2 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

2 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

T I B Hastalıklar Çocuk felci emmuzun son günlerinde, İstan- bulda bir çocuk felci salgını bu- lunup bulunmadığı meselesi günün hâdisesini teşkil etti. Bazı er, artan vakaların bir lâlet ettiğinde israr ederken, resmi çevreler ve doktorlar herhan- gi bir salgın Ve bununla alâkalı teh- likelerin mevcud olmadığını belirt- mekte devam ediyorlardı. Mütahas- sısların kanaatınca bu sene ve 'bil- hassa son aylarda geçen senelere nisbette fazlaca görülen çocuk felci vakaları sadece bir tesadüf eseriy- di. Bu seneki hâdisenin sebebi yük- sek sosyeteye mensup bir ailenin iki çocuğunun birden çocuk felcine tutulmuş olmasından başka bir şey değildi. Haseki hastana nesi çocuk kliniğinde halen altı çocuk felci va- kası tedavi ediliyordu. Klinik — 100 yataklıydı. Bu yıl tedavi ettiği çocuk felci vakalarının sayısı 11 di. Bu sadece yatırılan — çocuklara aid bir rakamdı em müracaatlarla ayak- tan tedavi edilmekte olan hastalar buna dahil değildi. Şişli Çocuk, Hay- darpaşa Numune astahanelerinin çocuk servisleriyle ortopedi kliniğine aid rakamlar da kat'i bir neticeye götürecek mahiyette değildi. İstan- bul Sağlık Müdürlüğünden alınabile- cek rakamlara gelince: mevcud ista- tistiklere göre Istanbulda 1953 de 6; 1954 de 18: 1955 de 15 vaka dedilmiş, bunlardan 1954 de ikisi, 1955 de üçü kurtarılamamıştır. Yine mü- tehassısların kanaâtince bu istatis- tikler de İstanbulun hastalık durumu Prof. F. K. Gökay Yüreklere su serpti AKİS, 4 AĞUSTOS 1956 üzerinde kesin bir fikir verecek du- rumda değildir. Hastalığın denizden sirayet ettiği iddiasına gelince, Ha- seki Çocuk Kliniğinde bu sene te- davi altına alınmış olan 11 çocuktan yalnız bir tanesinin çocuk felcini de- nizden almış olmasından şüphelenil- -İ! Hekimlerimiz hastalığa karşı mü- cehhezdirler. 1952 de mikrobiyoloji cemiyeti çocuk felci üzerinde çalın- mış ve faydalı raporlar yayınlamış- tır. Şehrimizde umumi hastahaneler- den başka ortopedi. fizikoterapı, radyoloji enstıtulerı de çocuk felci ile meşgul bulunmaktadır. Tesirli ol- duğa rivayet edilen aşılardan hiçbi- ri henüz bizde — kullanılamamıştır. Bu aşıların mevcudu da yoktur. Za- ten bir salgın da mevcud değildir. 12 yıl önce Eskişehir dolaylarında, 11 yıl önce Bandırmada ve on sene ön- ce de Adapazarının köylerinde bu günküne benzer artışlara rastlanmış- sa da tehlikeli bir salgın bahis nusu olmamıştır. O halde İstanbulda veya Türkiyede bir çocuk felci sal- ganı olmadığını tekrarlamamız icab eder. Amerikada Bırleşık Devletleri- nin durumu büsbütü aşkadır. O- rada 1952 de 57000, 1953 de 36000 1954 de S3741 Vaka yani sırasıyla /binde 87-25-26 vaka görülmüş- tür. İstanbuldaki durum ise yüzbin- 1-2 olarak özetlenebilir. - Binde hattâ milyon da bir ihtimal dahi ol- sa bu tehlikeli hastalığa karşı ted- birli bulunmak vazifemizdir. — Yalnız aynı derecede vazife, olan bir husus da boşuna heyecan yaratmamaktır. IŞesmî tebliğler Istanbul Valiliği 28 Temmuzda şu tebliği yayınlamıştır "Bundan üç gün evvel çoc felci üzerinde ya- yınlanmış olan tebliği müteakip bir kısım basınımızda yeni çocuk felci vakaları zuhuru karşısında oldukça heyecanlı neşriyata — raslamaktayız. Herhangı bir hastalık mevcud oldu- gu zaman onu örtbas etmek bugünkü ve mesuliyetini — taşıdığımız Vılayet ve belediye idaresinin prensi- bine uymaz. Bir salgın hastalık var- sa Örtbas etmekle değil tedbir al- makla önüne geçilir. Bu gün vilâyet- te ilgili reis muavini, vilayet ve be- lediye sağlık müdürleri, — üniversite çocuk kliniği temsilcisi ve vilâyet emrazı sâriye ve hıfzıssıhha müte- hassısları, belediye hıfzıssıhha mü- essesesi muduru Haseki Hastahanesi baş hekimi ve asabıye mütehassısı i- le Şişli Çocuk Hastahanesi müte- hassıslarının iştirâklarıyla toplantıda vaziyet yeniden geçırılmıştır Geçen eneler ıçersınde ; 1952 de 1; 1953 1954 de 15 vaka gorulmuştur Bu sene bugüne kadar görülen Vaka üçü diğer vilâyetlerden -Afyon, Bur- sa, Adapazarı- olmak üzere 26 dır. Bu vakalar salgın hastalıklar -epide- miyoloji- bakımından incelendiklerin- de birbirlerile münasebeti — olmıyan sporadik vak'alar oldukları — derhal İstanbul'da bir vak'a Salgın yok anlaşılır. Bugün toplanan — komis- yonda ittifakla vardığımız karar bir salgın olmadığı mahiyetindedir. Te- lâşa lüzum yoktur. Civarında lâğım akan birkaç pilaj kapatılmıştır. Şu- u da açıkça söyleyelim ki bu kapa- tılan plajlardan şimdiye kadar tek vaka gelmemiştir. Tesbit edilen va- kalar 1, 5-15 aylık çocuklar ara- sındadır. Bunların da deniz banyo- larıyla bir ilgileri yoktur. Hükümet ve belediyece alınacak tedbirler alın- mıştır. Vatandaşlarımıza — şehrimiz hastahanelerinin ve Unıversıtenın selâhiyetli — mütehassısları ve resm makamların ifadesiyle temin ederız ki telâşlı re heyecanlı bir durum yok- tur. "Bilgi edinilmek üzere tebliğ olu- nur. Polio nedir? Çocuk felci terimi pek doğru de- ğildir. Çünkü bu hastalık büyük- lerde de görülmektedir. ki adı Heine-Medine — hastalığıdır. Bir Alman doktoru olan Heine | da bu hastalığı keşfetmiş, O. Medine de epidemiyolojisini tedkik etmiştir. Hastalığın başka, bir adı, da poliom- yelıte veya kısaca polio' dır Hastalı- ğın sebebi bir virüstür. Sütte ve ka- ranlık bir yerde saklanan virüs u- zun müddet canlı kalır. Eter ve gli- serin virusa Zzarar, vermez. Bu nok- ta çok önemlidir. 'Hem virusun sak- lanması için bu maddeleri — kullan- mak mümkündür, hem de başka ma- teryelden virusun ayrılmasında bun- dan faydalanılır. Virüsün 45-50 de- recede 30 dakikada öldüğü kabul e- Avrupada- dilmektedir. Ültraviyole ve bazı ok- sidan ajanlarla, chlorine'in — yüksek kesafetinde virusun kudreti — azalır 19