14 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

14 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

liklerine, aksaklıklarına rağmen- Za- ferde yazılandan bambaşka tesir yap- tı. Bilhassa Köprülü ve onun taraf- tarları partilerinin karşısına — bütün muhalif partilerin müşterek cephe halinde çıkmasının arzu edilir olmadığında muttefık iler ve boyl bir durum n D.P. yi sevkü ida- re edenlerin hataları yüzünden düşül- düğünü anlıyorlardı. Hatta bu, açık- ça 1fade dahi ediliyordu. Muhalefe— setıyordu Hakikaten demokratik bir ni zam kurulmasını hedef bilen — re- jimlerde Muhalefetin hareketlerini hiçe saymak imkânsızdı. Üstelik bu i efkârın, hatta — büyük Muhalefetın tutumunu sefer umum kütlelerin Zafer Bir teselli peşinde desteklediği, ona sempatı gösterdiği e müşterek cephenin önce tam olarak kurulmasını istediği sezi- liyordu. Peki, önümüzdeki seçimlerde D.P. kimden rey alacaktı? Parti i- çinde ıslahatın, başka fikirlerin ha- kimiyetinin urulmasını zamanı eçmek Üüzereydi. Hürriyetler kısıl- dıkça tepkiler büyüyordu. Tepkileri ortadan kaldırmanın yolu hürriyetle- ri tekrar kısmak değil, bilâkis geniş- letmek, supap temin etmekti. Bu en basit hakikatin -ki D.P. iktidara o yoldan gelmişti, ancak o yoldan ik- tidarı muhafaza edebilirdi- anlaşıla- maması karşısında bir çok * kimsenin ağzı hayretten bir karış açık kalı- yordu. 10 Kapaktaki Cumhurbaşkanı İskender ost Pakistanın Cumhurbaşkanı İskender Mirza'nın memleketi- mizi ziyaretleri münasebetiyle, Pa- kistan milletinin milletimize gos— terdiği yakınlık ve samimi sevgi- ye bir mukabelede bulunmak fir- satını bulmak, hepimizi son dere- ce memnun etmiştir. İstiklâline kavuştuğu sıralarda bayrağı — için model olarak Türk bayrağım se- çen bu ülkede hiç bir fert yoktur ki "Türk" denilince sevgiyle — içi titremesin.. Bu istiklâl savaşımız- beri böyle olagelmiştir. Tür- kiye uzun seneler Pakistanlılar i- çin bir sembol, hattâ bir ideal yerine geçmıştır Atatürk, — onla- rın da milli kahramanları arasın- da yer almıştır. Pakistan hürriye- tine kavuştuktan sonra da bu ya- kın alâka devam etmiş, milletler arasındaki dostluk bağları resmi andlaşmalarla i ka memleketlerle birlikte, — ayni savunma sisteminin birer üyesidir- ler. Yarın, öbürgün bu sistemi kuran memleketlerin hükümetleri veya polıtıkaları değişebilir, şu ve- ya bu milletle olan ittifakımız bo- zulabilir, hatta onun yerini — düş- manlık alabilir. Ama Pakistan ve Türkiye için vaziyet böyle — değil- dir. Zira Pakistan hakikaten dost- tur, hakikaten kardeştir ve — ha- kikaten güven vermektedir. Bu Pa- kistanla milletçe dost olmamızın bir neticesidir. Pakistana hiç bir Türk — gitme- miştir ki bir sevgi halesiyle çev- relenmesin.. Devle mlarından sporcusuna, gazetecısınden politika- cısına kadar her Türk orada sı- cak bir alâka görmüş ve hakika- ten candan sevgiyle karşılanmış- tır. Bu alâkanın eşini Türkiye de Pakistana karşı göstermiştir. Ayni politikayı takip etmek' bizi daha da yakınlaştırmaktadır. İşte bu dost ve kardeş genç cumhuriyetin devlet başkanını karşılamağa ha- zırlandığımız şu günlerde hepimiz bu hislerle meşbu bulunuyoruz, he— pimiz Cumhurbaşkanlarının sında dost ve kardeş bur mıllete sevgimizi göstermeye — hazırlanıyo- TUZ Pakıstan Cumhurbaşkanı General İskender Mirza, bundan 57 sene ön- ce dünyaya gelmıştır Tahsilini Bombay'da yapmış ve — Elphistone kolejinde edebiyat okurken, yaptı- ğı müracaat üzerine meşhur İngiliz Sandhurst Kraliyet Askeri okuluna namzet talebe seçilmiştir. Bir çok unlu kumandan yetiştiren bu aske- muvaffakiyetle — bitiren lskender Mırza 1919 da Hindistana dö dud vazife görmeye başlamıştır Iskender Mirza, Sand- Mirza hurst Kraliyet Askeri - okulundan mezun olarak orduda vazife alan ilk Pakistanlı olmuştu 921 11 nda Kohat ta vazife gör- kinci Skoç Bölüğüyle bir- lıkte Khoodad Khel harekâtına iş- tirak etmiştir. İki sene sonra da intisap ettiği Süvari Birliğiyle be- raber Veziristan harekâtına — ka- tılmış, bu esnada başarılarıyla na- zarı dikkati çekmişti. Genç as- ker, 1926 da Hind hükümeti tara- fından Kuzey Batı Hudut Eyaleti Vali Muavinliğine tayin edilmiş ve Abbotaba, Bannu, Now cha Tank şehırlerınde vazife görmüştür. 1931 de hudut bölge sınden alınarak beş sene kadar Hazara ve Mardan Va- li Muavinliği vazifesini deruhte et- miştir. Bütün bu vazifelerde üstün başarı göstermiştir. 1938 de İngi- liz hükümeti tarafından O.B.E. un- vanıyla taltif edilen İskender Mir- za, Hayber siyasi temsilciliğine ta- yin edilmiştir. İki sene bu vazife- de kaldıktan sonra Pesaver Vali Muavinliğine terfi etmiştir. 1943 yılında Hindistan hüküme- ti Savunma Bakanlığı — müşterek Sekreteri tayin edilen Göeneral İs- kender Mirza, iki sene bu Vazıfeyı gördükten sonra 1945 de C.I.E. un vanına yükseltilerek O Tissa eya- letleri siyasi temsilciliğine nakle- dilmiştir Pakistanın Hindistan dan ayrıl- ması üzerine General İskender Mir- za, ilk Pakistan hükümetinin Sa- vunma Bakanlığı Sekreteri olmuş- tur. 1954 Mayısında Doğu Bengal Valiliğine tayin edilmiş ve bu böl- gede giriştiği ıslahat hareketleriy- le muvaffakiyet kazanmıştır. Doğu Bengaldeki su baskını felâketi sı- rasında General İskender Mirza aldığı tedbirler ve halka gösterdi- ği şefkatli alâka sayesinde eyale- tin her tarafında sevgi kazanmış- tır. 1954 sonbaharın da İç İşleri Bakanlığına getirilen İskender Mir- za, bir yıl sonra Pakistan Genel Valiliğine tayin edilmiştir. Bu se- ne Şubatta, Pakistan Anayasasının kabulüyle kurulan müslüman cum- huriyetin ilk cumhurbaşkanı olm şerefi de 5S Mart 1956 da General İskender Mirzaya müyesser olmuş- Büyük bir tahallükle karşılama- ya hazırlandığımız dost Ve kardeş Pakistan Cumhuriyetinin — Devlet Başkanı İskender Mirza, bundan üç yıl evvel de Türkiyeyi General Eyüb Hanla birlikte ziyaret etmiş ve her yerde sevgiyle karşılanmış- tı. Şımdı Cumhurbaşkanı olarak ya- pacağı bu resmi ziyaret, iki millet arasındaki mevcut dostluk ve kar- deşlik bağlarının bir defa daha te- zahürüne vesile teşkil edecektir. AKİS, 14 TEMMUZ 1956