20 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

20 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER lemisti. Başbakan bulunduğunu bılıyorsa tutumunda gayrimeşru varsa devletin alakalı mercılerı ha— rekete geçerdı Ama buluttan nem kaparak ve "ihtilal teşebbüsleri" ni değil, "kafalarındakı ihtilâl — tasav- vurları" m kahredeceğiz diye parti kongrelerinde nutuk — vermenin hiç bir tarafta tutulmadığı, beğenilme- diği bu hafta görüldü. Hafta içinde bir yandan İsmet İnönü, öteki taraf- tan Adnan Menderes pek çok sayı- da telgraf aldılar. Bunların hemen hepsinde İnönünün tutumu takdir e- diliyordu. çevrelerine derin bir sessizliğin hakim olmasına ve par- ti içi prestij meselelerine — rağmen Başbakanın sükütu tercıh etmesine bu faktörler âmil o ortada bir suç Muhalefetın raf Bekleyen İzmir u haftanın ortasında gözler İz- mire çevrilmişti. İzmirliler tehir ede ede helak oldukları D. P. kon- gresıne Adnan Menderesin gelecegı— ni ve orada konuşacağım ümit edi- yorlardı. Kongre pazar . günüydü. Başbakan o gün bekleniyordu. İz- mir! takiben Ege bölgesinde başka il kongreleri — yapılacaktı. — Adnan Menderes onların hepsine davetlıydı husu- geye gitse de orada yapacağı ko- nuşmaların havası, eğer bu — hafta Başbakana yakın çevrelerin sözleri- ne bakılırsa, Balıkesirdeki — konuş- masından farklı olacaktı. i hava büyük nisbette C. H. P. Mec- lisinin tebliğinin mahıyetıne de bağ- li kalacaktı. ca muşamanın Muhalefetten gelmesıne imkân ol- madığını bu hafta Başbakanın ya- kınları dahi teslim ettiler. Şimşek- ler Balıkesir kongresınde çakmıştı. €. H, yumuşaması bahis mev- zira yumuşamak zuu değildi,. için evvela sertleşmek lazımdı Iktıdarın başı ölmi I Sertleşen etli mukabelelermde gıbı Partı Meclisi tebliğinde de İktidara bir açık kapı bırakıla- cağından emin olunabil ırdı Nitekim İsmet İnönü de, en sert kelimeleri seçmif olmakla beraber memlekette huzurun nasıl sağlanabileceğim bir defa daha anlatmıştı Her şeyden evvel bir iyi niyet gösterisine lü- zum vardı ve İktidar buna yanaştı- ği gün güneşin ilk ışıkları sırtları ısıtacaktı. Basına yapılan baskıların kaldırılması, Adalet istiklâlinin te- mel prensıbının, yani — hâkimlerin "Görülen Lüzum" üzerine emekliye alınmamasının sağlanması, partizan idarenin tasvip olunmadığının ilânı ve seçim emniyeti mevzuunda çalış- malara başlanacağının ilânı! Muha- lefet, bunlarla yetinmeye — hazırdı. unlar bir kere yapıldıktan sonra i- şin sonunu getırmek için İktidara bütün yardımı yapmayı İnönü şah' sen tekeffül edi ordu Mesele, va- tandaşın emniyeti, — vatandaşın hu- zuruydu Gurultu koparmak, sinir- leri gergin tutmak, hele — kurusıkı tehdıtler savurmak ne fayda vere- i? Radyo konuşmala 1 aşbakanın bir kaç hafta — evvel Bbuyuk gürültüyle ilân — olunan Tadyo konuşmalarına da başlama- ması bu hafta gözlerden kaçmadı. Ihtimal ki "radyonun başına geç- mek" de, tıpkı Balıkesir nutku gibi fevri bir karar olmuştu. Lira, aslına bakılırsa Türkiyede Başbakanın rad- yo başına geçmesine ihtiyaç göste- ren bır fevkalâde hal yoktu. Bilâ- kis, İktidardan gelen huzur kaçırıcı kamçılar olmasa vatandaş işiyle gu— cüyle meşgul olaca Ama 6 dirde hayat pahalılıgının ve dari lık— ların bütün acısını vatandaşın daha derin şekilde duymasından korkulu- yordu. Sıkıntılı bir kış ışın yaklaştığı şu günlerde her şey — göstermektedir ki iktisadi vaziyet refah ve bolluk getirmeye- cektir. Bilâkis, artan hayat pahalı- lığı belleri biraz daha — bükecektir. Hele soğuklar uzun sürerse ıstırap- ların önü kolay kolay alınamaya- caktır. Bu bakımdan 1958 - 59 kışı D. P. iktidarı zaviyesinden son de- rece kritik bir devre olacaktır. D. P. büyüklerine hâkim olan — endişe ve asap gerginliği yakın — istikbale bakmanın neticesidir. İç politikada havanın mütemadiyen sertleştirilme- si de dikkatleri o noktaya, toplamak gayesini gütmektedir. Fakat son tec- übe göstermiştir ki u, - geriye te- pen bir silâhtır. Nitekim liderler dü- ellosundan İnönü muazzam bir pres- tij kazanarak çıkmıştır. Şimdi, kı- şın sıkıntı getireceğini, — memnuni- yetsizliğin artacağını hesaplayarak hiç olmazsa siyasi havada Baharı yaratmak bir çok- D. P. liye akıllı- ca bir hareket gibi görünmektedir. Dikkatler' iktisadi — sıkıntılardan u- zâklaştırılmak mı ıstenılıyor" Niyet, bu sıkıntıların yükünü mü hafiflet- mektir ? alde neden siyasi hava- da bir gerginliğe gidiliyor da, bir tansiyon düşürülmesine gidilmiyor ? Zira vatandaş, eğer İktidar Muhale- fetle işbirliği yaparak — demokratik rejimin esaslarını ele alırsa bütün dikkatini oraya verecek ve kışın ge- tireceği maddi dertler mânevi sa- hada telâfiler bulacak, başta Basın, herkesin ağzı değişecektir. Hiç olmazsa böylece D. P. zamandır ilk defa olarak tarafsızla— İktidarı övecek bir fırsat Vere— cektir. Ama bunun için lik gıbı sinirlere ihtiyaç vardır Hal— kın tabiriyle "İnönü sinirleri D. P. Genel Başkanını bekleyen İzmir Bardak olan eski camlar... AKİS, 20 EYLÜL 1958