26 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

26 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

bir yabancı memleketın tetkikleri ol- mamalı, biz oturup meselenin üzerine egılmelıyız. Ince noktalarına kadar Nesebi gayri sahihler B u dava memleket için daima yüz kızartıcı olarak kalmıştır ve kal- maktadır. Cemiyetler, — meselelerini hallettikleri zaman, — cemiyet olarak bu tün dünyanın içine yerleşirler, yok- a bâlâ bir cemiyet tasavvur ediniz, iç sözünü bir hakaret bullenmektedır bir cemiyet tasavvur ediniz ki, hâlâ gayri meşru çocukların haklarmı, ölçülerini kanuni mevzuat ile tespit edip, onları her vatandaş, daha Ötesi her insan gibi bir insan ta- nımamıştır. Bu cemiyete "geri deme- mek" için kimse kendisini tutmaz. Türkiye'de her iki senede bir nesebi gayri sahih çocuklar için Meclis'e bir kanun teklifi getirilir. Bu kanun "teklif” sözünden de anlaşıla- cağı üzere, milletvekilleri tarafından Meclis'e getirilmektedir, bu defa da bu vazifeyi İzzet Akçal yapmaktadır. Mil- letvekillerinin kanun teklifinde bulun- maları en belli başlı vazifelerindendir, ancak, milletvekili hükümetçe hazır- lanan kanunlarda bir eksiklik, mevzu- atta bir gedik gördüğü zaman bu mev zuda kanun teklifi yapar. Halbuki, hu— kümetin nesebi gayri sahih çocukları ele almaması için hiç ama hiç bir se- beb yoktur. Bilâkis, teşvik edici pek çok hâdise, pek büyük rakkamlar var- dır. Bu memlekette rakkamı milyon- lara varan nesebi gayri sahih çocuk bulunmaktadır, okuldan, medeni hak- larından mahrum bir yığın . çocuk Bunlar, cemiyetin iptidai düşünceleri- nin Ötesine çıkamadıkları için daima ezilmeğe vurulmağa ve — aşağılanmağa mahkümdurlar. Neticede biz bunlar- dan muayyen bir yaşa gelince "vazife" isteriz. zzet Akçal kanun teklifinde "ne- sebi gayri sahih çocukların diğer va- tandaşlar gibi, anne ve babalarının üzerine" tescil edilmesini istemekte- dir. Bu kanun teklifinin Meclis'ten ge- çeceğine kimsenin şüphesi yoktur, çünkü her milletvekili kendi seçim bölgesinde bunlardan binler ve binler görmüştür. Aslında, sosyal bünyeyi iyiye doğ- ru götürmeğe çalıştıgımızı ilan ve id- dia ederken, "nesebi gayri sahih ço- cuk" davasını bu türlü, geçici tedbir- ler ile mi ele almamız İâzım gelirdi? Yoksa, her sosyal davamızda kendini hissetiren dört başı mamur mevzuat eksikliğini telâfi etmek mi?. İşte, bizim memleket olarak boca- ladığımız, her sosyal davamızın önüne çıkan bulanıklık bu noktadadır. Ve kimbilir ne vakit bu noktayı aşarak, kendimizi sosyal bünyenin eksiklikle- rini tam manasıyla hissetmiş olarak bulacağ Nesebı gayri sahih çocukların tes- cili meselesine gidilirken, elde millet- vekillerinin topladığı - rakkamlardan başka hiç bir rakkam olmıyacaktır, olarak ka— gene tahmini sıfırlar besler, onlar ve dıger rakkamlar üzerinde oyalanıp duracağız AKİS, 26 ŞUBAT 1955 KİTAPLAR DEVLETİMİZ HUKUKU HAKKINDA MEKTUPLAR n : Ankara Barosu Avukat- larından Erhan Loker. Ankara 1955 Örnek Matbaası. 52 sayfa, fiyatı 100 kuruş.) D emokra[ Parti hareketinin harsi ukuki cephesınden henüz in- celenmemış ve belki de bu hareketin esasen sözü geçen cihetlerde tamam- lanmamış olduğunu belirten yazar aşagıya başlıklarını aldığımız 9 mek- tupla “"gerek dünya ahvali, — gerekse Türkiyemizin içinde bulundugu şart- lar bakımından bazı fikirlerini" açık- lamaktadır. Ariza - Amme hukuku ve bir metod meselesi - Türkiye devleti- nin hukuku - Devlet hayatımızın inki- şafi ve inkilâplar - Türkiye Devletinin istiklââ hukuku hakkında - Türk Dev- letinin hâkimiyet anlayışı - Çok par- tili hayatta mülki hâkimiyet - Türki- yede demokrasi mevzuu.. TEDİRGİN GECE (Yazan: Albrecht Goes, Çeviren: Behçet Necatigil. İstanbul 1054 Yeni Matbaa. 92 sayfa, fiyatı 100 kuruş.) A lman Edebiyatından, Türk okuyu- culara yeni bir im: — Albrecht Goes. Ve yazarın ilk eseri: Tedirgin Gece. Yazar, İkinci Dünya savaşında Alman ordusunda hizmet görmüş bir rahiptir. Bu kitabiyle, şahidi olduğu ve faciadan biridir. Eser, Varlık Yayınlarındandır. BAĞ—BAHÇE BİTKİLERİNİN ISLAHI (Almancadan çeviren : Prof. Dr. Sabahattin Özbek. Ankara 1955 Üni- versite Basımevi. 230 sayfa.) A l|mancadan tercüme edilmiş olan eser, bağ ve bahçelerin islahı iş- lerinde çahşacak olanlar için gereken ilmi esaslar hakkında bilgi vermek için yazılmıştır. Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri bölümünde çalışacak olanlar için yardımcı ders kitabıdır. Kitap, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınlarındandır. YARINA DÖNÜŞ (Yazan: Sigrid ÜUndset, Çeviren: Tahsin Yücel, İstanbul, Aralık 1064 Yeni Matbaa 123 sayfa, fiyatı 100 ku- Yuş.) V akınlarda ölen — Norveçli — Sigrid Undset, Skandinavya edebiyat âle- minin, bütün dünyaca sevilen kadın yazarlarındandır. u eser, Norveçin istilâ günlerini yaşamış olan Sigrid Undset'in o günlere ait notları, kaçışı ve hatıralarıdır. 1940 ilkbaharı Nor- veçinin tasvir ve tanıtılmasıyle başlı- yan kitap, İkinci Cihan Harbine ait bir sahneyi canlandırmaktadır. CEZA MAHKEMELERİ USULÜ (Yazan: İstanbul Üniversitesi Ce- za Hukuku ve Ceza Usul Hukuku Ord. Profesörü Dr. M. Tahir Taner. İstan- bul 1055 İsmail Akgün Matbaası. 448 sayfa, fiyatı 10 lira 50 kuruş.) K itabın üçüncü basımıdır. 1951 yı- lından sonra yürürlüğe giren - ko- nu ile ilgili - bazı kanunların icap et- tirdiği değişiklikler ve birkaç ilâve hariç olmak üzere ikinci basımın aynı- dır. İstanbul üniversitesi Hukuk Fa- kültesi Yayınlarındandır. KOMÜNİZM TEHLİKESİ VE KORUN- MA ÇARELERİ (Yazan: Kurmay Bnb. Hayri Ar- say. Ankara 1954 E. U. Basımevi, 24 sayfa, fiyatı 16 kuruş.) E rkânı Harbiyei Umumiye Reisligi yayınlarından olan eserde, ilkönc Komünizmle mücadele mecburıyetı belirtiliyor. Dıger fasıllarında, Komu— nizmin yürüdüğü yollar ve Kom nizmle mücadelede takip edilecek yol ve usüller inceleniyor. COĞRAFİ KEŞIFLER (Yazan: Gazi —Eğitim Enstitüsü coğrafya öğretmeni Sami Öngör. İs- tanbul 1054 Maarif Basımevi. VI14*310 sayfa, resimli, fiyatı 230 kuruş.) M aarif Vekâleti Ogretmen Kitapları serisinden Çı U eserde, ana hatlariyle, 1lkçaglardan günümüze ka- dar olan coğrafi keşifler ve tetkik se— ahatleri verilmektedir. Mevz CograF keşifler ve tetkik seyahatlerı tarihi" bir cilde sığdırılamıya- yüzden, metin seyyah ve kâşifler - tâli derecede olanlar kaydiyle - kitap sonunda 30 sayfa tutan bir EK içinde gösterilebilmiştir. — İkinci — basımının iddialı adiyle mutenasıp bir hacimde çıkarılması arzu edl (THERESE DESOUEYROUX) (Yazan François Mauriac, Çevi- : Ziya İshan. İstanbul 1954 Yeni Matbııa 110 sayfa, fiyatı 100 kuruş.) T herese, mseler senin mevcut olamıyacağını söylerler. Ama ben olduğunu m. Çünkü yıllardır zaman, yolu- okuyorum» bizi, mediği - koc. zehirlemiye ka lkışmış bir genç kadımn acıklı dra- miyle başbaşa bırakıyor. Belki bir Therese mevcut değildir. Fa k t, Therese'in kötülüğe duşkunlugu 'gü- nahların insanlara mevcuttur. Eserde insan ruhu - ustalıkla ve bütün açık- lığiyle - tahlil ve teşhir edilmektedir. İngiliz romancısı ve münekkidi Char- les Morgan, eserin muharriri François Mauriac'ı Yaşayan dünya romancıları- nın en büyüğü saymıştı. Zehir, bu bü- yük romancının çok okunmuş roman- larından biridir. 21