February 26, 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

February 26, 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

METEOROLOJİ Baharı hemen gördük İnşallah arkası gelir Bahar Kışa paydos D evlet meteoroloji istasyonunun hava durumunu tespit eden müdürlü- ğüne bir gazeteci müracaat etti. Şehir- de kış ortasında bir bahar büküm sü- rüyordu, her taraf güneş içinde idi, ağaçlar tomurcuk vermeğe başlamış— lardı. Devlet Meteoroloji istasyonunun hava rasat müdürü, gazetecinin sualine şu kısa cevabı verdi : a yarın ve öbürgün de de- ğişik bulutlu geçecek, suhunet derece- sinde bir değişiklik olmıyacaktır." Bu cevap klâsik bir cevaptı. er gün gazetelere verilen hava bültenle- rinde ayni kısa ifadeye rastlanıyordu. Halbuki, istenilen kıs ortasında bu gü- zel baharın devam edip etmiyeceği, havaların birden soguga kara kışa çevirip — çevirmiyeceği idi. Çünkü halkta her sabahın güneş içinde başla- ması karşısında bir endişe vardı, bu ne kadar devam edecek, havalar 'daha ne kadar zaman bu sıcaklıgını bu ba- harını süregötürecekti. u durumun devamı, B kömürün binbir sıkıntı ile temin - edildiği şu idi. Kömür bulunamıyordu, fiyatları pahalılaşıyordu, halk bu türlü bahar içinde yaz ile kış ortası bir gi- yim tarzını benimsiyor, kalın paltolar dıktırmege kalın giyim eşyaları alma- ğa ihtiyaç hissetmiyordu. Fakat havaların bu güzelliği ne kadar devam edecekti? Şubat ve hele Mart ayları halk için telâş için yaşa- 14 nan aylar olarak kabul edilmişti, ge- lenek de böyleydi. Bu aylarda kış en şiddetli soguklarını yapar, en fazla in- sanı bu aylar titretirdi. Halbuki $ batın ortalarında idik, Mart geliyordu, havalar iyi eteoroloji istasyonunun ilgili şa- hısları bu suali şu şekilde cevaplandır- "— Bu sene kış olmıyacak, hava bu güzel, bu tatlı meltemi ile ılık bir suhunet içinde devam edip gidecek- Mesele kalmıyordu, en selâhiyetli uzuv olan meteoroloji havaların bun- dan böyle de iyi gideceğini müjdeliyor- du. Sebeb ise, basitti ve cenup ile şimal memleketlerinin her sene birbiri ile olan mücadeleleri bu sene - diğer se- nelerden ayrı olarak - cenubun gale- besi ile neticelenmişti. ünkü Türkiye, ne kadar orta do- ğu memleketi olursa olsun, genışlıgının büyük bir kısmı ile Avrupa memle- ketlerine bakımından - tâbi idi. Avrupa memleketlerinde kara bir kısın ve dolayısiyle memleketimizde de şiddetli havaları hüküm sürmesi Sibirya'daki yüksek basınçlı bir hava- nın tesir ikâme etmesinden ileri ge- liyordu. Sibirya'daki bu yüksek basınç İspanya'dan — başlıyarak bütün Avru- pa'yı Türkiye'yi içine alıyor, bol kar, şiddetli bir soğuk rüzgar getiriyordu. ü ütün memlekette soğuk dalgaları halinde yayılıyor, bu yayılma ve yüksek basınç kar temin ediyordu. Filhakika kış mevsiminin - takvim gıcında olarak Avrupa mem- leketlerının bazılarında bilhassa orta Avrupada şiddetli bir kar fırtınası hâ- kim olmuştu. Bu fırtınanın tesirleri mevsimin başında Türkiye'ye de gel- miş, gün ve gün soğuk yapmıştı. Si- birya yüksek basınç tesirini devam et- tiremeyince, soğuklara bir "paydos" çekilmiş, ılık, bahar havası gelip mem- leketlere yerleşmıştı Yüksek basınçtan kurtulan mem- leketlere cenup , cenup rüzgârı hâkim oluvermişti. Cenuptan gelen sıcak rüzgarlar - ki bunlar alçak ba- sınçtır - bütün memleketin sathına ya— yılmıştı. Bu hava sıcak hava sebebten bütün memlekette sıcaklık vardı, bir bahar havası göze çarpıyor- du. Şımdı Avrupada, İspanya, ve Fransa gibi memleketlerde tatlı rüzgar, ayni bahar sıcaklığı var- dır. Oralar da bizim gibi bir Akdeniz memleketi olmanın nimetini - seneler- den sonra bir defa - tatmaktadırlar. Bize verilen bilgiye göre, artık ha- vanın bu şekli degıştırmesıne imkân yoktur. Çünkü, şimal rüzgarı mağlüp olmuştur, bu maglubıyetı telafı edecek mevcut değildir. hiç bir belirti de Yanlız. Yaz çok sıcak olacak Y anlız aradabır bir gün, bir yirmi dört saat devam edecek bir fırtına, bir kar yagışına şahid olabiliriz. Fakat bu, geçici olacaktır, ertesi günü - çok defa şahid oldugumuz gibi - hava gene bahar tarzına kavuşacak ve günlük güneşlik bir kış devanı edecektir. De- mek oluyor ki, kendimizi bahar hava- sına göre, ayarlı tutmak şansına ma- likiz, fakat arada sırada esecek sert bir rüzgârı, yağacak bol miktarda karı he- saba katmak suretiyle.. 1955 senesinin kışı ve baharı bir- birine kucaklaşarak başladı. Fakat unutmamak lâzımdır ki» - meteoroloji ilgilileri böyle diyor - kış böyle geçer- se, yaz çok sıcak olacaktır. Yani kışın devamı, yavaş yavaş havanın az sıcak- tan çok sıcağa gitmesi ile kendini gös- terecektir. Bugünkü hâl yaz sıcaklarının te- hammül edilmez derecede olduğunu ortaya çıkarmaktadır. O zaman da bol şikâyet dinliyeceğiz.. VEBOLİD LİMİTED ŞİRKETİ Mağazasını Zafer Meydanı Adil Han'a naklettiğini Sayın müşterilerine arzeder 28214 Telefon AKİS, 26 ŞUBAT 1955