17 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

17 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SPOR Atletizm Cahit Önel Bir milde rekor Cezmi Or müsabakaları Soğuk — ve yağmurlu bir gündü. Mu- azzam bir kalabalık Türk bayra- ğına sarılmış, yüzlerce çelenk içeri- sinde ilerleyen tabutun peşi sıra yü- rüyordu. 1945 senesinin 14 Aralık gü- nünde idik. Türk sporu o gün büyük bir kabiliyetini toprağa veriyordu. Genç atlet Cezmi Or, henüz hayatı- nın baharında fâni dünyaya gözlerini yummuştu. Bu göçüş bilhassa spor muhitinde büyük bir teessür uyan dırmıştı. Genç ihtiyar bilaistisna her— kes ağlıyordu. Hain ecelin bu kabi- lıyetı alıp götürdüğü günden beri e Cezmiin adına izafeten at- letızm musabakaları yapılmaktadır. Zaman çok çabuk geçiyor. O gün- den bu tarafa tam on sene olmuş... Daha dün gibi geliyor insana. Ne ya- zık ki bu sene İstanbullular bu genç atletin adına yapılacak olan müsa- bakayı göremediler. Onun son defa koştuğu dördüncü kulvar değil hoca pist boş kaldı. Çünkü birkaç gün ev- vel büyük bir çapulcu gurubu İstan- bul şehrini yağma etmişti. Örfi idare herhangi bir müsabakanın yapılma- sını menediyordu. İstanbul ölümünün yıldönümünde tam müânasiyle bir ölü sükütuna boğulmuştu. Müsabakaların geri kalmaması' için en yakın yer o- larak Bursa seçildi. Ve geçen hafta Alman atletlerinin 1şt1rak1 ile Bursa- da Atatürk Stadında büyük bir ka- labalık kütlesi önünde yapılan yarış- larda Cezmi Or anıldı. Denebilir ki Atatürk stadı yapıldığı günden — bu 32 tarafa bu derece rağbet görmemişti. Cezmi Or'un hatırası anıldıktan son- ra yapılan yarışlarda en iyi dereceyi 1 milde Cahit Önel yaptı. Cahit 4,16.5 11e yeni bir Türkiye rekoru kırdı. Va- kıa bu derece, 1 mil üzerinde son defa dünyada 'kırılan rekorlar yanın- da pek sönük kalıyordu 1 mili Jon Landy, Chataway, Kuts, Bannister dürt dakikanın altında koşarak yeni dünya rekoru kırmışlardı. Pek kısa zamanda büyük kabiliyetler in- san zekasını durduran ve jet uçakla- rının ses hızını geçmesi kadar dünya- da büyük bir alaka uyandıran bu de- receleri birbirlerinin elinden — adeta koparmışlardı. Biz kendi atletlerimi- zi bunlarla mukayese etmediğimiz i- in bu dereceye de eyvallah etmeyi doğru bulduk. Mevsim sonu olması hasebiyle Bursada yapılan yarışma- larda elde edilen dereceler üzerinde durulmaya değer olanı hemen hemen yoktur Su Sporları Yelken şampiyonası Tahta, tek katlı bir binanın odasın - d ir masa etrafında toplanan sekiz şahıs uzun uzun münakaşa et- tikten sonra nihayet bir neticeye va- rabildi. Hadise geçen hafta pazar gü- nü saat 17.00 de Fenerbahçedeki İs- tanbul Yelken Kulübünün, lokalinde cereyan ediyordu. Masa etrafında toplanan şahıslar dört günden beri devam eden İstanbul yelken şampı— yonası yarışlarını idare eden hakem erdi. Münakaşa daha ziyade yarışa 1şt1rak eden yelkencilerin mevcut ni- zamnameye tam müânasiyle vâkıf ol- mamalarından doğmuştu. Sporcular olur olmaz zamanlarda o kadar çok protesto bayragı çekmişlerdi ki, ha- kem heyeti bu yüzden geçen 'hafta cumartesi günü sona eren müsaba- kaların neticesini ancak bir gün son- ra ilân edebildi. Dört gün süren muh- telif yarışlar oldukça kalabalık bir meraklı kütlesi tarafından takip e- dildi. Kalamış koyuna hakim bir do- rumda olan İstanbul yelken kulübü- nun tahta binası önünde İstanbul sosyetesinin tanınmış şık hanımları yarışları heyecanla takip edıyorlar— dı. Aristokrat; hem de tam mâna- siyle aristokrat olan bu spor bu sene geçen senelerle mukayese edilmiye- cek kadar fazla bir seyirci — kütlesi toplamıştı. Vakıa bunda — Denizcilik Bankasının yelkenciliği teşvik mak- sadiyle kulüplere hediye ettiği tekne- lerin de rolü vardı. Bu seneki prog- ram sırf bu sebeple daha zengin ve daha geniş tutulmuştu. Yelkenciliğin memleketimizde tam mânasiyle ne- den inkişaf etmediğini geçen sayıla- rımızda izah etmiştik. Bu İtibarla ay- ni dert üzerinde tekrar durmuyoruz. Dört günlük müsabakalar neticesin- de alman dereceler şunlardır: İstan- bul Yelken Kulübü 2406 puvanla bi- rinci, 891 vanla Modaspor ikinci, 291 puvanla Galatasaray üçüncü 265 puvanla Fenerbahçe dördüncü Ve 113 puvanla Kalamış Yelken, altıncılığı 50 puvanla Denizcilik Yüzme İhtisas, yedinciliği 20 puvanla Refii spor ku- lüpleri almışlardır. Kuruluş tarihi pek yeni olan fakat kısa zamanda büyük bir hamle yapan İstanbul Yet ken kulübünün bu başarısı takdirle karşılanmıştır. Futbol Lig maçları Bı,ı hafta Örfi İdare — menetmezse İstanbulda 1955-56 yılı lig maç- larına başlanacaktır. Haftayı sız sadece antremanla geçiren büyük kulüpler bir haftalık zaman içerisin- de takımlarında aksayan ve — gedik veren mevkileri yeniden bir revizyo- na tâbi tutmuşlardır. Şu satarları yazdığımız anda puvan cetvelinde en sonuncu durumda bulunan kulübün idarecisi dahi bu seneki liglerden ü- mitli olduğunu' söylemiştir. Zaten başka şekilde düşünmesine veyahut Yelken şampiyonasından görünüş Seyircisi az spor AKİS, 17 EYLÜL 1955