26 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

26 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

malıdır. Bu suretle karaciğer, böb- kler ve hazım cihazı sürmenajdan kurtarılır. Bir yandan da gıdalarda bir seçme yapmak lâzımdır. Ürik asid yapacak, daha doğrusu vücudda ürik asid miktarını arttıracak maddeler alınmamalıdır. Bunların arasında et- ler bilhassa av etleri, kakao, kahve, çay, çikolata, karaciğer, dalak, yin, böbrek gibi hayvan akatları vardır. Yeşıl sebzelerden ıspanak, egümeci, yeşil salata, kuzukulagı da fazlaca okzalik asid ihtiva ettik- lerinden zararlı olabilirler. Yumurta da kolesterini bol olduğundan yenil- memesi gereken besinler arasındadır. Artritikler fazla şekerli maddeler de yıyemezler Çünkü bunlarda karaci- ğerde vazife noksanlıgı olduğundan şekerlerin yakılm normal olmaz. Ara madde olarak okzalık asid te- şekkül eder. Genel olarak artritikler hiçbir içkiyi kullanmamalıdırlar. An- cak meyva sularile maden sularına müsaade edilebilir. Bu arada grape- fruit, limon, portakal suları serbest- tir. Artritikler, bunların — çocukları, migrenliler, erken — şişmanlayanlar, diyabetliler, guttular termal kürler- den de fayda görürler. Bazı artritik- lerde meselâ paralizi, sertlik, eklem- lerde yapışıldık bulunanlarda, obez- lerde; massaj, mekanoterapı diyater- Mi, helıyoterapı thalassotherapie, radon ve thoron emanasyonları gibi fizik vasıtalar faydalıdır. Haçla tedavıye gelince bunun ta- yini biraz müşküldür. Artritizmden ileri gelen her hastalık ayrı bir şe- kilde tedavi edilecektir. — Astmada kortizon efedrin, theop- hylline ve benzerlerı, migrende anti- histaminik ve antiallerjikler, hypo- sulfite ve kolloidan kükürt; gutta, rik asid eritici ilâçlar mesela, püri- nol, atophane, novatephane kullanı— lır. Artritizm, Bedende bazı ödevlerin muvazenesizliği, yavaşlaması veya duraklaması şeklinde kendini göste- ren bir hastalıktır. Bu sırada orga- nizmada bazı maddeler birikmekte- dir. Bu birikme, fazla gıda almaktan, hareketsiz yaşamaktan, spor ve ek- zersiz yapmamaktan ve. itrah organ- larının (böbrekler, deri, karaciğer, barsaklar) yetersızlığınden ileri gele- bilir. Artritiklerde hümörlerin istik- rarlı olmaması, instabilitesi, kollo- idal maddelerin çökmesine (flokülas- yon) sebep olur. Bu suretle vücudda depolar, birikintiler — teşekkül eder. Bu durumu deri reaksiyonlarile, ka- raciğer fonksiyon muaynelerile ve id- rar araştırmaları ile ortaya çıkarm Artritizm gençlikte bu- run kanamaları, yarım baş ağrıları, hemorroid gibi belirtilerle ortaya çı- kar. Daha ileri yaşlarda astma, ek- zema, taş krizleri görülür. İhtiyar- lıkta da arteriyoskleroz, diyabet, gut belirtileri baş gösterir. — Artritizmin tedavisi ciddi bir rejim. alkalin ve kükürtlü sularla termal kürler, fizi- yoterapi, iode, kükürt gibi bazı ilâç- lar kullanmakla sağlanacaktır. Dr.E.E AKİS, 26 KASIM 1955 S P O R Futbol F. B. nin Moskova seyahati Geride bıraktığımız hafta içerisin- de bir kşam gazetesının sekiz sü- tun üzerinden iri puntularla vermiş oldugu bir haber, spor muhitinde bü- bir alâka uyandırdı. Haber şu ıdı "Fenerbahçe Moskovaya gidiyor” Gazete bu haberi bir idareciden al- mıştı. İçerisinde pek fazla malümat yoktu. Hattâ teklifin Fenerbahçeye nasıl yapılmış olduğu dahi anlatıl- mamıştı. Sadece "Fenerbahçe Dina- mo takımının davetlisi olarak Mos- kovaya gidecektir" — denilmekteydi. Ertesi gün bütün sabah gazeteleri aynı haber üzerinde durdular. İşin aribi Fenerbahçe idare heyetinde vazifeli olan şahısların böyle bir seya- hatten haberleri yoktu. Akşam geç vakte kadar malümatına müracaat edilen idareciler: "benim haberim yok, böyle bir şey işitmedim" şek- linde cevap veriyorlardı. Bu hadise idare hey'etinde bir müddetten beri baş gösteren ihtilâfı hafi bir safhaya sokmuş ve bardağı taşıran bir dam- la olmuştu. Bazı şahıslar keyfi ha- reket etmeğe başlamışlardı. Her fir- satta beyanat vermekte ve kulübü müşkül duruma sokmakta idiler. İ- dare heyeti mahremiyeti diye bir şey kalmamıştı. En ufak bir hadise he- men gazete sütunlarına geçiyordu. Fevkalâde toplantı Bunun üzerine geçen hafta Pazar günü Fenerbahçe idare heyeti sa- at 10,30 da kendi lokalinde fevkalâde bir toplantı yaptı. Ot&uruma kulüp başkanı Zeki Rıza Sporel riyaset edi- yordu. İkinci Başkan Osman Kavrak- oglu da Ankaradan gelmişti. Her iki- sinin de toplantıya zahmet edişleri i- şin ciddiyetini anlatmaya kâfi geli- yordu. Toplantı neticesinde basma bir tebliğ verildi. İşin garibi ortalık- ta dolaşan bunca dedikodunun bir ta- rafa 1tılıp bırakılması idi. Tebliğde sadece "Menecer" mevzuu vardı. Anlaşılan idareciler diğer meselelerı, meselâ; beyanat verme mer: lanlara karşı verilen kararı basma a- çıklamak istememişler ve bunu ken- di aralarında halletmek yolunu tut- muşlardı. Osman Kavrakoğlu diyor ki Moskovaya —Fenerbahçenin davet edilmesi mevzuunda selâhiyetle konuşabilecek bir tek şahıs ikinci başkan Osman Kavrakoğlu idi. Bu münasebetle kendisine sorulan sual" leri kısaca Kavrakoğlu şöyle cevap- landırdı: “— Kulübe ait bazı haberleri ben de gazetelerden öğrenmekteyim. İda- re heyetimizin yaptığı son toplantıda buna bir çare aradık. Neticede sade- ce kulüp başkanlarının beyanat ver- meye selâhiyetli olduğu kararını al- dık. Moskovaya yapılan davet Anka- rada bir toplantıda Rus sefiri tarafın- ana va Sefir mevcut dostluğu ilerletmek — mülâhazası ile Fenerb ahçeyi Moskovaya Dinamo ta- mının davetlisi olarak çagırdıgını bıldırdı Tekliften çok memnun oldu- ğumu kendisine söyledim. Ancak re- sen bir karar vermek durumunda ol- madığım için vaziyeti idare heyetin- deki arkadaşlarıma açacağımı sözle- rime ilâve ettim. Idare heyetımız he- u mevzuda “nihai bir karara varmış değildir." rülüyor ki Osman Kavrakoğlu ihtiyatı elden bırakmadan konuşmak- a ve gidip gitmemek kararının an- cak idare heyeti tarafından verilece- ğini söylemektedir. Doğrusu bu İhti- yatlı konuşmanın darısı diğer idare- cilerin de başına... Lig maçları Her geçen hafta lig maçlarının ca- zibesini bir o kadar arttırmakta ve şampiyonluğun hakiki sahibinin kim olacağı sualini daha çetrefil ve i- çinden çıkılmaz bir vaziyete getir- mektedir. Şu anda şampiyonluk yo- lunda - Adalet galibiyetinden sonra - Beşiktaş azimle yürümektedir. Evet; bu şekilde düşünüş bir dereceye ka- dar hakikate yakındır. Yalnız Siyah- Beyazlı takımın önümüzdeki hafta- larda kendisinden daha zayıf olan di- ğer takımlara puvan kaptırmıyacağı- nı kim iddia edebilir? Öyle ya, Bey- koz mağlübiyeti bu —neviden değil midir? Spor Otoritesi geçinen kaç şa- Beşiktaş Adaleti 2-1 yendi Beşiktaş şampiyon mu alacak ? 31