderesin iftihar du- yacağından emin bulunuyoruz. evcut kanunu biraz daha ağırlaş- tırmak, gazetecileri tamamiyle sustur- mak, hiç bir kötü hâdisenin ortaya çık- mamasını temin etmek bir iktidar için zor değildir. Eğer gazetemizi kaparlar- sa, biz elbette ki susarız. Eğer —sanki kabahatliymiş gibi— Çankaya ilkoku- lu başöğretmeninin maruz kaldığı mua- mele, başka şekiller altında başka kim- selere de yapılırsa tabii yolsuzlukları ortaya — çıkarmak güçleşir, onu irtikâp edenler de Trahatlarlar. Eğer gazeteler bir muayyen ölçüden dışarı çıkmamağa mecbur tutulursa çıkmazlar. Bunlar hep denenmiş, muvaffak da olmuş usuller- dir. uller muvaffak olmuştur ama, rejimler değil...Biz, bu memlekette bun- ları tatdık ve Adnan Menderesler bun- ları bir daha tadmıyalım diye mücadele ettiler bizzat kendisinin etrafında düşündüğünü Şimdi, bir menfaat zümresinin, AKİS, 20 KASIM 1954