16 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

16 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Atom infilakinin insan üzerindeki tesirleri İnsanlık — mukadderatını Atom Bomba denemeleri ve neslimiz Son zamanlarda atom enerjisinin bütün dünyada hükümet adamları nazarında kazandığı öneme yeni bir işaret var iki senedir hiç bir mil- letler arası konferans yapılmadı ki orada atomun barışçı veya savaşçı kullanılışları konuşulmuş olmasın. İster New York'ta toplansın, ister Bandung'da, her büyük konferansın gündeminde bir atom enerjisi mad- desi bulunuyordu Bu yeni teamülün son örneğini de San Francisco'da ya- pılan Birleşmiş Milletlerin onuncu yıl dönümü toplantısı verdi. Bu top- lantıda Amerikan delegesi Henry Cabot Lodge Jr., atom ve hidrojen bombası denemelerınden doğan teh- likeli ışınımların - radyasyonların - tesirlerini incelemek üzere bir millet- ler arası komisyon kurulmasını tek- lif etti. Bu komisyon şimdiye kadar yapılan bütün denemelerin dünyanın her tarafında hasıl ettiği radyoaktif- lik hakkında mevcut rasatları ve mü- şahedeleri bir araya toplayacak, bun- ları bir arada değerlendirecek ve son- ra elde ettiği sonuçları fark gözet- meden gene bütün dünyaya bildire- cektir. Ayrıca Lodge, — bombaların tehlikeli ışınımlarının insanlar üze- rindeki tesirlerini incelemek üzere bir de milletlerarası konferans- tertip e- dilmesini öne sürmüştür. Önümüzde- ki Ağustosta Cenevrede toplanacak konferans atomun barışçı kullanışla— rım gözden geçireceğinden, Lodg - un bahsettiği zararlı tesirlerin ince- tayin — ediyor lenmesi için gerçekten başka bir kon- feransa ihtiyaç vardır. Bırleşmış Mil- letlerin yetkili organ bu teklifler üzerinde bir karar almadı— lar. Fakat tekliflerin her tarafta ga- yet müsait karşılandığına şüphe yok- tur. Zaten Amerikada, — İngilterede ve Japonyadaki bazı özel ilmi teşek- küller, kendiliklerinden, bu çeşit a- raştırmalar yapmıya k oyulmuşlardı. Lodge'un teklifleri kabul edilirse, bü- tün bu araştırmaların bırleştırılme— siyle daha verimli çalışılacak ve da- ha tamam sonuçlar elde edilecektir. Mesele nedir Böyle — esaslı bir araştırmayı en baş- ta dünya halk efkârı şiddetle İs- tiyor. Çünkü bir seneden fazla bir zamandır, muhtelif memleketlerdeki ilim adamlarının, politikacıların ve gazetecilerin birbirini tutmayan de- meçleri hepimizi tam mânasiyle şaş- kına çevirmiştir. Sözlerine guvenebı— leceğimizi sandığımız bir çok kimse, hidrojen bombası denemelerinin dün— yada mevcut tabii radyoaktifliği teh- likeli bir surette arttırdığını, bu rad- yoaktifliğin neslimizin irsi - jenetik - yapısını bozacağını, yani insanların tabii ve duzgun çoğalma kabiliyeti- nin azalacağım, kusurlu veya zayıf bünyeli çocuklara gittikçe daha faz- la rastlanacağını ve böylece insan neslinin bozulup tukenecegını iddia ettiler. Bilhassa Avrupalı ve Asyalı bazı mütefekkirler, bu fikirlerin ge- niş bir şekilde propagandasım yap- tılar ve neslimizin inkırazına mani olmak için bütün bomba denemeleri- nin derhal durdurulmasını istediler. Bu telâşlı ifadelerde mubalaga payı bulunduğunu tahmin etmek güç de- ğildi. Ama karşı iddiaları ortaya a- tan Amerikan ve İngiliz sorumlu makamlarının sözcüleri de tamamen güven verici görünmüyorlardı. Çün- kü bu sözcülere göre, denemelerin doğurduğu radyoaktiflik, insanlar ü- zerinde hiç bir zararlı tesir yapamı- yacak kadar azdı; Hiroşima ve Na- gazaki'de yeni doğan çocukların mü- şahedesi bunların sıhhatçe başka ço- cuklardan geri değil belki bilâkis ile- ri olduklarını göstermişti; dolayısıy- le bomba denemelerinin insan neslıne zararı dokunmayacak, hattâ belki faydası olacakta. Denemelerın böyle aşırı bir gevşeklıkle müdafaası şüp- hesiz kimse uzur vermedi. Acaba hakikat nedır? Bunu anlamak çok güç. Çünkü deneme infilâkleri yüzün- den dünyadaki radyoaktifliğin ne ka- dar artmış olduğu teferruatiyle ölçü- lüp kesin olarak ilân edilmemiştir. Ortada dayanacak rakkamlar olma- yınca herkes siyasi durumu icabı ta şıdığı peşin hükümleri gerçekhyecek sonuçlar çıkarmakta güçlük çekmi- yor. AKİS'in geçen sayılarında bu ka- ranlık durumun zararlarından bah- setmiş ve Amerikan idarecileri ara- sında da halka bu konuda daha faz- la bilgi verme temayülünün arttığını haber vermişti. İlk defa geçen Mayıs- ta Atom Enerjisi Komisyonu, şimdi- ye kadar Amerikada, asifikte ve Rusyada yapılmış olan bütün dene- melerin doğurduğu toplam radyoak- tifliğin miktarı hakkında bir rakam verdi; bu miktarın Amerikada adam başına onda bir röntgen olduğunu söyledi. Röntgen, Iışınım miktarını ölçmekte kullanılan bir birimdir. Me- selâ bir hastahanede göğsünüzün röntgenini aldırdığınız zaman vücu- dunuzdan geçen toplam ışınım mik- tarı beşte bir röntgen kadardır. Bu hale göre bomba denemelerinin Ame- rikalılar üzerindeki tesiri küçük ve kolayca ihmal edilebilir gibi görünü- tom Enerjisi Komisyonu da i- lan ettıgı ölçülerden bu sonucu çıkar- dı, se için korkulacak bir şey ol- madıgını tekrarladı. Fakat başka i- lim adamlarına göre mesele bu ka- dar basit değildir. Nihayet hakikat Işınımların — neslimize — yapabileceği zararlar hakkında en aydınlatıcı ve en güvenilir açıklamayı tanınmış Amerikan biyoloji ve jenetik uzmanı Prof. Dr. J. Muller yapmıştır. Dr. Muller bu konuda en fazla selâ- hiyet sahibi olan bilginlerden birisi- dir. Senelerce evvel, ışınımların irsi- yet üzerindeki tesırlermı inceliyen çalışmalarıyla Nobel mükâfatım ka- zanmıştı. Bu defa Amerikada çıkan “Bulletin of the Atomic Scientists" dergisinin Haziran sayısında bomba ışınımlarının tehlikeleri hakkında et- aflı bir yazı yayınladı. Hatırımızdan geçen bir çok sorulara cevap veren bu yazının esaslı noktalarını buraya geçırmek istiyoruz. Dr. uller ya- ışma, yukarıda bahsettiğimiz ait aşırı iddiaları hatırlatmakla başlıyor ve bir jenetikçiye bu iddiaların her AKİS, 16 TEMMUZ 1955