15 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

15 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Bedendeki savunma reaksiyonlarını gözden geçirirsek bunların nöro-vejeta- tif sinir sistemile ilgili olduklarını rürüz. Bu sinir sisteminin sempatik ve parasempatık diye ikiye ayrıldığım bili- Eğ bu sinirlerin dürtülmesine şiddetlerini ölçülü bir hâl alır, hafifler hattâ durur. Organizma da kudretlerini harcamaz, saklar. O hal- de hibernasyonun ana prensıbı, vejeta— tif sinir sistemi, otonom sinir si b di- «gangliyop- . sağlamak kolay bir iş değildir. Çünkü bu sinirle- rin birbirlerile geniş ölçüde bağlantıları vardır. Bu gün de bu sinirlerin vücut- da ulaştıkları yerler, bu yerlere ulaşmak için geçtikleri — yollar ve aralarındaki bağlantılar tamamen — bilinmemektedir. Dekonneksiyonu başarabilmek için bü- tün bu yollarda, bu bağlantılarda en- geller, barajlar kurmak lâzımdır. Bunun için de kullanılan ılaçlar pek çeşitlidir ve her biri sinir sistem na- tesir etmektedir. dekonneksiyon tehlikelidir. Çünkü orga- nizmanın bu işleri düzenleyici mekaniz- ması da iyice bilinememektedir ve çok karışıktır. felç yapıyorsa o zaman da Cocktail K okteyl sadece hariciyecilerin tertip ledikleri ve hanımların 3000 liralık roblarını teşhır ettikleri — toplantılarda içkiden ibaret değildir. kokteyller de vardır. Bizim kokteylimiz Paris'de ki bir terzinin ölümüne yas tutup ağlayarak ve billur kadehlerle içilmez. Enjeksiyon suretile kullanılır. Bu enjeksiyonlar ya İytigue la birbirlerine karıştırılır. Hastaya alış- kanlık yapmasın diye kokteyle katılan ilâçlar her gün değiştirilir. Bu ilâçları az miktarlarda birbirlerine katılması onların tesir kudretini arttırır. İlim di- lile onları (Potentialise) eder. Kokteyli- mizin terkibi hastanın yaşına ve pato- lojik durumuna göre değişir. Henüz sa- bit bir formülü yoktur. Yeni ilâçlar bu- lundukça ve ilâçlarımızın zararlı tesir- leri giderilerek şifalı tesirleri arttırıldık- ça kokteylin terkibinde de değişiklikler yapılmaktadır. Bu kokteylleri hazırla- mak için en çok kullanılan ilâçlar şun- lardır : Proceine: Ağrı dindiricidir. Kalbi ley en koroner dediğimiz damarları Kalbi anarşik takallüslere . Hava yollarım açar. İdrarı arttırır. Hastada iyilik hissi, Öfori yara- tır. haiz- Amin prokain: tesirleri AKİS, 15 OCAK 1955 Aynı TIP Hastaya kan veriliyor bile Bankaları dir. Vucudu geç terk ettiğinden — pek kullanılam. Curarısant maddeler Anestezik maddelere katılmaları, az miktar anes- tezikle narkozu temin eder. Toksikdirler. Piridosal, Dolosal: Kötü tesirleri ol- madığından morfine tercih edilir. Anal- jezik, anestezi, amnezi yapan, tenef- fusu yavaşlatan, uyuşturucu maddeler- dir Antıhıstamınıklerden Phenergan ile promethazıne (3277 P.), Diparcol (2987 P.) de kokteylımızın içine gi- ren maddelerdir. Bunların da çeşitli te- sirleri vardır. nik ve parasempa- tik sinirleri frenlerler Teneffüsü kolay- ifraz birik- dindirici (analjezik), uyku getirici (hip- notik), unutturucu (amneziyant), Hipo- fiz bezesinin salgısını azaltıcı ve anti- biyotikdirler. En son olarak Largactil (4560 R.P.) bulunmuştur. Bu ma mpatik ve parasempatik sinirleri yatıştıran (sem- patikolitik parasempatikolitik), spazmları gideren (spazmolitik), uyuş- turucu (sedatif) bir ilâçdır. Bu hassala- rından Ötürü genel olarak gangliyople- nasyonda yukarda söylediğimiz kokteyl- mevcut ler kullanılmakta idi. Bu gün sadece Largactil'i kullanmakla da bu amaçlara erişilmektedir. Sonuçlar bu açıklamalardan anestezi tekniğinde büyük bir değişikliğin arifesinde olduğumuz anlaşılmaktadır. potansiyalize ve tâbi tutulmaktadır. niyetle gönderilmektedir yeni metodları Hindi - Çini savaşların- da çok kullanmışlardır. Hibernasyona tâbi tutulmuş hasta- lar yani soğuk kanlı hayvanların kış uykusunda bulundukları duruma soku- lan, yaşayışları — ağırlaştırılan, metabo- lizmaları düşürü uyuşturulan kim- seler öldürücü mikrop ve toksin hücum- larınla, travmalara, şoklara; klâsik teda- vilere tâbi tutulanlardan daha iyi da- yanmaktadırlar. Bunun için hibernasyon ameliyat sonunda ortaya çıkan şok ve hipertermi hallerinde küratif olarak da kullanılabilir. Dr. E. 33