14 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

14 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

KÜLTÜR mi? Hayat pahalılığı günden güne artmakta, şartlar ağırlaşmaktadır. Bu vaziyet geçim derdinde olan her- kesi dana ıyı şartlar aramağa zor- lamakta Senelerce okuduktan sonra, belki manevi hazzı en fazla olan öğretmenlik mesleğine intisab eden kimsenin biraz daha fazla para almak için mesleğini terkedip gitme- si, üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir meseledir. Son yıl içinde 186 öğretmen istifa etmiştir. Bunla- rın ekserisi iktisadi devlet teşekkülle- rine geçmektedırler Hele teknik öğ- retimde durum daha da endişe verici- dir. Çünkü fabrikalar, atelyeler ve bunlara benzer serbest iş yerleri ıle teknik mevzuda faaliyeti an ikti 2 cım teknik öğretim kadrosundan te- min etmektedirler. Öğretmenlik hak- kında Celal Bayar'ın altı sene evvel söyledikleri yapılmadığı, yani öğret- menin hakları gözetilmedigi içindir ki, vaziyet bu hale gelmiştir. Eldekı öğretmenler tutulamazsa a Öğ- retmen ihtiyacı nasıl karşılanabıle- cektir Köy öğretmenleri Köy Enstitüsü mezunu 17 bin öğ- retmen bugün çok müşkül şart- lar altında hizmet etmektedirler. 943 yılında enstitülerden mezun olanlar bugün hala 25 lira asli maaş almak- tadırlar ; halbuki bunlar 35 lira asli maaşa çoktan hak kazanmışlardır. 1953 mezunlarının maaşı ise yirmi li- radır. Aradaki — 12 senelik kıdemin mukabili dereceyi bu öğretmenlere verecek intibak unu da vaadedi- lip bir türlü Meclıse gelmeyen kanun lar arasında, öğretmeninin irkiye'nin her bakımdan kalkınma- sındaki buyuk rolünü inkara imkan yoktur. Bu köy oğretmenlerı ordusu- nun huzursuzluğunu giderecek ted- birlerin alınması daha fazla gecik- tirilmemelidir. 18 İlkokullarda ders Okuyamıyanlar 1 milyon !. Turkıyenın 71 bin ilkokul öğret- menine ihtiyacı vardır Bugünkü mevcut ise 3000 egıtmenle birlikte 43 bindir. Aradaki m farkın 46 öğretmen okulu ıle kapatılmasına imkân olmadığını herkes bilmelidir. 22 yıllık plan Senelerdir Meclise getirilmesi bek- lenen ilk öğretim kanunu tasarı- sı 12 yıllık bir seferberlik plânım ih- künden halledılecektır Fakather se ne 80 milyon lira nereden buluna- caktır. Mıl]ı Eğı im Bakanı Ahmet Özel şimdi bu 12 yıllık seferberlik planınm mali kaynaklarım — bulma- ğa çalışmaktadır. Bu kaynağın bu- lunduğunu kanun tasa- rısının Meclise geldiğini görmek hiç şüphesiz bu memlekette herkesi se- vindirecektir. Çünkü memleketin ger- çek kalkınmasını istemeyen kimse yoktur. AKİS, 14 NİSAN 1956