2 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

de Andrea Doria sancak tarafına i- yice yatmıştı, batmak üzereydi. Fa- kat denizcilik tarihinin en büyük tah- lisiye hareketi muvaffakiyetle sona erdirilmiş ve Andrea Doria'dan mü- rettebat ve yolcu olarak 1705 kişi kurtarılmıştı. Çarpışma neticesinde Ö kışının öldüğü t ediliyordu. Ile De France gemisinden bildirildiğine göre, Andrea Doria'dan kurtarılan 760 yolcu arasında kayıp- arının yasım tutanlar vardı. Şim- dilik bir şey söylenemezdi. Bu kayıp- lar belki başka gemiler tarafından kurtarılmıştı. Andrea Doria'da olup bitenler Talihsiz İtalyan — transatlantiğin- den kurtulanlar arasında bulu- nan Philadelphia Belediye Reisi Ric- hardson Dilworth ve eşi gezinti gü- vertesinin altında ve Stockholm'un çarptığı tarafa rastlayan kamarala- rında uyuyorlardı. Birden bire neye uğradıklarım anlamamışlardı Mr. Dilworth ancak ayağına bir panta- lon geçirecek vakit bulabilmişti. Ka- Tısı da yatagından fırlamış — sırtına bir gömlek geçirmiş, pardesusunu de omuzlarına atmıştı. Ama yürüye - miyorlardı. Gemi birdenbire yan yat- mıştı. Ancak dizlerin üstünde emek- lemek mümkündü. Bütün kıymetli eşyaları kamaralarında kalmıştı. Canlarını kurtarmaktan başka bir düşünceleri yoktu. Yolcular güverte- lerde bir yere sarılmış bekliyorlar- dı. İlk dakikaların korkusu kısmen geçmiş, ortalığa bir sükünet hâkim olmuştu. İki saat geçtiği halde görü- nürde gemi filan yoktu. Bereket ver- sin, deniz sakindi. Yoksa, dalgalı bir denizde 35 derece yan yatmış bir r ge- minin uzun zaman dayanmasına im- kân kalmazdı. Nıhayet kurtarma ge- mileri görünmeğe An- atılı- yor, yolcular cankurtaran sandalları- na biniyorlardı. Kazazede yolcuların sükunetine diyecek yoktu, — kurtar- mağa gelenler de hiç telaşlanmadan, soğukkanlılıkla ve süratle — işlerini görüyorlardı. Andrea Doria'nın yol- YEDİLİK Çıkaran: NAİM TİRALİ . En güzel şiir, hikâye ve dene- melerle her ayın başında yınlanır Fikir ve sanat hareketleriyle, .T. Acaroğlu'nun hazırladığı ayın bıblıyografyasını eksiksiz tek dergi. Fiatı: 1 lıra. Yıllık abonesi: 10 lira. Yıllık abonelerine 5 liralık kitap armağan ediyor. Müracaat: P.K. 914 - İstanbul AKİS, 4 AĞUSTOS 1956 Yaraldar ihtimamla naklediliyor Ucuz atlatılan felâket cularının büyük bir kısmı kırk ya- şım geçenlerdendi. Bunların, hele ka- dınların ip merdivenlerden inmeleri hakikaten bir meseleydi. Fakat Ile de France'ın mürettebatı harikulade insanlardı. Canlarını — dişlerine tak- mışlar çalışıyorlardı Belediye Reisi, Nle d a kendilerine gosterı— len yakınlıgı anlata anlata bitiremi- yor, "Andrea Doria'dan Ile de Fran- ce'a geçince kendimizi cennette zan- nettik" diyordu.. Müthiş manzara ndrea Doria'nın 760 — yolcusunu kurtaran ile de France'ın kapta- nı Raoul de Beaudean tarihin, en büyük deniz kazalarından biri olan bu kazayı şöyle anlatıyordu: "Nan- tucket'in altı mil güneyinden geçi- yorduk. Vakit gece yarısına yakın- dı. Yarım saat önce başlıyan sis a- damakıllı bastırmıştı. Köprü üstün- den geminin burnu — görünmüyordu. Andrea Doria'dan bir imdat 1şaretı almıştık. Hâdise hakkında mütem mim malümat almak için mütema- diyen — Andrea Doria'yı telsizle a- rıyorduk. İlk telsizinde sadece yar- dıma ihtiyacı olduğunu bildirmişti. iz 4e cevaben iki saate kadar ye- tişebileceğimizi söyledik. Batıp bat- madığını soruyor, fakat cevap ala- mıyorduk. Anlaşılan yardımcı telsi- zini kullanıyordu. Hıçbr şey duya mıyorduk. Fakat diğer gemilerle ko— nuşmasından 1500 den fazla — yolcu ve mürettebatıyla battığım anlamış- tık. Kesif sise rağmen saatte 22 mil- le Andrea'ya doğru gidiyorduk. Cape Ann'la bir başka gemi de 500 yarda uzağımizdaydı. Cankurtaran kayık- ları yetmiyecekti. Sisin, dağılması i- çin içimden dua edıyordum Gerçek- ten sis dağılıyor ve korkunç bir şe- kilde yana yatmış Andrea Doria gö- rünmeğe başlıyordu, 10 sandallınızı beş dakikada denize indirmiştik. Mür- rettebatımız fevkalâde cesaret gös- teriyordu. Kurtarma harekâtını ge- miden hoparlörlerle idare ediyorduk. Saat 02.05 den 07.05 e kadar 760 ki- şi toplamıştık. Hemen hepsi yarı çıp- laktı, çoğu yaralıydı, ağlıyanlar, yas tutanlar vardı. Tek kelimeyle müthi bir manzaraydı. Doktorlarımız, hem- şirelerimiz büyük bir gayret göstere— rek yaralıları yatırdılar, — çıplakları giydirdiler. Kendimi harp yıllarında sandım. Yolumuzdan epeyce alakon- muştuk ama 760 can kurtarmıştık, biraz geç kalmanın lâfı mı olurdu". Kaptan gemisinden ayrılmıyor ndrea Doria'da sabahın saat ye- disinde Kaptan Piero Calamai ile mürettebattan beş on kişi kalmıştı. Bütün gayretleriyle gemiyi kurtar- mağa çalışıyorlardı. Pompaları işle- tin, suyu dışarı atabilseler belki ge- minin 45 dereceye varan — meylinin» daha fazla artmasını önliyebilecek- i. Fakat Ümit kalmadığı anlaşı- lıyordu. Kaptan Calamai, mürette- bata gemiyi terketmelerini emredi- yordu. Deniz Ticaret Bakanlığı ken- disine de gemide kalmaması hususun- da talimat vermişti. Nihayet onlar da bir can-kurtaranla Andrea Doria- dan ayrıldılar. Geminin son dakika- ' larını Sahil Muhafaza — teşkilatının gözcü gemileri bildiriyordu: "Gittik- çe yana yatıyor... kurtarmak imkanı yok... uskuru gozukuy Andrea Doria saat 1009 da battı... derinlik 225 kad İtalya Denız Ticaret — filosunun- gozbebegı olan bu 29.083 tonluk yü- zen saray 30 milyon dolara malol- muş ve üç sene evvel denize indiril- mişti. New York'a 101 inci seferini yapıyordu, 19-24 milyon dolara sigor- talıydı. 17