20 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

20 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER C. H. P. Grubu tebliğlerinin 'okun- madığından dert yanıldığı zaman i- se, "Göndermiyorlar ki!." denmiştir. Yanı, daima bir kulpun Sakili kal- masına dikkat edılmıştır Ilk defadır i Server Somuncuoğlun bakan lığı günlerinde devletın yayin organ- ları üzerindeki şalı atmışlar ve dev- letin değil, P. nin organıymışlar gibi açıktan açığa taraf tutmuşlar- dı u, demokrasi hayatımızda bir dönüm noktası teşkil etmiştir. Şim- di radyoları dinleyenler 'Sıtkı Yırca- lının acaba bu mesulıyetı Üzerine al- mamak için mi hükümetin dışında kalmayı tercih ettiğini derin derin düşünmektedirler. Hakikaten, eğer bir partiden is- tifa edip otekı partiye girmek yi ve radyoları alâkadar edıyorsa yalnız- Muhalefetten İktidar safları- na değil, İktidardan Muhalefet saf- larına geçen vatandaşları da bildir- Genç bir siyasi erver Somuncuoğlu adı siyaset sahasına 1950 yılında çıkmıştır İyi aileden, iyi tahsil görmüş bu gen adam seçimlerinin arefesmde İstanbulda ticaretle meşgul bulunu- yordu. Işleri iyiydi hali vakti ye- rindeydi. vaş servet yap- maya başlıyordu Sınopl ydu, Ama 1912 yılında Üsküpte — doğmuştu. Sonra İstanbula gelmış ve tahsiline İstanbul lisesinde devam — etmişti. -Bir çok Bakan gibi Somuncuoğlu da İstanbul lisesinin eski bir mezu- nudur-. Müteakiben Hukuk Fakül- tamamlamış, İsviçreye gide- rek orada da okumuştur. Dönüşte işe memuriyetle — başlamıştır. Celâl Bayarın hususı kaleminde — çalışmış ve bugünkü mhurbaşkanının 0 zamandan takdirini — kazanmıştır. Fakat Somuncuoğlunun — memurluk Yolaç, Simavı, Karacan adliye koridorlarında "İma yoluyla dahi olsa..." mek lâzımdır. Meselâ — Balıkesirde Başbakanın nutkundan sonra D. P. den istifalar olduğu "alâka çekici" bir haber değil midir? Aynı sua Başbakana çekilen telgraflar mese- lesi için, de varittir. Bir C. H. P. li- nin Adnan. Menderese telgraf yolla- ması havadis sayıhyorsa İnönünün son cevapları üze resin yurdun dö H. ilerden aldığı telgrafların metnini de vatandaşlara duyurmak gerekir. Kim bilir belki de yeni Bakan bu neşrıyatı : P. den ayrılıp hakikati gören ve Iktıdar saflarına koşan tek aydınlık insanın kendisi B olmadığını ispat maksadıyla, — yani tevazuundan yaptırmaktadır Böyle- ce demek istemektedir ki: "Siz de bızım gibi yapını», D. P. ye katılı- i arada — zedelenen, demokratık idarelerin esaslı bir şar- tı olmaktadır. 14 hayatı uzun sürmemiştir. — Ayrılmış ve kendi kanatlarıyla uçmaya ko- yulmuştur. Ticaret hayatına atılmış, beraber çalıştığı kimselerle ortak ol- muş, kaâbiliyetleri, meziyetleri,' bil- gisi ve ışbılırlıgıyle onların da tak- irini, emniyetini kazanarak ilerle- mıştır Ortakları kendisine — hususi şirketler kurması için yardım — et- mişler' ve böylece Server Somuncu- oğlu ithalât, ihracat yaparak piya- sanın muvaffak iş adamları arası- ıştır. Bu arada ilk politi- ka denemelerini İstanbul — Dağcılık Klübünde yapmış oranın başkanlı- ğim devamlı olarak elinde tutmuş, kulis faaliyetlerinden de anla digım ispat etmiştir. Nitekim, orada kuv- vetli bir hizip kurdugundan klübün hâlâ başkanıdır ve tenis turnuvala- rının sosunda kupaları o dağıtır. So- muncuoğlu çok vefalı bir arkadaştır da. Eski dostlarını hiç un Me- selâ Liseden beri en yakın arkadaş— larından olan Adnan Akın Somun- cuoğlu ile birliktte daima Tenis Klü- bünün Genel Sekreteri seçilir. So- muncuoğlu bakan olduktan sonra ise Akın İstanbul Bölgesi Basın - Yayın Ve Turizm Temsilciliğine -zâ- ten böyle bir temsilcilik hem de geniş bir kadro ile vardır. Süper temsilci olarak tâyin edilmiştir. Genç adamı politikaya atılmaya teşvik eden, ziyadesiyle meşhur or- tağı Cavurıs olmuştur. Rum tebalı zanacağı sanılan C. H. P. lığını koymuştur. O tarihlerde Ca- vuris'in "Server Ticaret Bakam ola- cak" dediği bilinmektedir. Yaman i adamı istikbali görmüş, fakat tefer- ruatta yanılmıştır. Nitekim C. H. P. iktidarı kaybetmiş, fakat — Cevdet Kerim İncedayının seneler süren me- saisi sayesinde — Sinopta — seçimleri kazanmıştır Bu suretle Server So- muncuoğlu — 1950 yılında uzerinde 'Muhalıf mılletvekıh" etiket duğu M. M. nin kapısından siyaset hayatına ayağını atmıştır. 1950'den itibaren Server Somun- cuoğlunun faaliyeti iki platform ü- zerinde cereyan etmiştir. Muhalefet vazifesini, zaman zaman kendi oar- tisi müfritlerinin şimşeklerini üzeri- ne çekme beraber başarıyla ye- rine getirmiştir. . Bilhassa — iktisadi sahadaki tenkidleri realizmle bera- ber yapıcılık da taşımıştır. . Bütçe komisyonundaki çalışmaları li olmuştur. 1950 - 54 arasında Ser- ver Somuncuoğlu "insaf sahibi bir muhalif” olarak şöhret — yapmıştır. Partısı 1ç1nde ise Somuncuoğlu, hiç bir yerini — yadırgamaktan kendısım alamamış ır O tarihlerde C. n bir "İki Başlı Kartal" manzarası gostermesı bu huzursuz- luğun sebeplerinden biri — olmuştur. Server Somuncuoğlu Meclis Grubu üzerine tesir İicra etmek — isteyen partililere karşı daima vaziyet al- mıştır. Bilhassa Nihad Erimin İs- met İnönü vasıtasıyla beliren mü- dahalelerini asla hoş karşılamamış- tır. -Garip tecelli, şimdi kader So- muncuoğlu ile Erimi aynı kapıda birleştirmiştir-. Bu yüzden bir ara "İnönüsüz C. H. P." politikası şam- piyonları arasına katılmış, Inonuyu koşesıne çekilmeye icbar etmek için ugraşmış, bunda muvaffak olama- yınca "yeni bir parti" havasına gö- nül vermiş, hattâ o istikamette ha- rekete bile geçmiş, gözüne kestirdi- ği lider Şemseddin — Günaltâyla iş- birliği yapmıştır. Fakat "Hoca" i- le kendi arasındaki karakter, zihni- yet ve menfaati farkları ışbırlıgının uzun Ömürlü olmasına mâni teşkil etmiştir. Bu sırada da 954 seçim- leri gelip çatmıştır. Mağlüp sayılan galip S rver Somuncuoğlu 1954 seçim- lerinden galip çıkan ender C. H. P. ilerden biri olmuştur. Sinop AKİS, 20 EYLÜL 1958