8 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

8 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

KİTAPLAR DAMDA DELİ VAR (Aziz. Netlinin hikâyeleri. Akbaba . 112 sayfa, 100 kuruş) undan birkaç ay kadar önce bazı Bgazetelerde çıkan bir haber, mi- zah sanatı ila biraz alâkadar olanla- rı memnuniyete şevketti. Associated Press tarafından verilen haber suy- du: “Bordighera (İtalya) . Milletlera- rası Dokuzuncu Salon Miraları mü- sabakasında Türkiyeden Aziz Nesin ve Brezilyadan Leon Elyaçar birinci seçilerek Altın Palmiya? mükâfatını kazanmışlar(_jır. Karikatür müsaba- kasında da İtalyan Giuliano Nisti'- den sonra turk Turhan Selçuk ikinci- ligi kazanmıştır. Atta Nesin ayrıca Filin Tevkifi adlı mizahi hikayesiyle müsabakaya katılan bir çok yazar a- rasından birinciliği kazanmıştır". haber aynen bu idi ve an- cak bir kaç gazetede - o da kıyıda köşede - yer almıştı. Pek çok gazete- miz bu haberi yazmak lüzumunu bile hissetmedi. Meşhur Anadolu Ajansı ise bermutat uyudu. Çoğu zaman is- timi arkadan yetişirdi, bu sefer o da yetişme Roma cıvarında bir sayfiye zehri elan Bordıghera da dokuz yıldır mil- letlerarası bir mizah ve karikatür müsabakası yapılmaktaydı Her yıl oldugu gibi bu yılın temmuz ayında da bu sayfiye kasabasında Batı Dün- yasının en büyük mizah ve karikatür ustalarının eserlerı çarpıştı. Bu yılki müsabakalara 18 millete mensup bir sürü sanatkâr katılmıştı. Türkiyeyi mizahi hikâyeleri ile Aziz Nesin, ka- rikatürleri ile de Turhan Selçuk tem- sil ediyordu Müsabakadan iki birincilik ve bir ikincilik alarak çıkıyorduk. İşte böylece Nasreddin Hocanın to- runlarından ikisinin - Aziz Nesin ile Turhan Selçuk - yüz ağartıcı, göğüs kabartıcı başarıları hem de kafa iş- lerinde memleketimizin dünya ölçü- sündeki bu ilk başarısı basında umu- lan alâkayı uyandıramadı. Bu iki sanatçımız fikir dünyamızın kendılerıne gösterdiği — nankörlüğe rağmen gene de yılmadan çalışıyor- lar. Ilerdekı yıllarda bize yeni, yeni birincilikler kazandıracakları da mu- hakkaktır. Biri Akis'te, Dolmuş'ta ve Milliyet'te, diğeri da Akbaba'da sa- natlarım icra edip duruyorlar. Biri- nin çizgileri, diğerinin yazıları oku- yucularım gülmekten kırıp geçiriyor. İşte Akbaba yayınlan arasında çıkan "Damda Deli Var" adlı kitap Aziz Nesin'in son hikâyelerini bir a- raya topluyor. Bitaptaki 23 hikâye de güzel ve güldürücü hikâyeler. Aziz Nesin yalnız güldüren bir mi- zahçı değildir. Güldürürken düşündü- ren, iğneleyen bir yazardır. "Damda Deli Var"dakı 28 hikâye- den, biri de Aaşağıda okuyacağınız "Bir Parti İlçe Teşkilâtı Kuruldu" 30 adlı hikâyedir ve Aziz Nesin'in miza- hını gösteren başarılı bir örnektir: "K. Partisi Anadolu'da teşkilât kurmak, teşkilât kurduğu yerlerde de genişleyip yayılmak için var kuv- vetiyle çalışıyordu. C. Kasabası halkı uyanık İnsanlardı. Yıllardan bari de- mokrasiye susamış olduklarından ka- sabalarında her çeşit partiden bulun- sun istiyorlardı. Teni kurulan K. Partısınden başka belli başlı partıle— n C. kasabasında birer şubesi var- dı C. Kasabasında okur yazar sayısı, öbür kasabalardan çoktu. Bütün ga- zeteleri okurlardı. Gazeteler o sıra cayır cayır K.L. Partisini yazıyorlar- dı. C. Kasabasındaki partiler birbirle- rine düşman değillerdi. İster iktidar, isterse muhalefet partisinden olsun- lar hepsi birbiriyle dosttular. ; İktidar Partisi C. Kasabası İlçe Başkanı Hamza Efendi o akşam kah- vede, ana muhalefet partisi Üçe baş- kanı Mahmut Ağa'yı bir kenara çek- ti: — Müâmıd Ağa, dünyayı nasıl gö- rüyorsun? diye sordu. mut Ağa: — Şu yeni çıkan parti pek cayırtı kopardı dedi. Çok dehşet gidiyor. — Ben de onu sana diyecektim, Ya rın bu işi aramızda bir görüşsek?. — Çok iyi olur derim. Sen İrecep A— ğa'ya, Ismıly Ağa'ya haber ilet, ben de Bekir Efendi'ye söylerim. Yarın i- kindi namazından sonra benim dük- kanda bulunup bu işi aramızda görü- şelim Ertem günü Mahmut Ağama pa- zar yerindeki "Binbir Çeşit", tuhafi- ye, züccaciye ve hırdavat dükkanın- da buluştular. İktidar Partısı İlçe Başka olan Hamza Efe kadaşlar, dedi, gun böyle- b dır yarın nasıl . laca 1 belli olmaz. Bir bakarsın bizim parti düşer, İre- cep Ağanın partisi çıkar, İrecep A- ğa'nınki düşer, Ismıyl Ağa'nınki çı- kar. Esas mesele ne benim parti, ne senin parti, kasabama isteridir. Be- kir Efendinin partisi iş başındaykene kasabadan istasyona yol yaptırdık, okul yaptırdık. Şaraphaneyi kurdur- duk. Bizim parti başa geçincek, su getirttik, alettirik getirtdik. Yarın ta- ler belli olmaz. Şincik K. L. Partisi diye bir parti daha çıkmış ortaya. Gazetelere bakarsan yaman gidiyor- lar. Evdeki hesap çarşıya uymaz, der DEMET Aylık Eğitim ve Öğretim Derglsl ler. Yarın bir de bakmışsın kı herif- ler iktidara geçmiş. Bizim kasabada şubelerini açmadık deyi kızarlar. Oy- sâm bizim kasabada daha yapılacak işler çok. Ondan ötürü, kasabamızda bir de bu partiden kuralım, ne dersi- İktidar Partisi İlçe Başkanı Hamza Efendinin bu sözlerine İsmail Ağa: Dog edi, açsak bir zararı yok Ne olur ne olmaz. Kân var, zararı yok Fazla mal göz mü çıka- rır? Hamza Efendi: i hoş emme, dedi, bizimkileri- ni kızdırmıyalı Recep Ağa: — Canım Hamza Efendi, dedi, partinin şubesini açmaktan, tüm meket o tarafa aktaracak degıl ya... — Çok iyi olur. Velakin şubeyi bi- zim açdırttıgımız duyulmam — Bekir emmi, şindiyecek ötekiler duyuldu mu ki!.. e kadar çok parti olursa, mel- mekete o kadar iyilik gelir. Yalnız bir biri, bir biri hükümete geçmeli ki, birbirlerine kızıp iş görsünler. ktidar Partisi İlçe Başkanı Ham- za Efendi: Helbette, dedi, bizim parti kasa- baya yapacağım yaptı. yı, çeşmelerı yaptı. & Ben reyımı bu sefer başka partiye vereceğim. Bir sefer de onlar yeni işler yapmak Boyunu denişsin!... Mahm A bir el Bu parti lmış yorumuş, iş başına geçeceğe benze Ağa geç kalmıyalım, şunu da bir şubesını açalım. Ne şadar ön dedi, alırsak sonunda biz sıze şunu bunu yaptık diye sayar dökeri — Hepsı iyi, ıçımızde kır partisiz var mı ki? — Yok.... — İşte bu kötü. Yeni kurulacak partiler için her dâim yedekte adam tutmalıyız. Arzuhalcı Huseyın Efendi parti- siz. O kurs İsmail Ağ — Biz, dedı bu demokrasiye iyi bir hizmet ıetmek istiyorsak içimizden bir kaçımız partilerinden istifa etme- lidir. O zaman iş başına geldiler mi, gık diyemezler. Biz sizin için parti- mizden çıktık, deriz, ne desek yaptı- Hamza Efendi: Çok doğru, dedi, her partiden üçer beşer istifa edelim. Zabıt kâtibi Muhsin Efendi'ye de söyleyin. İstan- bulun bütün gazetelerine, "partiler çözülüyor, istifalar başladı. Herkes K. L. ye girdi." diyerekten mektuplar a: dedi, kimler istifa ede- — Ismıyl Ağa heç hak geçmesin, yazı turu atarız.. Partilerden İisteler geldi. Yazı ra atarak kimlerin istifa edeceklerı kararlaştırıldı. İktidar Partisi İlçe Başkam da istifa edecekler arasın- daydı. C. Kasabasında K. L. Partisi de böylece kurulmuştu. AKİS, 8 ARALIK 1956