16 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

16 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

TARDE WISE MEN GF CYRRUS Wmüıuqmmı. VE THE IIMIL ır"mı:rl". nlı: STotr MAT BE LONGER - Low'un karikatürü Uyusun da büyüsün ne bir masa etrafında toplanmaya davet ediyordu. Halbuki kabahatin kimde bulunduğu araştırılmış bulun- saydı, iyi havayı yaratmak için ne- lerden kaçınmak gerektiği meydana çıkardı. Adnan Menderes o hava de- vam ettiği sırada bir tek iyi adım at- mış bulunsaydı, demokrasi yolunda bir tek müsbet İicraat — gösterseydi her şey hallolunabıhrdı Buna mu- kabil Meclis gurubunda hiç bir şey yapmıyacağını gururla ilân . etmış, arkadan bir gazeteci hüküm giyme- den "hükümetin nüfuzunu kırmak" suçuyla itham olunarak hapsedilmiş, bir başka gazetenin tesisleri hakkın- da hazine muvazaa isnadiyle dava aç- mıştı. Bunlar muhalefetin "Niçin?" sualini kendi kendisine sormasına ve- sile vermiş ve sualin cevabı iyi hava- yı fırtınaya çevirmiştir yi havanın ha art- lar altında geri gelebılecegını göste- rir. Demokrat Parti iktidarı antide- mokratik gidişi fiilen terketmeli Ve bunun müsbet demlerini ortaya koy- malıdır. Artık muhalefet ancak bun- dan sonra elini uzatabilir. Zira ağzı sütten yananın yoğurdu üfliyerek ye- mesinden daha tabii bir şey olamaz. Yoksa Muhalefet liderlerine Halkçı gazetesinin başyazarı yolundan ulaş- maya çalışmak, — onun tavsiyelerine kulak vermek, tehditler savurma şık- kını tercih etmek, şunun-veyahut bu- nun yakınının başına Demokles kılıcı asmak bedelini ödeyen usuller değil- dir, iyi havayı isteyenler iyi yollar denemeli, mutavassıtları ortadan kal- dırmalı, hüsnüniyetlerini fiilen gös- termelidirler. AKİS, 19 TEMMUZ 1955 Kıbrıs Meselesi İlk ihtar! Karikatürün üstünde - altında dün- yanın ve Ingılterenın en meşhur karikatüristi Low'un imzası vardı - şöyle yazılıydı: Kıbrıslı üç akıllı adam Bir fıiçıya girip denıze açıldılar Eğer fiçi sağlam Hikâye sürüp gıdeb ilir Bu karikatürün intişarından bir kaç gün evvel Türkiye ve Yunanis— tan hükümetleri İngiltereye Dogu Akdenızı ilgilendiren meseleleri gö- " Üzere yaptığı daveti kabul ettıklerını bildirmişlerdi. Davetin ya- pıldığınıbizzat Başbakan Anthony den Avam Kamarasında - bizde Meclis tatil olmuştur ama Avam Ka- marasının çalışmaları devam ed haber vermiş ve milletvekilleri memnunıyetlerını izhar etmişlerdi. Konferansın Doğu Akdeniz meselele- ri namı altında Kıbrıs işini görüşece- ğinden hiç kimsenin şüphesi yoktu. Konferans haberi İngilterenin her çevresinde iyi karşılanmıştı. Zira İn- gilizler bomba sesinden hazzetmezler ve Kıbrısta bombalar patlamaktadır. Bu bakımdan Majestenin hükümeti- nin böyle bir dâvanın mevcudiyetini kabul etmeye yanaşmasını Yunanlı- lar bir zafer gibi — karşılamışlardı. Sevgili komşularımızın hoşlanmadık- ları nokta Türkiyenin konuşmalara katılmasıydı. Konferans “mümkün olduğu kadar erken bir tarihte" Lon- drada yapılacaktı. Toplantıda İngil- tereyi Dışişleri, Savunma ve Müstem- lekeler bakanları temsil edeceklerdi. YURTTA OLUP BİTENLER Yunanistan namına Dışişleri Bakam 'Stefanopulosun bulunması beklenili- yordu. Türkiyeden ise ses seda çık- mamıştı. adece hususi bir ajans Seyfullah Esinin upuzun bir müddet- ten beri açık bekliyen Londra Büyük Elediğine tayin edildiğini haber ver- mişti. Fakat konferansa Ankaradan da birinin gitmesi lâzımdı. Başbakan Yardımcısı Fatin Rüştü Zorlu olması çok muhtemeldi — eğer gözden düşmediyse -. Kendisine belki Milli Savunma Bakanı Ethem Men- deres de refakat edecekti. Kabahati Bunun başkasında — bulmayalım Kıbrıs meselesi bir dönüm noktasın- da bulunuyor. Bu noktanın Yu- nanlılar için müsait manzara göster- diğini inkâra imkân yoktur. Atina hükümeti Ankara hükümetinden da- ha iyi çalışmış ve meselenin müza- keresini temin etmiştir. Hatırlarda olduğu üzere İngiltere Yunanistanın Birleşmiş Milletlere müracaatı üze- rine Kıbrıs davasının sadece İngilte- reyi alâkadar eden bir dâva olduğu- nu söylemişti. Bu tavır ise üçlü kon- feransın toplantıya çağrıldığı günün arefesinde dünyanın en ciddi gazete- si Times tarafından "budalaca" sıfa- tiyle vasıflandırılmıştır. Şimdi İngil- terenin müzakereye yanaştığı görülü- yor. Bunun, Low'un karikatüründe i- şaret olunduğu veçhile bir oyalama manevrası olması kuvvetle muhte- meldir. Fakat Yunanistanın arzusu açıktır: Kıbrısı Atina, hükümetine bağlamak. Bunun haricinde hiç bir hal şekli Yunanlıları ve dolayısiyle Kıbrıslı rumları tatmin etmiyecek, İngilizlere elaman dedirtmiş olan bombalı suikastler dınmıyecektır Bu bakımdan hükümetimizin kendisine Makarios Becerikli papaz