26 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

26 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

seneyi müteakip beheri 60 dolardan satılacağı tahmin — edilen 6,952,293 Ford hissesi piyasaya arz edilecek. Satışlar ikmal edilir edilmez aile söz hakkının yüzde 60 ından feragat et- miş olacak. Şimdiye kadar Ford — şirketinin hisse senetlerine sahip sadece üç ta- raf mevcuttu: 1 — Ford Vakfı - müstakil ha- yır Mmüessesesi - 3,089, hisse ile tekmil Ford şirketi Varlıgının yüzde 88 ine sahiptir 2 — Ford ailesi - Ford Vakfının elinde bulunan A sınıfı hisse senet- lerinden -190,384 sahip, fakat ilâve- ten, rey hakkını taşıyan 172,645 B sınıfı hisse — senetlerinin tamamına maliktirler ord Şirketinin 108 ileri ida- ri amirleri aralarında 42,140 rey hak- kini taşımayan A sınıfı hisse senet- leri sahibidirler vakfı yatırımlarını muhte- litleştirmek gayesiyle, ötedenberi hisse senetlerinin hiç değilse yüzde 15 ini satmak arzusundaydı. Hükü- met vergiden muaf olan bu müesse- senin eshamının' satışında sermaye - kıymetlenmesi - kazançları vergisiri- dende muaf tutulacağına karar ve- rince, Ford hisselerinin satışa arz e- dilmelerine mani teşkil eden sebep- lerden en mühimi de zail olmuş oldu. Vakfın vekilleri ammeye, rey hak- kını taşıyan hisse senetleri arzetme- nin daha muvafık olacağını düşüne- rek, Ford ailesiyle tekmil hisse se- netlerinin yeniden tasnifi hususunda mutabık kalmışlardır. Alman karara göre Vakfa ait herbir A sınıfı hisse senedinin 15 rey hakkını taşıyan ye- ni A sınıfı hisse senedine tebdil edi- ecek, ve bu şekilde Vakfın elinde 46.348,620 A sınıfı hisse senedi ola- cak. Bunların ilk 6,952,293 — hissesi satılınca Ford idari amırlerı ve âm- menin elindeki tekmil hisseler rey hakkını iktisab edecek. Ford ailesi söz haklarının yüzde 60 mı bu hisse- lere bırakmayı kabul etmiştir. Bir çırpıda söz hakkının yüzde 60 ından feragat eden Ford ailesi bu işten bir hayli kârlı çıkmaktadır. Zira kendi ellerinde bulunan A sını- fi hisseleri yeni B sınıfı hisselerine tebdil edilmekte, eski B sınıfı hisse- lerinin her biri ise 21 yeni B sınıfı hisse senedine mukabil değiştirilmek- tedir. Bu ameliye neticesinde ailenin Ford şirketindeki mülkiyet hakları 01.74 nispetinde artmış olacaktır. Ford ailesinin elinde kaldıkça B sı- nıfı hisse senetlerinin tamamı hakkının B 40 mı temsil edecekler, fakat bu hisse senetleri ailenin elin- den çıktığı takdirde herbiri rey hak- kını taşıyan bir A sınıfi — hissesine tebdil edilecektir. Ford ailesinin elin- deki B sınıfı hisse senetleri 2,700,000 parenin altına düştüğü takdırde bu hisselerden dolayı kendılerıne tanı- nan söz hakkı B 30 a düşecek, el- lerinde 1,500,000- hisseden az senet kaldığı takdirde ise kendilerine ta- nınan nispi söz hakkı imtiyazını kay- bedip mütebaki B sınıfı hisse senet- AKİS, 28 KASIM 1955 Ford'lar Bir imparatorluğun sonu leri de A sınıfı hisse senetleri gibi her biri rey hakkını taşıyacaktır. u esaslı yeniden tasnif netice- sinde şirketin idaresi zımnen yeni hisse senetlerine sahip ammeye çecekse de aile B sınıfı hısselerı el— lerinde tuttukça fiilen şırketın ida- resine de hakim kalacaktı Ford ailesi [darı Inhısarlarından niye feragat ediyor Çünkü ticari hayatta aile haki- miyeti devri çoktan mazide kalmış- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA tır. Ford ailesinin de müşahede ede- bildiği gibi, artık her Ford otomo- bili alıcısı, Ford şirketinin bu satış- tan elde ettıgı kârı bilmek, ve mali iktidarı müsait olduğu takdırde bu kâra şirketin hisse senetlerinden sa- tın almak suretiyle iştirak edebilmek istiyor: Bugünkü — dünyada ticaret aleminde muvaffak olmanın şartla- rından biri de şirketlerin kârın top- landığı müşteriler kapısını olduğu ka- dar kârın dağıtıldığı hissedarlar ka- pısını da âmmeye açık tutmalarıdır. Yeni hissedarların dev şirkete sahip olduklarını — hissedebilmeleri için de idari hususlarda rey sahibi olmaları icab eder. Nitekim bu hususta fıkrı sorulan Ford ailesi sözcüsü, Madem ki bir defa bu yola sapılmıştır so- nuna kadar gitmek caizdir. Dizgin- leri muhafaza etmeğe teşebbüs ede- cek olursak, değişikliğe kimse kan- maz demışt Ford Vakfı vekilleri de esham rey hakkını taşımayan his- seler halinde piyasaya sürüldükleri takdirde hakiki kıymetlerinin dunun- da fiyat kesbetmelerini — muhtemel görmüş, rey hakkını taşıyan Ford hisselerinin de borsada pek lehte fi- yatlar celbedecekleri kanaatına var- mıştırlar. Wall Street'te yapılan tah- minler de bu merkezde olup herbir hissenin takriben 60 dolara satılaca- ğı söylenmektedir. Satışı deruhte et- miş olan 400 borsa müessesesi şimdi- den müşterilerinin sipariş hücumuna uğramıştır. Tahminler doğru çıktı- ğı takdirde Ford ailesinin herbir fer- dinin elindeki esham, satıştan sonra 88 milyon kıymetinde olacaktır. ord eshamına bu hücum neden? Talebin yüksekliğine muhakkak ki Ford isminin sihri müessir olmakta- dır. Fakat başlıca sebebi Ford şir- ketinin tahakkuk ettirdiği kâr had- lerinde aramak icab eder. İdare Mec- lisi Reisi Earnest R. Breach'ın be- yan ettiğine göre, şirketin bu seneki vergi dahil geliri, iki harp arasında- ki 21 senelik devrede elde edilen ka- zançların hepsinden daha yüksektir, (Tahminen 700 milyon dolar). Bir Telefon Kâfidir!... Evet, her türlü MOBİLYA, PARKE, DÖŞEME ve MARANGOZ işleriniz için tesislerimize bir telefonunuz kâfidir. MAĞAZA : Beyoğlu Asmalı- mescit 39, Tel: 49595 BURO Bankalar C Vefai H. 10 - 11, 141993 Fabrika: Defterdar Çomle Çİ- ler Cad. No. 69 - 7I, Tel: 12512 MODERN MOBİLYA ve tahta işleri tesisi 15