27 Ekim 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

27 Ekim 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Dekor ve kostüm sanatkâr Eren çiftinin elinden çıkmıştı. Tara ve renkleri modern komedi anlayışına uygundu. Yalnız kostüm ve dekor arasında, daha fazla bir kaynaşma mumkun olabilirdi. Nevit Kodallı'nın sahne müziği gayet iyi idi. Eserin tercümesi Armağan Sancar tarafından yapılmıştı. Aktör ve Akt- rise zorluk çektirmeyen, — seyircinin kulağının yadırgamadığı, Türkçenin kötü kullanılışı ile irkildiğimiz düz- gün bir tercüme idi. Mütercimin ka- lemi elinden bırakılmaması, mize daha birçok eserler kazandır- ması beklenir. Sanatkârlar ediha Gökçer Kadın'ı gayet iyi dı. Her. yaştaki haleti ruhi- yeyi aynı —ustalıkla — aksettirmesini bildi. Rahat ve sevimliydi. Daima ço- cukça yaradılışına sadık kalarak, ay- rı ayrı devre ve yaşlarda kocasını se- ven kadındı. Gittikçe olgunlaşışını a- dım adım takibettik. Mimik, ses, ve aksiyonla oynadı. Cidden mühim bir muvaffakiyet kazandı. Cüneyt Gökçer Erkek'te usta bir komedyen olarak karşımıza çıktı. Sahnede heyecandan kabına sığamı- yan genç adamın gecelik ve takkeden vazgeçerek, ehlileşişini, kılıbık olma- dan sadakatini, saman saman tutan babalık, nöbetlerini yaşlandıkça uy- sallaşmasını seyrettik. Sanatkâr çift muvaffakiyetlerinin karşılığım kahkahalarda ve perdeyi tekrar tekrar açtırtan alkışlarda bul- dular. Festivaller İstanbulda hazırlık Istanbulda ilk defa Enternasyonal bir Tiyatro Festivali tertip etmek gibi güç bir işe girişen Türkiye Mil- lı Talebe Federasyonunun Tiyatro kolu başkam, münekkitlerle konuş- mak üzere salona geldiği zaman şaş- kınlığından söyleyecek söz bulamadı. Şaşırmakta haklıydı, çünkü basının bu teşebbüsü destekliyeceğini umuyor du. Bunun için daha bir hafta ev- velinden İstanbulda intişar eden bü- tün gazetelerin tiyatro münekkit- lerini mektupla davet etmişti. Üste- lik belki mektuplar ellerine geçmez duşuncesıyle bir çoğunu da telefon- la aram Ama iste karşısında topu topu üç tiyatro münekkidi var- dı. Toplantıya başlamak - için bi- raz daha beklediler Ama — gelen giden olmadı. Talebe Federasyonu- nun Öteki "tiyatrolara örnek olacak bu teşebbüsü böyle mi karşılanma- lıydı?.. Zaten daha önce Şehir Tiyatrosu ile — Belediye ile temas etmişler ve ümit ettıklerı alâkayı görememişler- i. Dram Tiyatrosu'nun bir hafta- lığına kendilerine — tahsisi istenmiş, red cevabı alınmıştı. Bunun üzerine Şan Sinemasının sahibi Turgut De- AKİS, 27 EKİM 1956 TİYATRO Sanat Kulübünün "Ayyar Hamza sı Festivaldeki mirağ'la görüşmeler yapılmış ve Demirağ, sinemasını çok mutedil bir fiatla - 9.000 lira - bir haftalığı- na Federasydna bırakmıştı. — Enter- nasyonal Tiyatro Festivali 12 Kasıma- da başlayacak, 20 asımda sona e- i. - Festivale 1şt1rak edecek o- lan Üniversiteliler günde İki defa temsil verecekler, ayrıca hergün saat e, birgün önce oynanan piyes- lerin münakaşalı tenkitleri yapıla- caktı. Davet edilecek olan yabancı münekkitlerle birlikte, yerli münek- kitlerin era nslar vereceği gündemde yazılı idi ama bizim mü- nekkitler daha başlangıçta bu top- lantıya gelmemekle bu çocukları yalnız bırakacaklarını şimdiden bel- li etmişlerdi. Çağırılan yabancı mü- nekkitlere gelince — Avrupanın en degerlı isimlerine — raslanıyordu: Vi- yana'dan Helene Thimig, Profesör Kindermann, Dr. Hans Niederführ; Münih'ten Profesör Dr. Hans Braun, AMERiİKAN Mecmüalarına abone kayitlari büğlümaiğlür, 20 kuruyşluk pulla kulaloğr İsleyinle, AMERİKAN NEŞRİYATI BÜRÜSU, Dept. B-A P.K. 60 Vekkletler, Ankara kozumuz Dr. Grevel; Frankfurt tan Schulz Vellıngha Federasyon, Festıval için 66.3 liralık' bir bütçe hazırlamıştı. Bu- n 5.000 lirasını Milli Eğitim Ba- kanlığı -karşılamıştı. İstanbul Be- lediyesi ve Vilâyet sesini çıkarma— mıştı. Gençlerinbütün ümitleri gö- rüşmelerde bulundukları bir banka aydı. Sözü geçen banka, Festi- vali finanse edecek olursa hem dün- ya çapında bir işe önayak olacak hem de Festival münasebetiyle adından bahsettirerek reklâm temin edecekti. Gençlerin üzüldükleri başka bir şey- de, ÜUnesco'nun Türkiyede kurmuş olduğu bir teşekkül olan "Türkiye Unesco Milli Tiyatro Komitesi"ne bu Festivale ilgi göstermemiş olma- sıydı. Halbuki bu teşekkülün baş- lıca gayesi Türkiyede, Enternasyo- nal mahiyette Festivallertertip et- Türkiye Milli Talebe Federasyo- nun Tiyatro kolu başkanı, har Üniversite Tiyatrolarının Festivali hangi piyeslerle iştirak edeceğini açıkladı: Frankfurt Üniversite Ti- yatrosu bir Ingılız yazarı olan Chro topher Fry'ın "Esirlerin Rüyası" Bonn Unıversıtesı Tıyatrosu Je Anouilh'un edea" sını, Zagrep Üniversitesi Tiyatrosu Marın adında bir ugoslav yazarının vela od Stanca" ve "Tripce de Utolg adındaiki eserini, Parma Unıversıte— si Tıyatrosu Terentıua ua "Eun hes", Sorbonne UnıversıtesıTıyatro— su Euripides'in ."Les Perses D'E ille", Belgrat Üniversitesi Tiyat- rosu "Brânka Krysmanoviç", nedik Unıversıtesı Tiyatrosu G doni"nin. "La Finta Ammalata" a "Le Massere" komedılerını İs tanbul Teknik Üniversite Sanat K