26 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

26 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Boğaziçinden görünüş Kem bakanın gözü kör olur da Boğazların bütün devletler tica- ret gemilerine açık kalmasını derpiş etmekteydi. Molotof. ticaret gemile- rini bahis konusu etmekle, 1956 yı- lında müddeti bitecek olan Montreux andlaşmasının yeniden tanzimi sıra- sında bu acık kapının da kapanması- na mani olmak istemiştir. Ancak, bu muhtıranın — verildiği günden bu yana cereyan eden hadi- seler, Rusların emellerinin daha şü- mullü olduğunu — ihsas etmektedir. Eğer Boğazların statüsünde bir deği- şiklik arzu ediyorlarsa, Rusların, ti- caret gemilerinin geçiş serbestlıgını teyit ettirmekle yetinecekleri sanılma- malıdır. Orta Doğu gerginliği ve do- layısiyle Süveyş kanalı meseleleri vesilesile Boğazlar rejiminin tekrar gözden geçirilmesi hususunda bir gö- rüşme zemini arayacak olan Ruslar, iş bir kere bu raddeye geldikten son- ra harp gemilerinin geçmesini de ba- his konusu etmek istiyeceklerdir. Bütün mesele, dünya devletlerinin elbirliği ederek isi memelerindedir. Aksi takdırde, lin'in ölümünden beri uyumuş g; nen bir ihtilâf daha, ateşle oynayan dünyamızda daldığı uykudan uyana- rak, diğer ihtilafların yanında, belki bunların da başında yer alacaktır. Sta— Batı Almanya Temeli atılan ordu Geçen haftalar içinde, Bonn garaj- larından birinde, o zamana kadar hiç bir garaja nasip olmamış bir me- rasim yapıldı. İkinci Cihan — savaşı sıralarında bir kışlanın ahırı olarak kullanılan bu garaj, merasim yapı- lacağı gün Batı Almanya bayrakla- rıyla donatılmış, kapının tam kar- AKİS, 26 KASIM 1955 şısına gelen duvara da kocaman bir demir haç yerleştirilmişti. Haçın al- tında krizantemlerle — süslenmiş bir kürsü duruyordu İşte Batı Almanya Savunma Ba- kanı Theodor Blank, yeni Alman or- dusunun ilk temellerini bu garajda atmış ve ordunun nüvesini teşkil e- den 101 Alman subay ve assubayına bu kürsüden başarılar dilemiştir. u subay ve assubaylardan sa- dece onbeş kadarı merasim esnasın- da üniforma giymiş bulunuyordu. Bunların arasında en ziyade dikkati çekenler yeni Alman ordusunun ilk iki generali, Korgeneral Adolf He- usinger ile Hans Speidel olmuştur. Bu iki general Hitler ordusunda sadece bir rütbe daha aşagıda Tümgeneral mevkiinde — görevlendirilmişler, Batı Almanya hükümetinin kurulduğu an- dan itibaren de Savunma Bakanlığı- 1nın en ileri gelenleri arasına girmiş- erdi. Theodor Blank, bu iki generalin diğerleri de Deniz nın nüvesini teşkil edeceklerdir. Merak verici tesadüfler Gözlerini Savunma — Bakanlığının larım yeniden kurmuş ve Fransızlara başarı ile mukavemet etmişti An- DÜNYADA OLUP BİTENLER cak Schamhorst'un kurduğu Prusya orduları onun ölümünden kısa bir zaman sonra, Bısmark ın idareyi eli- gecikmemişlerdi. Theodor Blank, me- rasim sırasında yaptığı kısa konu Uuş- mada, yeni Alman ordusunun hiçbir zaman böyle devreler geçirmemesini temenni etmeyi unutmamıştır Diğer yandan yeni Alman ordu- sunun temelleri atıldığı günün erte- sinde Doğu Almanya da Ölülerini an- ma gününü kutlamıştır. Bu ölülerin içinde İkinci Cihan Savaşında ölen dört buçuk milyon Almanın da bu- lunduğuna şüphe yoktur. Pek çok Al- man, bu vesileyle, yeni kurulan or- dunun kendilerine neye mal olacağını sormadan — geçememişlerdir. Bunu her iki Cihan savaşında da ağzı yan- mış bir mılletın fertlerine çok gör- memek gere Ancak, Almanya'nın yeniden bir orduya sahip olması, — Almanya'nın batısını gerçek bir sevince boğmuş- tur. Cenevre konferansının akamete şu günlerde, bir orduya her zamankinden ziyade ihtiyacı vardır. Haberi ilk günü baş sayfalarırda — vermeye cesaret ede- meyen Alman gazeteleri, İkinci gün bütün sütunlarım bu hadiseye ve dün- yanın şu devrinde bir ordu sahibi ol- manın önemini belirtmeye tahsis et- mişlerdi. Savaştan ve askerlikten bıkmış olanlar bile askersiz Alman- ya'nın durumunu :tahayyül etmekte güçlük çekmektedirler. Ordularının kurulması sırasında, Almanlar, bir kere daha hisleri ile üniformalar Made in U.S.A. Yeni