26 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

26 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA ziine kadar geçecek müddet içinde sa— tışı, kullanılmaları, ıstıhlakı devi veya nakli yasak edılmı 4 — Tevzie başlangıç Iarıhinden itibaren en geç iki ay içinde malların ambalajları emirde kaydedildiği şe- kilde yaptırılarak nakliyeciye teslim edılecek ti. — Satışı serbest bırakılan tevzie tabı malların fiyatları ve satışları ü- zerindeki murakabe devam edecektir. 6 — Tamimin neşri tarihinde it- halatçıların ellerinde mevcut tevzie tabi maddelerin henüz tahsisi yapıl- mamış ise bunlar da tahsise tabidir. Tahsisi yapılmış olup, tamimin neş- rine kadar henüz sahipleri tarafından tesellüm edilmemiş mallar, tamimin yürürlüğe girişinden itibaren 20 .gün içinde teslim edilmezse eski tahsis iptal edilecek, bu mallar da yeni ta- mim hükümlerine tabi tutulacaktır. Ekonomi ve Ticaret Bakanı Sıtkı Yırcalı, İstanbul basın toplantısında, "bu kararların gerçekleşmesı için başta Başvekilimiz olmak üzere, bü- tün hükümet ve idari cihazlarımızla gayretimizi bu çalışmalara teksif et- miş bulunmaktayız" diyerek sözleri- ne devam etmiş ve verdikleri müte- ferrik malümat meyanında, Eylül a- yının bidayetinden itibaren, ithal e- dilip tevzi edilmiş bulunan kamyon ve binek otomobil lâstiklerinin 52.584 adet olduğunu beyan etmiştirler. İ- lâveten önümüzdeki bir buçuk ay i- çinde 70.000 lâstiğin memlekete it- hali hususu tahakkuk etmiş ve bun- ların bir an evvel getirilebilmesi için siparişlerin takibi yakinen yapılmak- aymış. Ancak bütün bu tedbirlere rağ- men piyasada bir kamyon lâstiği bu- gün üç bin liradan aşağı temin edi- lemiyor ve biliniyor ki, bir tevzi şu- besine 6 tek lastık gelmıştır Bunla- ra 114 kişi taliptir İşin can alan noktası da işte bu- radadır. Tevzie tabi 6 adet lâstiğe 114 kişi talip oldukça, kamyon lâstiğinin temin edılebıldıgı f'ıyat bugün üç bin lira ise ileri rakkam daha da aşağı duşmıyecek demektır Bu du- rum devam ettikçe de Ekonomi ve Ticaret Bakanı Sıtkı Yırcalı, Devlet Vekili Fahrettin Ulaş. Başvekâlet Müsteşarı Ahmet Salih Korur, İs- tanbul İktisadi Tetkik ve Kontrol Heyeti Başkanı Taha Toros'un mü terek — kudretindeki basın toplantısı beyanları dahi fiyatların değil inme- şimdiki seviyede istikrar bul- malarına bile kafi gelmez. Son tedbir : Müdahale Satışları Son — zamanlarda fiyatların pek sü- ratle arttığı nihayet resmen de müşahade edilmiş olacak ki Ekono- mi ve Ticaret Bakanı, bu defaki İs- tanbul seyahati esnasında, gıda mad- delerinin devamlı fiyat artışlarını Ön- lemek üzere piyasaya müdahale sa- tışları tertip edilmesi hususunda e- mirler vermiştir. Müdahale satışları Migros tarafından yapılacak ve Ta- riş, Meyve ve Sebze Kooperatifleri, ve Fisko Birliği tarafından idare e- dilecektir. Bunlar ellerindeki stokla- rın bir miktarını devretmek suretiy- le Migros'un — perakende satışlarını beslemeği taahhüt etmişlerdir. Bakan fiyat artışlarını durdurmak üzere, i- cab ederse daha da ileriye gidip, me- selâ bir mikdar yağ ithal dahi edi- lebılecegını bıldırmıştır Ancak - bü- tün bu tedbirlere rağmen büyük şe- hirlerde bu gün zeytinyağının kılosu 5 liradır. Zecri tedbir teklifi Tokat milletvekili Ahmet Gürkan' ın Milli ma Kanununun 31 inci ve 51 inci maddelerinin değişti- rilmesine matuf kanun teklifi mec- lis gündemine alınmış bulunmakta- dır. Bu kanun teklifi 1 — Tadil edılmesı inci,maddehükmüneatfen, hüküme- tin lüzum gördüğü malların kâr hadlerini tespit etmesini ve bu had mal kaç el değiştirirse — değiştirsin % 45 ini geçmemesini derpiş etmekte- istenilen 31 2 — 57 inci maddenin de "Her hangi bir malı fahiş fiyatla ve tes- pit edilen haddin üstünde bir kârla satanlar, maliyet fiyatını fazla gös- terenler, 10 bin liradan 50 bin liraya kadar agır para cezası ile, 5 seneden TOR e kadar ağır hapse mahküm edılebılırlerdır Aynı madde hükmü- ne nazaran bu suçları işliyen itha- lâtçı, ihracatçı, toptancı, yarı top- tancı veya bunların, hısım akraba ve yanlarında ücretle çalışan kimse- lerden ise, nakdi ceza yerine menkul ve gayri menkullerinin müsaderesine hükmolunacaktır." tekili" olunmakta * Perakendeci ve sanat erbabı hak- kında aynı derecede şiddetli mueyyi— deler teklif eden bu kanunun bir ma deyi de — Tahsil olunan para cezasının ve müsadere edilen — malların yüzde 25 inin muhtekiri ihbar edenlere tev- seklinde değişmesi di edilmesini derpiş etmektedir. Bu- na ancak pes denilebilir. Devlet, irade- sinin tatbiki için şahsi ahlâkı - ifsat etmiye mi muhtaç kaldı? Zira va- tandaşların muhbiri ihbar etmeleri milli vazifeleri olarak ıstenmıyor yuzde yirmi beş şahsi menfaat sağ- mak — mukabilinde, — komşularını, patronlarını alış veriş yaptıkları mü- esseseleri ele vermeleri teşvik edili- Hükümet halkın menfaati için alınmış olması lazım gelen tedbirle- rin tatbikinde halkın gönül rızasıyla teşriki mesaisine güvenemiyor da, aldığı kararların kuvveden fiile çık- masını muhbirlere vaad edilen şahsi menfaatlerden mi bekliyor? Bu du- ruma düşmüşsek durumumuz çok a- cıklı demektir. Kaldı ki işin bu derecede çığırından çıkmış olması tedbirlerin sadece zec- ri olmalarının kifayet etmediğine, cezri olmaları lâzım, geldiğine işa- rettir. Türkiye piyasasının tutulmuş olduğu illet bugünün ilmi için muam- ma da değildir. Bilâkis cemiyetimiz teşhisi gayet basit bir hastalığa tu- tulmuştur. İptidai iktisat kitapların- da bu hastalığa sebep olarak geniş bir talep hacminin mahdut miktarda mal ele geçirmek arzusuyla kovala- ması gösterilir. Hastalığın hiç değil- se ilerlemesine mani olabilecek ilmi tedbirler de artık sır değil basit bir formülden ibaretir. Piyasaya sürüle- cek mal mikdarları süratle arttırıla- mıyorsa talep hacmini kısmak icab eder. i bu basit formülün tatbık edilebilmesi bir hayli cesaret, rade ve azme ihtiyaç gösterir. Amerika İş âleminde demokrasi İş aleminin son hanedanı Fort'lar şimdiye kadar münhasıran kendile- rine ait olan şirketi idare etmek im- tiyazlarından feragat ediyorlar. Yeni ŞAKİR ZÜMRE SOBALARI Ankara bayii: KOLOĞLU SANAYİ CAD. No. 46 Telefon: 16760 AKİS 26 KASIM 1955