26 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

26 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

İngiltere kalkmıyor Halâ “yor mu?" komitesi kurulmuş ve sevk ve idare seminerleri tertip edilmişti. zamanımızda insanların faa- düktivite liyetleri her zamankinden daha fazla iktisat normlarına uymak mecburiye- tinde, onun için işin verimini artırma bir zaruret olarak karşımıza çıkmak- tadır. Onun için çeşitli amme hizmeti sahalarında — vazife gören — vekaletler faaliyetlerini birbirleriyle hemahenk olarak mecburiyetindeler. Biz batılı mânada devlet vasfını Cum- huriyetle beraber - iktisap etmiş oldu- ğumuz için devlet faaliyetlerinin ras- yonelleştirilmesinde ister istemez geri kalmışızdır. Fransa gibi memleketler- de bile devlet faaliyetlerinin çok yön- lerden ıslâhiı düşünülürken biz aşırı bir iyimserlikle işlerin hepimize mem- nuniyet verici bir tarzda cereyan etti- ğini Heri süremeyiz. Bizim mevzuatı- mızda da yapılacak tadıller kurulacak yeni idari müesseseler vardır. Bizde de işlerin daha verimli bir şekilde dönmesi için işi görenlere verilmesi lâzım gelen haklar vardır. Bizde de devlet veya mümasil organlar tarafın- dan toplanan bilgilerin süratle iş mu- hitlerine aksettirilmesi icabetmektedir. prodüktiviteyi artırmak için gösterilen faaliyetlerle memleke- timizde prodüktiviteyi artırmak için gösterilen faaliyetler mahiyet bakı- mından da ayrılmaktadır. Bizde ıslahat için alınması gereken tedbirleri devlet kendisi almakta Fransada ise alınması gereken tedbirleri mütehassıslar bir rapor halinde mesul organlara sun- maktadır. Meselelerimizin hallinde ih- tisasa Önem — verdiğimiz an önemli memleket meselelerinden birini hallet- miş olacağız. İngiltere 147 milyon sterling H alkın ısrarlarına — dayanamıyarak hükümet birkaç otomobil yolu inşa AKİS, 26 ŞUBAT 1955 etmeyi taahhüd etmiştir. Ulaştırma bakanlığı tarafından hazırlanan ilk ta- sarı Londra bölgesini Yorkshire bölge- sine bağlıyacaktır. Her iki bölgeyi bir- birine baglıyacak olan yolun uzunluğu 0 caktır. Her yol iki taraflı inşa edılecek ve bunlardan her birinin genişliği on ikişer metre olacaktır. nci bir otomobil yolu Lancashire mıntıkasını Birmingham'a bağlıyacak- Yol şebekesi Üüzerinde yapılacak dıger ıslahat Londrada şimdiden derpiş edilmiştir. Bu hususta hazırlanan ta- sarıların İngiltereye 147 milyon ster- line mâl olacağı zannolunmaktadır. Yol inşaatının İngiltere - bütçesine tahmil edeceği ağır yükü nazarı itibara alan bazı kimseler bu masrafın araba sa- hiplerinden alınacak harçlarla karşı- lanacağını ileri sürmekte ve bu usulün ortaçağa has bir usül olduğunu iddia ederek böyle bir hareket tarzım ten- kid etmektedirler. Zaten daha şimdi- den otomobil sahiplerinin İngiliz hü- kümetine ödedikleri vergi senede 400 milyon sterlini bulmaktadır. Yol meselelerinin bu şekilde mü- nakaşası yapılırken saylavlar ulaştırma bakanlığı sekreteri tarafından — Manş tünelinin açılmıyacağına dair haberi sükünetle dinlemişlerdir. Buna sebep böyle bir tünel inşaatının çok pahalıya mal olacağı, soğuk hava tertibatının ademi mevcudiyetinden dolayı bu tü- nelden otomobillerin istifade edemiye- ceği ve modern silahlarla tünelin bir harp vukuunda kolayca tahrip edilebi- leceğidir. İngilteredeki yolların ıslahı mese- lesi pek haklı olarak memleketimizde vaktiyle inşa edilmiş olan yolların ba- mım hatıra getirmektedir. Memleke- timizde son yular zarfında kara yolla- rına büyük önem verildiği ve — hattâ karayolları umum müdürlüğü adı al- tında bir Umum Müdürlük ihdas edi- lerek yol işlerimizin düzenlenmek is- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA tendiği malümdur. Yalnız esas olan yeni yolların yapılması — değil belki bunun kadar ehemmiyetli olarak mev- cut yolların seyrisefere elverişli bir şekilde muhafazasıdır. Biz belki mese- leleri ele alış tarzımız icabı vaktiyle kurulmuş olan müesseselerin ve mey- dana getırdıgımız eserlerin Zzamanla yıpranacağını unutur gibi oluyoruz. Zamanın yıpratma payını hesaplarımıza ithâl ettigimiz vakit batılı tarzında dü- şünmeğe alışmış olacağız. Yoksa Dev- let —Deniz yollarının vapurları gibi amortısman müessesesi Üüzerinde kafi derecede düşünmezsek meydana getir- diğimiz eserlerin bir gün yarıdan daha fazlasının tamire muhtaç olduğunu görmek mukadderdir. İtalya İtalya yabancı yatırımları teşvik ediyo Italya da yabancı sermaye yatırımla- rını teşvik etmek üzere kanun layi- hası hazırlanmaktadır. Bu tasarıya göre İtalyaya yeni sermaye yatıran ya- dışarıya çıkarabileceklerdir. Bu faiz ve iradlar dışarıya çıkarılmayıp da tek- rar İtalyaya yatırıldığı vakit bunların faiz ve diğer iradları da dışarıya çı- karılabilecektir. Faiz ve iradlardan dı- mıyacaktır. (Gene faiz ve iradlardan dışarıya çıkarılabilecek miktar yatırıl- mış sermayeyi aşmıyacaktır. Sermaye transferine sermayenin yatırıldığı ta- -ihten itibaren iki sene sonra başlana- caktır.. Kanun tasarısında İtalyaya sermaye yatıracak yabancı şirketlerin çıkaracakları tahviller bazı tahditlere tabi tutulmuştur. İtalyan şirketlerine veya halan mevcut yabancı şirketlere sermaye yatırımları hazine vekâletinin onceden müsaadesine bağlıdır ya son zamanlarda buyuk bir ıktısadı kalkınma hamlesine - girişmiş- tir. Hattâ maliye bakanı Vanoninin is- mini taşıyan on yıllık bir kalkınma plânım hazırlayarak uzun vadeli kal- kınma faaliyetlerini tatbike koyulmuş- tur. Yabancı sermayeye İtalya da' muhtaçtır. Çünkü Italya tam mânasiyle iktisaden inkişaf etmiş bir memleket değildir. Mussolini ltalyayı yirmi sene müddetle idare ettiği vakit memleke- tini sıtmadan, bataklıklardan, yolsuz- luktan kurtarmış ve İtalyanın asıl ik- tisadi kalkınmasını tamamlıyacağı sı- rada fütühat hareketlerine girişmişti. Harpten sonra İtalyanın başına gelen devlet adamları batılı devletlerle dostane münasebetler tesis ederek memleketlerinin mübrem ihtiyaçlarını batılı devletler blokundan temin etti- ler. Şimdi İtalya dışardan yabana ser- mayenin İtalyaya gelmesini beklemek- tedir. İtalyaya politik alanda büyük başarılar kazandırmış olan — İtalyan devlet adamlarının bu işte de muvaf- fak olacaklarım ümit etmek gerekir. Zira aksini düşünmek için hiçbir sebep mevcut — değildir. 13