20 Eylül 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

20 Eylül 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Sohtorike ait bulunuyordu. İki renk- li Oldsmobile C. H. P. Genel Baş- kanını partisinin Beşiktaş ilçe mer- kezine getirdi. Bu suretle Parti Mec- İisinin toplantılarına ılk gelen he- en daima İsmet oldu. C.H P. Genel Başkanı çalışmaların de- vam ettiği günlerde öğle yemekle- rini ekseriya Divan Otelinde yedı, Taşlıktaki evinde bir saat kadar is- tirahat edebildi ve siyah agızlıgına bir sigara takılmış, Sfensk sükü netiyle müzakereleri takip ettı madı, usanmadı. Halbuki her an âzami üç gunde bıttıgı halde bu sefer tam dört gün süren çalış- malar sırasında ne hararetli tartış- malar cereyan etti, ne hararetli tar- tışmalar.. gosterıyordu ki süratle Iktıdaı'a yaklaşan C. kendisine düşecek yeni vazıfeyı ba- şarıyla görebilmek için bir takım ciddi hazırlıkların içindedir. Bık- Mütevazi parti i Meclisinin geçen haftanın sonunda — başlayıp bu haftanın başında tamamlanan toplantısı, bü- tün İstanbul bâsını tarafından ala- kayla takip edildi. Pazartesi günü toplantının yapıldıgı Beşiktaş — ilçe merkezi gazetelerin muhabırlerıyle Gazetecıler gördükl tevazi manzara" karsısında şaşkın- lıklarını gızlemedıler İlk gün top- lantı bınanın üçüncü katında yapıl- Fakat daha sonra ikinci kata ınıldı Zıra üçüncü katta bır sünnet . Zaten B ilçe si goruyordu Nitekim Parti Meecli- sinin azaları binaya girerlerken ka- pıda ikmale kalan talebeler için kursların açılmış olduğunu bildiren levhalar göze çarpıyordu. ntı salonuna küçük masa- lar, bırleştırılerek dizilmişti. Üzerle- rine örtü diye ir takım çarşaf bozuntusu beyaz bezler örtülmüştü. İskemleler kahve iskemlesiydi ve hiç birinin üzerinde minder yoktu. Hatta İsmet İnönünün oturduguııda bile. Yandaki bir odada, dolap için- de, dört, nikâh halkası göze çarpı- yordu. Partinin malları alındığında vatandaşl nıkah, yüzül erın teber- ru etmişler ve C. müş- kül ânı atlatmasını saglamışlardı oO dört yüzüğün para tahviline, an- laşılan, lüzum hasıl olmamıştı Fa- kat bunlar, kıymetli bir hatıra ola- rak saklanmıştı Hatibin teşbihleri oplantı canlı bir hava içinde baş- ladı. Parti Meclisinin bu toplan- tısının bir hususiyeti' vardı: Ratip Tahir Burak "mazeretine — binaen" onaltı aydan beri ilk defa katılıyor- du. Çalışmalara geçıl eden "kork- mayan karikatürist" arkadaşlarına hediyeler dağıttı. Hapishaneden bir . Onları, ih- timal Demokrasimize bakıp "Ya Sa- bır" çeksinler diye Parti Meclisinin azalarına verdi. Bunlar renkli, gü- zel teşbihlerdi. İnce bir adam olan Ratip Tahir Burak Parti Meclısının tek kadın üyesi Mebrure Aksoleyi de unutmamıştı. Ona, teşbih degıl bir çanta yaptırtmıştı. Çanta, yan Aksoleyin pek makbulüne geç- ti. Ondan sonra müzakereler açıldı. C. H. P. Meclisi toplantı halinde Evin içi de düşünüldü, dışı da İki çeşit mesele arti Meclisi bu defaki toplantı- F sında iki çeşit mesele ile karşı arşıyaydı. Bir defa İktidarla sert bir mücadeleye gırışılmıştı Başba- kan son defa olarak Balıkesirde hü- cumlarda bulunmuş, İnönü onları "mükemmel — şekilde" — cevaplandır- mıştı. Diyalogun devam edeceği an- laşılıyordu. Parti Meclisi kelimenin zakereler esnasında hemen her de- lege İsmet İnönünün cevabının ken- disinde uyandırdığı derin memniı ğu belirtti. Doğrusu istenilirse dele- gelerin bu sözleri söyledikleri esna- da İnönünün ceyabından bazı parça- lar -bilhassa, İzmire girdikleri za- man İstiklal idarecilerinin boyunlarında Halifenin idam ferma- nını taşıdıkları ve şimdi her türlü tehdidin sadece oyuncak geldiği cıim- esi- halk arasında ağızdan ağm nönünün prestijini i— nanılmaz bir sevıyeye çıkarıyordu. arti Meclisi İktidara karşı olan goruşlerını tesbitte güçlük çekmedi. Bilhassa Adnan Menderesin tutumu, sözleri ınceden inceye süzgeçten ge- çirildi. Fikirler söylendi. Mutalaalar beyan edildi. Kısa zamanda ortaya çıktı ki "herkesin maksudu birdir". Nitekim çarşamba günü basına ve- rilen tebliğde bu fikir birliği son de- rece açık şekilde belirtildi. — Tebliğ vaziyeti şöyle hülâsa etti:İktidar Partisi idarecilerinin senelerdir de- vam eden basiretsiz idareleri den memleket son derece vahim bır dutuma düşmüştür, önümüzdeki kı- şın sıkıntılarla dolu olarak geçece- ğinden hiç kimsenin zerrece şüphe- si yoktur. Bunu bizzat D. P. büyük- leri bilmektedirler. Onun için şımdı, iç polıtıkada huzursuzluk- yarata- rak, a çıkartarak, C .H. P. yi ıhtılalcılıkle suçlandırarak dikkatle- ri başka noktalara toplamak iste- mektedirler. Yoksa C. H. P. nin ih- tilâl gibi meselelerle uğraşmadığını kendileri de bilmektedirler. Iktıdar, işin o tarafına sapacak yerde tandasın 'artacak olan ıstırabına bır çare bulmakla vakit geçirse daha i- yi eder. Bu fikirler, teblıgde olduk- ça sert cümleler halinde yerim aldı. Delegelerin Öönün cevaplarını tasvıp ettıklerı de belırtıldı Tebliğ- mokrat Parti la hakettiği cevabı almış tebliğin yayınlandığı akşam Somun- cuoğlu hükümet adına derhal bir ce- vap verdi ama, doğrusu bu cevabın Menderesin İnönüye verdiği cevap- tan zerre kadar üstünlüğü — yoktu. Bu bakımdan da kimsenin alâkasını çekmedi İç politikadan bahsederken ikti- sadi vaziyet hakkında malümat ve- AKİS ,20 EYLÜL 1958