1 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

1 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

rüşüldü ve vazife taksimi yapıldı. Her- kes kendisine düşen işi — hazırlayacak, sonra yemden bir araya gelinip sentez yapılacaktı. İşte, Cumhuriyet Halk Par- tisi bütçe müzakerelerine böyle hazır- artinin görüşü, ihtimal ki Mec- lis gurubu reis vekili Nüvit Yetkin tara- fından okunacak uzun bir konuşmada belirtilecektir. Bu konuşma, Parti Mec- lisi tarafından tespit edilen politikanın da bir aynası olacaktır. Sonra, muhtelif vekâletlere ait bütçeler geçerken me- buslar hazırlanan nutukları okuyacaklar bep Meclis gurubunun bu yıl iktisadi ateşlidirler ki siyasi tartışmalarda fayda- lı olacaklardır. Fakat bütçe, daha ziyade ıhtısas ışıdır Nitekim 194 50 arasın- okrat Partinin de buna yakın bir yol tuttuğu — hatırlardadır. Onların büyük avantajı, elbette Adnan Mende- resin bulunmasıydı. Bu, Celâl Bayan gündelik politikanın üstünde tutuyor- du. isyon iki toplantı yaptı ve ana hatları tesbıt etti. Mütehassıslar haki- katen kıymetli ve bilgili kimselerdi. Ümit veren husus, bunlardan bir çoğu- nun yukarda bahsedilen — üçüncü teze bağlı olmalarıdır. Bakalım, çalısmaları ne netice ve- recek, bakalım dağ ne doğuracak? Dış politika Bir politikanın başarısı B aşvekil Adnan Menderes Ocak ayı- nın dördüncü günü uzun zamandan beri sabır ve gayret ile atılan bir köp- rünün üzerinden geçip Orta Şark mem- leketlerine ile seyahatine başlıyor. He- def şimdilik Irak başkenti Bağdattır. Başvekil Menderes Irağın bundan bir kaç ay evvel memleketimizi gayrı Tres- mi surette ziyaret etmiş olan başvekili Nuri Said Paşa'nın davetine icabet et- mektedir. Bu yolculuğu, daha cenuba doğru ikinci bir yolculuğun takip etme- si de beklenmektedır Ikmcı hedef Ka- hiredir. dir. Şimdilik Suriye bize karşı düşman- ona da Orta Şarkta ancak iyi ge Şark memleketleri için faydalı olabileceğini anlatması — muhtemeldir. görmemezlikten gelmeleri ancak hayret uyandırabilir. Adnan Menderes'in ziyaretinden şimdilik sansasyon uyandıracak bir ne- bu yenı vesileyle tekrar temas edecek- ler ve hâdiseleri gözden geçireceklerdir. AKİS, 1 OCAK 1955 OLUP BİTENLER YURTTA Mısırı ziyaret eden gazetecilerimiz Fethettiler Ziyaret, bir bakıma iyi niyet ziyareti mahiyetini taşımaktadır Bu arada keli- menin siyasi manâsile 1ttıfak'1n dışında - iktisadi, kül- beklemek hata olmaz. Bizim Iraktan alacağımız petrol Basından hâtıralar Devrel!... Şinasi N. BERKER eşet Naci dâvası Bolu'da görü- lüyor... Yeni bir safhaya girmiş: Ulus ve Cumhuriyet muhabiri şa- hitlik etmişler... Ankara valisi Nev- zat Tandoğan bahis mevzuu... Du- ruşma safhasını Kemal Baglarlı Bo- lu'dan telefonla veriyor, biz de bir taraftan yazıyoruz anık olarak Ulus gazetesi Ankara Valisi Nevzat söylediklerini Cumhu- muhabirinden işittiği- — T muhabiri, Tandoğan'ın riyet gazetesi ni bildirdi — mhuriyet muhabiri Nev- zat Tandogan hakkında dedi ki — Sanıklardan — Reşit Mercan ve Haşmet Orbay, Nevzat Tando- ğan hakkındaki iddialara bir diye- cekleri olmadıklarını söyliyerek... Duruşmanın Nevzat Tandoğan'- safhasının yazdırılması bir ihayet bu kıs- mın yazdırılması bitti, dâva ile alâ- kalı diğer kimselerin bahis konusu ol- duğu ifadelere geçlık ki, telefonun içinden tirfilli bir ses: Muduru Şinasi Celâl de emniyet santralı!... borcu vardır. Hükümet bunun tutarını bütçesine koymuştur. Bağdattaki görüş- meler esnasında o hususun da dostane bir şekilde halli gerekmektedir. Kahireyi ziyarete — gelince, ondan evvel Mısırlı bir — gazeteciler heyetinin memleketımıze gelmesi beklenmektedir. Bu, biz gazetecilerimizin yaptıkları seyahatın iadesi mahiyetinde olacaktır. Alaturka — usüller u vesileyle biten haftanın başından beri gazetelerimizde Mısır Mı- sırlılar hakkında çıkan lâzımdır. Dünyanın bütün mede- ni memleketlerinde gazeteciler yabancı- diyarlara seyahati, orada — gördüklerini olduğu gibi aksettirmek gayesile yapar- lar. Politika, politikacıların işidir. On- lar arzu ettikleri şekilde beyanat ver- sinler, nutuklar söylesinler. Fakat gaze- tecilerimizden beklenilen, bir siyasi ca- mianın içinde beraberce yer almak üze- re bulunduğumuz — memleketin ve o memlekette yaşayan milletin hakiki du- rumunu hislere ve gündelik icaplara faz- la, kapılmaksızın bizlere — bildirmeleriy- di. Bunu yapacak yerde, ğu bir takım afaki mekte, sanki yakınlaşmayı kolaylaştıra- cakmış gibi komşularımızı göklere çıka ran ve sahtelikleri daha başta belli olan beylik maka]eler, röportajlar kaleme al- n umumi efkârca iyi politik hava değiştiği için mersiyeler yazmalarındakı garabete şaş mamak elden gelm Tenkitlerimizde olduğu kadar methıyelerımızde de ölçü- 9