17 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

17 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

tinden mahrum yaşamanın ağırlığı çocuğun bütün istikbaline tesir eder. Böyle çocuklar aka ve ruh bakımın- dan normal olmazlar. Mektep hayat- ları, sosyal durumları bozuktur. A- daptasyon kabılıyetlerı azdır. Bütün bunlara mani olmak için anaya; a- nalığını kabul ettirmek ve çocuğu ile direkt temas halinde bulundurmak lâ- zımdır. Eğe a çocuğu ile yakın- dan temas edecek, ondan ayrılmıya- cak ve beraber yaşıyacak olursa, ona bizzat bakarsa, ana-yavru senbiyozu teessüs edecek, bundan hem yavru, hem ana fayda görecek, ana ruhan tatmin edilmiş olacak, akli ve ruhi muvazenesi yolunda olacak ve saadet duyacaktır. Analığından saadet du- yan bir kadın ise günlük ihtimamla- riyle yavrunun fizik, entellektüel ve afektif gelişmesi için müsait bir İk- lim yaratacaktır. Gebe kadının kendini anne olarak hissetmesinde ve kabul etmesinde doğumu yapan doktorun hissesi bü- yüktür. Analığa hazırlanma Burada agrısız doğumdan bahsede- cek değiliz. Şüphesiz gebe bir ka- dının analıga hazırlanmasında bunun büyük rolü vardır. Doğumun ağrısız, kolay tehlikesiz başarılacağına ana- nın inandırılması elbette onun doğa- cak çocuğa ılgısını artırır. — Ağrısız doğumda Rea Pavlov prensiple- ri halâ munakaşa halındedır Ancak bir çok memleketlerde bu yeni me- todların inkişaf ettiğini, yayıldığını ve planlandığım hatırlatalım. Bugün, ağrısız doğum, korkusuz doğum ve- ya basitçe normal doğum diye adlan- dırılan bu mesele; doğum klinikleri- nin başlıca konularından biri halin- dedir. Gebe kadının, gebeliğini ve do- ğumu korkusuz karşılamasının lü- zumlu olduguna da işaret edelim. Çocuğun yarım için asıl önemli olan; müstakbel ananın, analık rolünü se- vınçle kabul etmesi ve buna daha ço- cuğun doğumundan önce hazırlanmış bulunmasıdır. Ananın; analığa — ha- zırlanması için bir çok metodlar var- dır. Böylece gebe kadına, gebeliği bi- la kaydü şart kabul ettirmek, gebe- liğinin tamamen normal bir hadise olduğuna onu inandırmak mumkun otur. Ana, çocuğu ile bizzat meşgu olacagı anı arzu ve ümidle bekle me- lidir. Gebe kadının analığa hazırlan- ması üç safha arzeder: 1 — Doğum dan önce, 2 — D oOğum sırasında, 3 Doğumdan sonra.. u zırlıkları direkt olarak doktor yapmaz. Dokto- run yardımcıları çok önceden bu is- ler için yetiştirilmiş ve her biri ken- dine düşen ödevi hakkiyle yapabi- lecek durumda olmalıdır. Doğumdan önceki hazırlıklar arasında; ağrısız doğumdan faydalanmak isteyin kadı- nın kabil olduğu kadar erkan hasta- haneye kabulü vardır. Doğum klinik- lerinin bugünkü durumlarına göre bu iş o kadar kolay değildir. O halde bu gün ağrısız doğum daha ziyade bu işi arzu edenlere tatbik edilebüecek- tir. Bunlara hekimin göndereceği bir AKİS, 17 EYLÜL 1955 ebe daha doğumdan çok önce basit bir şekilde bu yeni metodun esasları- nı öğretecek, fotoğraflar ve plânşlar- la doğumu kolaylaştıracak hareket- leri gösterecektir. Gebe kadına açı bir dille yazılmış broşürler verilecek okuması tavsiye edilecektir. Bu bro- şürde pratik bir çok tavsiyeler bulu- nacaktır. Püerikültür meselelerinde ihtisası olan bir hemşire de bu hu- susta gerekli bilgileri verecektir. Bun- lar mektep dersi gibi değıl kadınlar arasında bir müsahabe inde an- latılacaktır. Bu seanslar çok sık da olmamalıdır. Bu konuşmalar sırasın- da çocuk hijiyeni, gebelik hijiyeni, ananın kendi kendine yapabıleceğı bakım, giyeceği elbiseler, genel y şama kaideleri beraberce gözden ge- çirilecektir. Bir diyet hemşiresi de gebe kadının ve çocuğun besin sis- temleri üzerinde konuşmalar yapa- caktır. Emzirmenin önemi ve çocuk- lar için faydaları anlatılacaktır. ana- nın emzirmesi suni emzirme ile hiç bir zaman eşid olamaz. Bu nokta ü- zerınde israrla durulmalıdır. Bugün r çok anneler yavrularını derhal memeden kesmekte onları en kıymet- 11 gıdalardan mahrum etmektedirler. TIB Suni beslenme çocukların bir çoğu i- çin ölüm demektir. Bu moda hain- lıkten ve hodbinlikten vaz geçmek dıir.. Yavruları lüzumsuz yere ineklerle süt kardeş etmekten sakın- ınak gerektir. Allah analara göğüs- lerindeki bezeleri plajlarda teşhir et- sınleı' diye vermemiştir. başka kompetan hemşire de ananın üzüntülerini, — korkularını ve kuruntularım gidermek için telkin- ler yapacaktır. Doğumun korkulacak bir şey olmadığını, normal ve fizyo- lojik bir hadise olduğunu anlatacak, seks organları, yumurta, ilkah, yav- runun ana rahminde teşekkülü ve ge- lışmesı, doğum mekanizması ha da icap eden bilgileri verecektir. Bu suretle ana süküna, istirahate ve i- timada kavuşturulacaktır. Bu psiko- lojiz hazırlama sayesinde ana doğum ağrısına mukavemet —kazanacaktır. Doğumdan sonra ana derhal ken- di odasına kaldırılmalıdır. Burası da sakin, kabilse tek yataklı, konforlu ve temiz olmalıdır. Çocuk ayrı bir erde değil hemen anasının yanında bulunmalıdr Bu suretle doğumdan sonra da senbiyoz devam ettirilmeli- dir. — Dr. E. E.