26 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

26 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

İKTİSADİVEMALİSAHADA Maliye z ae Sebati Ataman Ziyafeti — kaybetti Çantada keklik Bu —haftanın başında Pazartesi gu- nü Ankarada sarisin gözlüklü, in- ce yüzlü bir adam elindeki Cumhuri- yet gazetesinin bir sütununu tetkik ederken gülümsüyordu. Bu adam Ur- fa Milletvekili Feridun Ergin İdi O- kuduğu, altın fiyatlarıydı. Son rak- kamlar şuydu: İngiliz altını: 104 lıra, Reşad altını: 91 lira. Demek ki; ziya- feti kazanmıştı. âdise bundan sekiz, dokuz ay kadar evvel cereyan etmişti. Bütçe komisyonunda hükümetin 1955 yılı bütçe tasarısı üzerinde müzakereler oluyordu. Feridun Ergin söz almış ve tenkidlerde bulunmuştu. Hükümetin polıtıkasmı tasvip etmiyordu. Gidi muştu. Belki de eski bir C.H.P. li ol- retli hayranı gözükmek tini hisseden Zonguldak Mılletvekılı Sebati Ataman bir fırsat yakala ların sevinci içinde atılmış ve: "— Senet verir misin?" diye sor- muştu. unun üzerine bir ziyafetine bah- se girilmişti. Eğer altın bir seneye AKİS, 26 KASIM 1955 kadar 90 liraya yükselirse Sebati A- taman Feridun Ergine bir ziyafet çe- kecekti. İki ay kadar evvel İngiliz altını 90 lirayı geçmişti. Sebati Ataman bahis mevzuu altının Reşad altını olduğunu söyliyerek id- diayı kaybettiğini kabul etmemişt' O günkü Cumhu rıyet gazetesi ise Re- şat altınının 82 lira üzerinden mua- mele gördüğünü yazıyordu. Ortada bir kehanet yoktu. Cümle âlem bilmektedir ki iktisad —ilmi de diğer ilimler gibi bir takım kanunla ra riayet eder. Bir muayyen şekılde hareket daima, bir muayyen neticeyi doğurur. Feridun Ergin bir kâhin de- ğil bir iktisatçı sıfatıyla bundan da- okuz ay evvel görmüştü ki takip edılen polıtıka altın fiyatlarını 90 li- ra; üstüne fırlatacaktır Halbuki polıtıkayı çizen ve tatbi ta mucize bekliy: rlardı. devrı ise çoktan geçmıştı. 'Elbette ki iktisad kanunları, hükümlerini icra edeceklerdi Fakat Feridun Erginin hak ettiği ziyafeti alması bir hayaldir. Zira Ur- fa Milletvekili Demokrat Partiden ih- raç edilmiş bulunduğundan Sebati A- tamanın onunla aynı masa son derece meçhuldür ve susun riyazi kanunları maalesef mev- cut değildir. . Ticaret Fiyat artışlarına karşı tedbir Ticaret Bakanı Sıtkı Yırcalı, Der- let Vekili Fahrettin Ulaş, Başve- kâlet Müsteşarı Ahmet Salih Korur ve İstanbul İktisadi Tetkik ve Kont- duğu halde, Merkez Bankasında bir basın toplan- tısı yapmış ve: "Memleketin maddelerinin vakt âfi mik- tartarda itha ve bunların meslek ve ihtiyaç sahıplerıne ıntıkalını daha süratlendirmek için mlu tedbir- ler alınmış bulunmaktadır Bilhassa siparişlerinden muhtelıf ihtiyaç içindeki tevz yeniden tatbike miştir. Yeniden alınmış olan kararlar, E- konomi ve Ticaret Bakanlığının, K/ 982 karariyle bakanlığa tanınan, tev- zi vetahsise tabi ve diğer ithal mal- ları hakkındaki yetkilerin, nasıl bik edileceği hakkında, lığın son tamimiyle bilgi edınılmesı ıstene kararlardır. K/982 sayılı kararname ile yürür- lüğe giren başlıca kararlar su husus- lardan ibarett 1 — Bazı ıthal maddeleri - varid olduğu takdir bu delerin da- hüde imal edılen mıktarları dahil geçmiş bulunmaktayız" de- tevzie tabidir. Tevzie tâbi mallara ait bir numaralı liste şu maddeleri ihti- va etmektedir Çiğ kahve, çimento, sutkostik, kimyevi gübreler, ham kauçuk, sun'i ıpek ipliği, merinos ve şevyot, kana- viçe, çuval demir ve çelik, demir ve- ya çelik çiviler, kalay, röntgen film- leri, çuha, teneke, hassas kâğıtlar ve katlar, motorlu kara nakil vasıtala- rı. — Çimento, kimyevi gübreler ve rontgen filmleri ilgili bakanlıklar- ca tahsis ve tevzie tâbi tutulacaktır. — Aşağıdaki müesseselerin it- halâtı tahsis yolu ile yapılacak tev- ziden muaftırlar. Bilumum resmi daireler, beledi- yeler, hususi idareler, mülhak bütçe- li müesseseler, sermayesine devletin iştirak ettiği şirketler ve bankalar, Türk Hava Kurumu usi müessese ve şahısların, fabrika, turistik otel, hastahane ve mektep in- şaatı için yapılan ithalâtı, yolcunun zati eşyası ve tecrübe malları. Yeni tamim — İthalâtçılar bir numaralı liste- deki malların, gümrüğe girişini mü- taakip 15 gün içinde, bunların güm- rük tarife numaralarını, nevilerini, cinslerini, miktarlarını, CİF fiyatlarını, menşe mem leketlerını İs- tanbulda Bakanlık Tanzim ve Tah Bürosuna, diğer yerlerde, bölge ıktı- sat ve ticaret müdürlüklerine bildir- meğe mecburdurlar. 2 — İthalâtçı bu müracaatından sonra en geç yedi gün içinde malım gümrükten çekmeğe mecburdur. 3 — Bu malların ithalinden tev- Hasan Polatkan "Başı dertte dost” 13