21 Ocak 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

21 Ocak 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Antibiyotiklerde yeni tatbikat Tesir sahası daralıyor yük bir gelişmeye erişirler. Hassas o- lan tipler mahvolduklarından bütün meydan onlara kalmıştır. Kombinasyonlar Aynı mikroba karşı müessir olan muhtelif ilaçların birleştirilerek kullanılmasındaki faydaları tüberkü- loz tedavisinden açık olarak öğren- miş bulunuyoruz n yeni istatistik- ler gözden irilecek olursa izoni- kotnik asid hı razid (İNH) i bir baî ka tüberkülostatik ilaçla birlikte ku lanmanın en faydalı kombinasyon ol- duğu anlaşıhr Üç tüberküloz ilâcının birden kullanılmasını tavsiye eden ve deneyenler de vardır. Her halde İNH e streptomisin ılavesı en seçme yol- dur. INH da çok faydandır Mutad dozları artırmaga lüzum yok tur. Günde Ke. başına 5 mg. İNA v 10-12 gr. PAS Verı ecektır İsveçli ya— zarlar INH alnız kullanıldığı za- n üç ay © S0 vakada rezis- tans teşekkul ettıgını halbuki PAS NH kombinasyonu ile ancak & | vakada dayanıklılık görüldüğünü söy— lemektedirler. Antibiyotiklerle poli- valan bir tedavi yukarda da söyledi- ğımız gibi iki şekilde yapılabilir. Ta irkaç antibiyotik birden kullanılır. Yahut antibiyotikler birbiri ardından verilir. Birinin tesirinden sıyrılan mikroplar öbürünün baskısı altında tahribe uğrarlar. Bir intan herhangi bir antibiyotiğe yeter kadar cevab vermiyorsa bir diğerine geçilir. Ya- ni antıbıyotık değiştirilir. Bu suret- le mukavemet kazanan mikropların tahribi şansı araştırılır. Aynı anti- AKİS, 21 OCAK 1959 biyotikle tedaviye uzun boylu devam etmek doğru değildir. Bir hastahane- de kuran olarak kullanılan bir anti- biyotiği zaman zaman değiştirmek lâzımdır. —Böyle yapılacak — olursa “hastahanede rezistan suşları" orta- ya çıkmaz. Hastahaneye giren hasta- larla, hastahaneden taburcu edilen- ler arasında penisilin, eritromisin ve kloromisetin'e karşı, yukarı teneffüs yollarındaki mukavim — stafilokokla- rın nisbeti mukayese edilmiş ve çı- kan hastalarda mukavim suşların çok arttığı tesbit edilmiştir. Yine anti- biyotiklerle devamlı temas halinde o- lan hastabakıcılarda rezistan mikrop suşlarının çoğaldığı bunların tedricen sağlam portörler haline geldikleri ve etraflarındaki hastaları da bu muka- vim suşlarla bulaştırdıkları — görül- müştür. Genel olarak rezistans, bir yandan bakteriyostatik ajanlara 'bir yandan da mikroplann cinsine tabidir. O hal- zaman ve sistematik olarak antibiyotikleri müşterek kullanmak icab etmez. Bazan basit ve tek anti- biyotikle yapılan bir tedavi maksada yeter. Dowling mikrop suşlarını üç guruba ayırmaktadır: Birinci gurupta, pnömokok, nengokok, Beta-streptokok hemolitik, goönokok, shigella, hemophilus influ- enzae vardır. Bunlar bakterisid teda- viye süratle cevap verirler. Rezistans yapm Ik gurup a, Alfa ve Gama sterptokoklar kohform proteus, pse- TIB udomonas, stafilokoklar, tüberküloz basili vardır. Bunlar antibiyotiklere tam bir cevap vermezler. Çok zaman rezistans gösterirler. Kombine tedavi bilhassa bunlarda tatbik yeri bulmak- Üçüncü gurupta, Brucella'lar, tifo ve ricketsiose'lar vardır. Bunlar an- tibiyotiklerle süratle tahribe uğrar- lar, rezistans yapmazlar. Fakat nük- sederler. Bu nüksler de antibiyotik- lere hassastır. Rezistans bir yandan da kullanı- lan antibiyotiğe tabidir. Streptomi- sin ve eritromisin mikroplarda çok çabuk mukavemet uyandınrlar. Ka- tiyen tek başlarına kullanamamaları lâzımdır. e arkadaşları bir hastahanedeki hastabakıcıların yuka- rı hava yollarındaki stafilokokların 96 75 inin bu hastahanede eritromisin kullanılmağa başlandıktan dört ay sonra rezistans bir hal aldıklarım göstermişlerdir. Şu halde bir intanı başka bir antibiyotikle tedavi etmek mümkünse eritromisin kullanmamak lâzımdır. Bu antibiyotiğe ancak na- dir hallerde, ağır vakalarda, başka bir antıbıyotık fayda vermedıgı Za- man müracaat edilmelidir. Hele has- tahanelerde eritromisinin tahdid edil- mesi mutlak bir zarurettir. Netice Görülüyorki, — antibiyotiklerin müş- terek kullanılması yalnız, birçok mikroplara birden tesir etmek iste- nilen karışık intanlarda değil, tek mikrobun yaptığı inatçı enfeksiyon- larda da faydalıdır. Bu ilâçlar ara- sında tesir bakımından tezad ve an- tagonizm, pratik olarak yok farzedi- lebilir. Buna karşılık daima bir siner- ji, tesir beraberliği ve bu tesirin bir- birine eklenmesi ve artması bahis ko- nusu olabilir. Antimikrobiyen ajan- ları müşterek kullanmanın sabit bir kaidesi yoktur. Zor vakalarda, has- talıktan ayrılan mikroplarla verile- cek ilaçlar karşılaştırılarak yapılan deneylerle en iyi kombinasyon seçi- lebilir. Rezistan mikrop suşlarının yanın- da klinikte gitikçe yarı saprofit mik- ropların doğurduğu enfeksiyonlara da rastlanmaktadır. Bunlar tabiatile an- tibiyotiklere hassas değildirler. An- tibiyotikler hassas suşların ortadan kalkmasiyle çoğalmakta, üremekte, meydanı boş buldukları için ve pato- jen bakterilerin savaşından kurtul- duklarından ötürü gelişmekte ve pa- tojen bır hal almaktadırlar. Bunla- rın arasında Pseudomonas aerugino- sa, kolibasil, proteus, monilia gibile- rini sayabi liriz. Neomicin; — çoğuna karşı müessir olduğu gıbı polymi- xine'de pyocyanigue' in kötü tesirini giderebilir. Fakat bu iki madde tok- sik oldukları için kabil olduğu ka- dar az kullanılmalıdırlar. Dr. E. E. 31