20 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

20 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER du. Azalardan dört tanesini Parti Meclisi kendi içinden seçecek, diğer üçünü Genel Ba şk n dışardan seçe- den üç kişiyi tesbit eder etmez ça- lışmalar başlayacaktı. Parti Meclisi arti içi lelerın tenkidine Araştırma Bürosu- un kapısındaki maruf levhayla baş- ladı Kasım Güle oraya — "Geni Sekreterlik Araştırma Bürosu" yaz- dırtmıştı. Delegeler buna şiddetle i- tiraz ettiler. Bir levhadan ne çıkar- 1? Ama mesele o kadar basit de- ğildi. Zira bir zihniyet' ve bır taktık o levhada ifadesini buluyordu. Par- ti içindeki ayırıcı cereyanlara son vermek 1lâzımdı. Nitekim levhanın, Genel Sekretere ders ölsün diye in- dirilmesine ve yerine "C. H. P. Ar. tırma Bürosu" yarılmasına f kadan sıra "Allahlık U- a geldi. Delegeler Parti orga- ahıs organı halinde faalıyet göstermesi karşısında — şiddetli ten- kidlerini esirgemediler. Bilhassa mil- letvekilleri şikâyetçiydi. Zira Genel Sekreterin gülümsediğini bile yazan Parti organı Genel Sekreterden baş- ve! lus riyor! Si letmek vazıfe ve selahıyetını de Ge- nel Başkana verdi.. Fa mesele, evvelâ malt cepheden bir rötuşa tâ- bi tutulacaktı. Şimdiye kadar hisse- lerin çoğu Kasım Güleke ait bulunu- ordu. Şimdi, hisselerin yarısından fazlasını Parti satın alacaktı. Böyle- e hakiki sahip Parti olacaktı. On- dan sonra şahıs hâkimiyeti gazete- den kalkacak, ve gazetenin başına İşten anlayan adamlar getirilecekti. Niyet, bir "İdareci Komite" kurmak- tı. Bu komitede Parti içinde mevcut aklı başında eli kalem tutar, gaze- tecilikten anlayan kimseler yer ala- oğrusu kasını onlar tâyin suretle İktidara namzet Partinin or- gana bir takım polemik ve "tilcik" meraklısı zevatın elinden kurtarıla- caktı Acemi polemistlere, — Partiyi müşkül mevkide bırakan kıfayetsız ıdarecılere paydos denilecekti İlk gün bu hücumlar yapıldığın- da. Genel Sekreter sakin tavırla dinledi, Kasım Gülekin müş- se, süküt altındır" prensibine ınan- mış bir hak vardı.. Ertesi — günkü gazetelerde bu tenkidlerden — bahse- dildi. O zaman Kasım Gülek ve ta- raftarları mukabil bir tedbir aldı- lar. Hakikaten Parti Meclisi toplan- tılarının ikinci günü tanınmış Gü- lekofillerden Genel Sekreter — Yar- dımcısı Kâmil rıkoglu gazetelerin “"Parti muhabirleri" ni topladı onlara adeta çıkıştı. Niçin Gülek a- eyhinde haberler vermişlerdi? Bunu duzeltmek lâzımdı. Genel Sekreterin kendilerini ne kadar çok — sevdiğini 10 İsmail Rüştü Aksal Tok bir ses ve seçımlerde bır kolaylık düşüne- ceği' u habirler bilmiyorlar mıydı" Kamıl Kırıkoglu uhabir- lerden akşam kendisine gelmelerini istedi, havadislerin havasını kendi- sinin yereceğini bildirdi. Tenkidlerin dışarıya aksetmiş olması Gülekofil- leri hiç memnun etmemişti Fakat Parti Meclisi yalnız Güle- ki ve onun metodlarını tenkid etme- di. Parti Grubunun da, Parti Mec- lisinin de çalışmaları gözden geçi- rildi ve aksaklıklar söylendi. Birçok Ratip Tahir Burak Herkese birer mavi boncuk Parti Meclisi âzası C. H. P nin şu sırada tek vücut halde bulunmasını ıstıyordu Bu, Parti içi murakabe- nin kaldırılması değildi. Bu, Parti' içi mücadelelere son verilmesi de- ğildi. Demokratik bünyeler — içinde şahısların birbirlerinin yerle im al- maya çalışmasından daha tabii ne olabilirdi. Fakat, bu mücadele açık alıydı, sinsi baltalamalar şeklin- de tezahur etmemelıydı İste, "C. H. P. nin buyuk ümi- di" Turhan Feyzioğlu siyasi hayâ- tının büyük gafını bu sırada yaptı. Gazete haberlerindeki ilk günün Gü- lek aleyhtarı havasını degıştırmek için gayret sarfeden bazı muhabirler Si- vasin Keyserili mılletvekılmı yakala- dılar. Gazetelerde o büyük: manşetler halinde Turhan Feyzioğ- lunun Genel Sekreterlığmın bazı partililer tarafından düşünüldüğüne dair haberler çıkmıştı Turhan Fey- zioglu, sanki bir partide serbest mü- cadeleyle Genel Sekreter olmak suç- gibi -bir Sıtkı Yırcalı edasıyla- "Aman efendim, ben Genel Sekre- terimden memnunum akama adaylıgımı koymayacagımı şimdiden ifade ederim" dedi. Bu yave, genç profesörden çok şey bekleyenlerı ha- yal sukutuna uğrattı. Bir Turhan Fevzioğlunun partı içi mücadeleyi böyle anlaması garip geldı Şimdi genç profesör bu hat zihinler- den silmek ıçın ugraşmak zorunda kalacaktır. Zira, — Genel Serketerliğe adaylık koyup — koy- mak bir mesele, fakat sanki böy- le bir harekette bulunmak günahmış gibi tavır takınmak bir başka me- seledıı' Herkes Turhan Feyzıogluya " Genel Sekret olmuyorsun" diye kısmadı, nıçm çeneni tutmanı hâlâ ogrenemedın diye kızdı gaf siyasi hayatta Turhan Feyzioğ- luyu bir hayli geriye götürdü ve al- mış olduğu yolu yeniden katetme- Komısyon çalış lisinin bu top- F lantısı başarıya sona erdi. Bir defa tüzüğün yeniden gozden geçi— rilmesine ittifakla karar verilm iyi bir zihniyet eğışıklığım goster— di. Delegeler dediler iç organlarının iyi ışlemesı ıçın bır tüzük tâdili lâzımdır. Fakat — bunu seçımlere yaklaşıl ığı — bir mak İ 1 bulunamıyor. seçımlere daha hayli Fırsat bu fırsatken evımızm düzen verelim. Ondan delemiz çok daha verımlı olacak ve bizim zayıf noktalarımız böylece bertaraf edilecekti ; Komi üzdeki — günlerde faalıyete geçecek ve bir tadilâtın e- sal sb edecektir. Parti l caktır. Rapor Partı Meclısının yeni- den toplanacağı Kasımda — azalara sunulacaktır. Kurultay ise muhte- melen Aralıkta yapılacaktır. AKİS, 20 EYLÜL 1958