14 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

14 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

HİÇ BİR ŞEY OLMIYACAK, ADNAN BEY! Bir — müddet evvel partinizin orga- nı olan gazetede başlayan, ora- dan maalesef sizin ağzınıza geçen ve bizim yakışıklı bulmadığımız tehditlerin bu memlekette hiç kim- seyi korkutmadığını sıze söylemek isteriz, Adnan e söylemek isteriz ki, tâ ki yanlış hesaplar ya- lap tamırı son derece güç, neticele- ri tahminin üstünde vahim hür ta- kım yeni hatalar ışlemeyesınız Ha- tırınızdan bir i çıkarmama- nız gereken husus sısın çok partili devrede mücadeleye başlamanızdan bu yana on uzun yılın geçmiş oldu- gu ve bu on yıl içinde en fazla si- zin - samimiyetsizlikleri, iktidarı aldıktan sonraki — hareketlerinizle pek acıklı şekilde ortaya çıkan - gü- zel laflarınız, heyecanlı sözleriniz ve idealist hava taşıyan nutukları- nızla beslenen yepyeni bir neslin ayakta bulunduğudur. Rejimi geri- ye götürme yolundaki gayretleri- de uvaffak olamıyacaksınız; zira bu nesil sizin on sene evve davanızı şimdi gerekirse bizzat si- ze karşı dahi azimle müdafaa et- meye kararlıdır Her teşebbüsünüz o azmin önü! rılmağa kumdur. Gencı ıhtıyarı erkeği ka- dını, sakatı sağlamı milyonlarca Türk, muhale fet yularınızda sizle- rin bize öğrettiğiniz usullerle mü- cadele edecektir. Bunu böylece bi- liniz, Adnan Diktatörler devrinin Türkiyede ebediyen kapandığım söylemek aşa- rı bir iyimserlik de olsa, tarih şa- hittir ki diktatörliiklerin kurulma şartlarına sizin şartlarıma uygu değildir. Ne tek adam dıktatorlugu, ne Direktuar diktatörlüğü, ne etmeyiniz; sizi bekliyecek hüsran- dan başka bir şey olmaz. Üstelik zararı evvelâ size, sonra bütün bir millete dokunacak başkalarının şef- liğine bir zemin hazırlıyacak yola sapmakta kimin menfaati buluna- bilir? Hürriyet kelimesinin hakiki ma- nası tektir ve bu mâna sizin, o ke- limeden 1950 arefesinde anladıgı- nız mânadır. Onun üzerinde oyna- mak, lisan ve fikir cambazlıkları yapmak hiç kimsenin zihnini çel- miyecektir. Bir demokraside, mu- halefetin iktidara geçme arzusunu tabii ve masum bulmakla mükellef- siniz. O muhalefete, sizin muhalefet yıllarında kullandığınız bütün si- lahları kullanmayı hak saymağa mecbursunuz. Açık hava toplantı- larım yasak edemiyeceksiniz Adnan Bey, yasak etseniz bile aradığınız rahatı bulamıyacaksınız. Zira sizin rahatınızı kaçıran mitingler değil- AKİS, 14 NİSAN 1956 dir; sizin rahatınızı demokrasi te- lakkiniz kaçırıyor. Demokrasiyi-bir şefi devirip onun yerine şef olmak sayamazsınız. Normal hükümet ic- raatım hükümetinizi - tenkidden ve ücumdan azade kılmak için bey- lıude başka ve şatafatla isimler al- tında - mesela iktisadi istiklal sa- vaşı - takdim etmeğe çalışmayınız. Madem ki başbakansınız, bütün İ uzları- d =' - işleri yapmak vazifesini om nıza almış sayılırsınız. Ve madem ki demokratik bir rejimin başbaka- nısınız, bu vazifenizi yerine getirir- ken hurrıyetlerımızın zerresini ha- leldar etmek selahiyetine malik de- ğilsiniz. Zaten buna muvaffak ola- mıyacaksınız; sizi evvelâ kabine- nizdeki arkadaşlarınız, onlar ol- mazsa D.P. grubunun millete şeref sözü vermiş ve onu unutmamış mensupları durduracaklardır. Sunu iyi bilmeniz lâzımdır ki' hiçkimse sizi hararetle - ne de so- ğukça - u yor. Sizin ıktısadı polıtıkanız şu o- abilir, onlarınki bu.. eski ikti- darın 25 yıl hiç bir şey yapmamış bulunduğunu söylerken ne kadar hakşinas davranıyorsanız, sizin hıç bir şey yapmamış olduğunuzu söy- İiyenlerin hakşinaslık ölçüsü de on- dan ibarettir. Bunlara tahammül etmeye, siz mecbursunuz; size ta- hammül etmeye de, onlar mecbur- durlar. Ama başarılamıyacak bir iş saydığınız bazı icraatınızı göklere çıkarmıyor diye basım tehdit et- meye kalkışırsanız, sonunda siz mahcup olursunuz. Siz gelip geçer- siniz; basın hürriyeti kalkacaktır. Ama sizi Türkiyeye Allanın Iutfu olan bir hükümet başkam telâkki etmiyor diye muhalefeti suçlandır— maya kalkarsanız, sonunda maglup çıkarsınız. Basın hurrıyetı gibi fikir hurrıyetı de sizden sonra, hattâ size rağmen devam edecek- Bu memlekette başkalarının ha- reketlerinde suç kazai or- aki telak— i organların hüküm- etmek — zorundası- hükümlerini — sisin telâkkilerinize güre — vermiyecek- lerdir. Böyle bir usulü yerleşti- remiyeceksiniz. Her gün iftira et- tiklerini, hakaret ettıklerını ettiklerini, isnatta bul lunduklarım söylediğiniz kimseler size değil, Türk milleti namına kaza hakkım kullanan mahkemelere karşı me suldürler. Kimsenin iktidara gel- mek imkânım da önliyemiyeceksi- niz; kimin iktidara layık olduğunu sadece ve sadece Türk milleti ka- rarlaştıracaktır. Müuhalif milletve- killerine teşrii masuniyetlerini kal- nız. dırtacağınız yolundaki ihtarınıza Türkiye Büyük Millet Meclısı ilti- fat etmiyecektir, Adna: Bir. başka şekilde ve değışık etıketle, grubunuzdan geçirmeye çalışacağı- nız bu “ıskat hakkı" bizzat arka- daşlarıııız tarafından reddedilecek- inizden önce programınızda, — on- dan itimat isterken yapmış olduğu- nuz eski vaadlerin akıbetini sora- caktır. Arkadaşlannız sizinle bera- ber yürümiye memle manzarasının sızın çizmeye çalış- mak istediğiniz şekilde olduğuna iİ- nanmıyacaktır. antidemokratik, drakonyen tedbırler almıyacaktır Huzursuzluk mevcutsa bun reden dogduguııu, artık bu. sefer teslım etmek zorunda kalacaktır. Şu memlekette mitingle, sözle, kü- lîırle ıhtılal çıkmaz. Hatırlıyor mu- sunuz, SİZ muhalefetteyken de se lefınız Recep Peker aynı şekılde, ordu, aynı tehlikelere işa- edıyor, sizin bugün birer tehdit olarak ileri sürdüğünüz tedbirlerin, alınmasını kendi grubundan istiyor- du Ne oldu? İhtilal mi çıktı? Ama z daha iyi bilirsiniz ki eğer o ted- birler alınsaydı, eğer Recep Peker vaktiyle başbakanlıktan uzaklaştı- rılmasaydı Trejim o zaman altüst hale gelecek, korktuklarımız o za- man tahakkuk edecekti. Tehlikeyi C.H.P. grubu nasıl atlatıp geçtiyse, D.P. grub adar basiretli davranacak teklıilerınızı reddedecektir. Zira zor kullanarak iktidarı elde tutma gayreti artık bu memlekette beyhude gayret haline gelmiştir. Bütün nutuklarınızdan endişe i- lerin cağız" — sö teşkıl ettıgını bızzat itiraf edıyor— sunuz. Ne dar acı kurula aktır ne ıstıklal mahke insanlara zulüm yapılmamasının en büyük teminatı, bizzat Türk mille- tidir. Rejim demokrasi kaldıkça - ve kalacaktır - bugün sizin baş- bizzat sisin sözlerinizle yetişen ne- sil, yarın aynı şekilde size karşı za lım davranmak istiyeceklere set çekecek, imkân vermiyecektir. Ka- ranlıktan ürktüğünüz için ıslık çal- maktan vazgeçiniz. Gözlerinizdeki endişe gözlüklerini çıkarınız. Hır- sızlık yapan varsa, onları bizzat siz cezalandırınız Zira maksadınız rejimi değiştir- mekse hıç bır ey yapamıyacaksı- nız Adna! y ve tehditleriniz hiç kimseyi korkutamıyacakt