2 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

2 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

ULAŞTIRM A Denizcilik Uğursuz gün talyan deniz ticaret filosunun en büyük ve en lüks gemisi — 29.083 tonluk Andrea Doria geçen Temmı- zun 17 sinde Cenova limanından New York'a hareket ediyordu. — Transat- lantikte 1000 den fasla yolcu vardı. Yolculuk güzel bir havada başlamış- tı. Yalnız yaşlı İtalyanları düşündü- ren bir şey vardı ki yolculuğun key- fini kaçırıyordu. İtalyanlar 17 raka- mını Uğursuz sayarlardı Tıpkı Ame- rıkalıların 13 ü gibi. Işte Italyanın eniz üstündeki guru Doria böyle uğursuz sayılan bır bu gemi atlantiği 8-9 günde geçer- di. Bu sefer de 26 Temmuz Perşem- be günü New York limanına vara- caktı. Gemi n sisli olan h Nantucket adasının açıklarındaydı mesi için hiç bir sebep yoktu. İki nasıl olup da çarpışmıştı" Kazayı ilk olarak Andrea Doria bölmeleri, daha başka emniyet terti- batı olmasına rağmen ilk S.O.S. işare- tim gönderiyordu. Kaza mahalli bel- li olur olmaz Cape p ve Boston sahil muhafaza teşkilâtı ellerine geçirebildikleri bütün deniz vasıtalarını harekete geçirmişlerdi. Bu sırada kaza mahalline çok yakın olan İle De France transatlantiğin- den ve başka gemilerden — çarpışan gemilerin yardımına — koştuklarına dair haberler alınıyordu. New York Araştırma ve Kurtarma Merkezine ilk haber o gece 23.25 de ulaşmıştı. Gemilerin yeri tespit edildikten son- ra o civardaki bütün sahil muhafaza istasyonlarına ve gemilere bu kor- kunç haber bildiriliyor ve hepsinden yardım isteniyordu. 01.13 Hüviyeti meçhul bir gemi: 12 sandalımız var. 01.21 Cape Ann soruyor: Size. ne kadar yaklaşabiliriz? 01.24 Cape Ann bildiriyor: İki can- kurtaranımızla Andrea'ya yaklaşıyo- uZ. 01.26 Andrea Doria: Tehlike va- him, mümkün olduğu kadar çok can- kurtarana muhtacız. Kendi cankur- taran sandallarımızı kullanamıyoruz. 01.30 Stockholm vaziyeti — bildiri- yor: Arz 40.34 kuzey, Tul 69.45 batı. 01.33 Cape Ann soruyor: Şimdi ol- du_%umuzdan daha yakına — gelelim mi? 01.34 ile de France haber veriyor: 9 mil açıgınızdayız bütün cankurta- ranlarımızı size gönderiyoruz. 01.43 Andrea Doria daha önceki mesajını tekrarlıyor: Tehlike va- hini mümkün olduğu kadar çok can- kurtarana muhtacız. Kendi cankur- taran sandallarımızı — kullanamıyo- TUZ. 01.46 Hüviyeti, mi Andrea Doria'ya bilinmeyen bir ge- şu mesajı gönde- Andrea Dorıa transatlantıgı batmak Uzere Kon. Vakit gece yansına yaklaşıyordu. Bu saatte yolculardan kimi yatmış, kimi dans salonunda, kimi güverte- de gezintideydi. de gemi müthiş bir gürültüyle sarsılmış ve birden bire yana yatmıştı. Yol- cular yataklarından fırlamışlar, ye- kapaklanmışlardı. Her taraftan çığlıklar 1şıtılıy0rdu İlk anlarda ge- minin meçhu uçakların hücumuna uğradığı sanıldı İki gemi çarpışıyor Andrea Doria'nın ayın 17 sinde yola çıkışından endişe — edenler haklı çıktı. İşte koca denizin ortasın- da iki gemi çarpışıvermişti. Andrea Doria batıyordu. Öteki gemi 11.650 tonluk İsveç bandıralı Stockholm'du. Andrea Doria'da 1134 yolcu, 575' mü- rettebat — vardı. Stockholm da ise yolcu sayısı 550, mürettebat ise 200 dü. İki gemide de radar olduğu bili- niyordu. — Radarların siste — işleme- AKİS, 4 AĞUSTOS 1956 nserve "kutusu Atlantiğin ortasında sis içinde ve karanlıkta oynanan bu feci dramın dakika dakika — tutulan şöyleydi: 24.21 Stockholm yor; Ağır hasara uğradık. Geminin burnu ezilip parçalandı. Birinci böl- meye su do Olduğumuz — yerde kalmak zorundayız. (Andrea Doria'- ya) Cankurtaran sandallarınızı indi- rebilirseniz, kazazedeleri yukarı ala- biliriz. Andrea Doria cevap veriyor: Bize yanaşınız. 24.38 Cape Ann gemisi bildiriyor: İki geminin arasındayım, cankurta- ran sandallarım hazır. (Bu geminin iki sandalı vardı.) 24.45 Sahil Muhafazaya ait bir ge- mi bildiriyor: On mil uzaktayız 18 cankurtaranımız var. 01.12 Andrea Doria cankurtaran sandalına var. : Daha çok ihtiyacımız riyor: İki cankurtaranımız yolda, si- ze geliyor 01.53 Mana agui gemisi- iki kazaze- de transatlantiğe şu telsizi eskiyor: G.M.T. 0 da yanınızdayım iki cankurtaranım var Doria bir dakika sonra teşekkur ediyor. 01.56 Bir Norveç gemisi: Tahmi- nen G.M.T. 11.00 de yanınızda ola- cağız 02. 02 Robert E. Hopkins gemisin- den: 18, 19 mil doğunuzdayız, bir sa- ate kadar yetişiyoruz. İki cankurta- ran var. 02,14 Laura Marsk gemisinden a- lınan mesaj: İki saate kadar orada- 02.17 Hle de France bildiriyor: di tam karşınızdayız. 02.20 İle de France: 10 cankurta- ranı denize indirdik 02. obert E. Ho pkins: 40 da- kika sonra iki cankurtaranımızla o- radayız. Şim- 15