20 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

20 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

K A D Aile Annelikte tehlike nnelikte en büyük tehlike fazla A sevgidir. Bir annenin çocugunu canından fazla sevmesi ta- tezahür etmesi çoğ| bir hâdisedir. Öyle aileler vardır ki, annenin çocuğa gösterdiği aşırı sev- gi yüzünden, tadını tuzunu ybe miştir. Kadın çocuğunu yalnızca hi- maye etmekle, büyütüp yetiştirmek- le yetinmem mekte kocasına, — kendi kendisine ve etrafına — göstermeğe mecbur olduğu alâkayı yalnız ço- yanlış hareketi ile de ayrıca çocu- n fazla egoist, şımarık ve daima yardıma muhtaç zayıf bir insan ola- rak, yetişmesine sebebiyet vermek- tedir Çocıik doğunca... ocuk doğunca anne hissi rabıta- larını gözden geçirmeli ve yal- nız kalbini değil kafasını da kulla- narak bunları tespit etmelidir. Bir- çok kadın çocuk doğurur doğurmaz, vaktile kocalarına gösterdikleri alâ- kayı yalnızca çocuklarına gösterme- ğe başlar. Hattâ bu bir meziyetmiş gibi bu fazla sevgi ve fedakârlıkla- rı ile ovu ü B ında muaz zam egoizm" neticesidir. Kadın kocasından daima istediği kadar a- lâka görmeyebilir, kocasını kendisi- ne bağlaması gayret ve fedakârlık Anne ve çocuğu Sevgiye endaze olmaz ama... AKİS, 20 EYLÜL 1958 N istiyen bir iştir. Halbuki çocuk do- ğar doğmaz öylesine anneye muh- taçtır ve öylesine onun eli altında- dır ki, kadın onu erinde istediği gibi rahatça ışlıyebıleceginı duşunur her şeyini kolayhkla çocuğa verir. Bunun mu blınde ise istediği şey, çocuğun şahsiyetidir. Anne böylec bilmeden, -hem de en büyük feda— kârlık kisvesi altında-, hem koca- sını bedbaht eder hem de çocuğa fena bir istikbal hazırlar. Erkek kıskançtır C ocuk doğunca, kadın, kocasına duyduğu hisleri çocuğa devret- memeğe dikkat etmelidir. Kocanın ve çocuğun yeri ayrıdır. Koca de- vamlı bir hayat arkadaşı bir eştir. Çocuk belirli bir zaman içinde aile- de kalacak, sonra müstakil olarak ayırması erkeği debilir. Bir anne elbette ki çocuğu- nu ihmal etmemekle mükelleftir. A- ma çocuk doğurduğu için artık ko- cası ile hiç gezmeye gitmemesi, hep e bağlanması hatadır. Hıç olm: sa haftada bir gece çocuğa baka— cak birisini bulmak, bir sinemaya, ahbaba gitmek şarttır Çocuğuna karşı vazifelerini yeri- ne getiren bir annenin kocasına kar- şı da vazifeleri oldugunu unutmama- sı lazımdır. Eğer çocuk doğar doğ- maz anne çocuğun ve kocanın yeri- ni ayıramaz ve bunları — birbirine karıştırırsa ileride karı koca ara- sında âdeta bir zıtlaşma olur ve ba- zan mânâsız bir rekabet doğar. Ko- calarını, çocuklarım sevmemekle it- ham eden, hattâ bu konuda kocala- rTının masraflarını gözleyen, her şe- yi daima çocuklara hak tanıyan hak- sız anneler de vardır. Bu aile için nasıl zararlı ise. yetişen çocuk için de zararlıdır. Birbirlerine — böylece düşman olmuş baba ve çocuklar var- dır. Kadın kadın kalmalıdır nne olduktan sonra yalnız ço- giyinmesini, mesinj kadınhgını unutan kadınlar ene aile müessesesine karşı haksız davranmaktadırlar Fedakârlık ölçü ile olmalıdır. Çocuk lstıkbalındır u oğar doğmaz, birgün o- nun çıkıp gideceği, — başka bir yüva kuracağı hatırdan hiç 'çıkarıl- mamalıdır. Böylece güzel bir sevgi, anne aşkı dejenere edilmemiş olur. Çocuğa karşı vazifeler vardır. Ço- cuk iyi yetiştirilmeli, bilhassa bir- gün kendi kendısıne yeter olmasını öğrenecek şe yetiştirilmelidir. Marazi sevgiler kimse için faydalı değildir. Çocuk erkek ile kadın a- rasında en kuvvetli bağdır — fakat erkek ile kadın arasında engel de teşkil edebilir. tehlike işte budur! bazan bir Önlenecek Vitrinde etiketler İnsan bakmaya korkuyor Çarşı - Pazar 1 numaralı mesele A ilenin 1 numaralı meselesi bu- gün ne aşktır, ne sıhhat, ne de çocuklar! Bugün ailenin 1 numaralı meselesi "para" dır. Gazetelerde çı- an bir havadise göre, 'bugün dün- yada hayat pahalılığı — bakımından rekor. Brezilyadan sonra Türkiyede- dir. Ş halde memleketimizde aile, bu muazzamı kuvvetın tehdıdı altındadır Bu demektir ki, bütçe yapmak her .zamandan fazla bugün elzemdir. Halbuki memleketi- mizde bugün pek az aile bütçe yap- maktadır. Bütçe mak hem bir alışkanlık meselesidir, hem de piya- sanın istikrarlı. olmasına — bağlıdır. İstikrarı sağlamak ise aile fertlen— nin elinde değildir. Buna rağm bütçe fikrine alışmak, ailenin gelışı— güzel idare edilemiyeceğini hesaba katmak daima faydalıdır ve aile sa- adeti için elzemdir. Denk bütçe! İlk evvelâ ile ne ile geçindiğini bilmelidir. Gehri bilmek kâfi de- ğildir, gideri de hesaplamak ve muh- telif kollara ayırmak şarttır. Çünkü bazı aftan — kısıntı yapılabilir, bazılarından yapılamaz. Eğer bir a- n geliri ev kirasını; mutfak mas- raflın ve elektrik, havagazı, nakli- ye masrafları gibi zaruri masrafları rahat rahat karşılamıyorsa ve 'aile- nin giyim» gibi gene zaruri bir mas- rafı bütçe harici kalıyorsa, aile ge- liri ile fertlerine hiçbir şekilde gez- me parası, cep harçlığı ayıramıyorsa ve bir miktar para tasarruf yapıp ih- 27