18 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

18 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

RÖPOTAJ eni Meclis binasının -cepheden bakışla, sol ön ya- nına düşen ve taş duvarları, heybetli mimarisiyle müstahkem bir kaleyi andıran kısmında birkaç hafta- danberi hummali bir faaliyet vardır. Londra civarın- daki müessif kazadan sonra başlıyan bu faaliyetin se- bebi, Başbakanlığın hâlen bulunduğu binadan buraya nakledilmesinin kararlaştırılmasıdır. Uçak kazasından sonra, eski binanın rahat ve huzur içinde çalışmaya elverişli olmadığı farkedilmiş ve esasen inşaat tamam- landıktan sonra M. ile birlikte Başbakanlığın da taşınacağı yeni Meclis binasına, işleri hızlandırıp bir an Öönce geçilmesi uygun görülmüştür. Bunun üzerine alâkalı zevat harekete geçmiş ve yeni Meclisteki Baş- bakanlık dairesinde hararetli bir faaliyet başlamıştır Yeni Meclis binasında son inkişaflardan önce de bo- yacılar, sıvacılar, marangozlar çekiç ve destere sesle- rine modern musiki üslübunda aksisedalar katan mer- merli koridorlarda, zemini yaldızlı motiflerle — tezyin İsetirahat, odasi Hel tükdey YAÇPEZ Yeni Meclisteki duğu bu dairenn nakli için âcil bir sebep görülmüyor- du. Ama uçak kazasından sonra görüşler değişmiş ve yeni binanın tanzimiyle vazifeli zevat, noksanların en geç bayram sonuna kadar tamamlanmasını istemişler- di. Bunlar günün muhtelif saatlarında inşaata geliyor- lar, bir aksaklık görürlerse hemen müdahele ediyorlar- dı. Başbakanlık Müsteşarı Ahmet Salih Korur da bu arada sık ziyaretler yaptı. Antrenin tanzimine, kapıla- rın marokenine dair düşüncelerini bildirdi. Bu arada ta- mamlanmış bazı kısımların bozulup yeniden yapılması icap etti. İşin bayram sonrasına yetiştirilmesine imkan kalmadı. Bereket Başbakan İspanya seyahatine çıktı ve tanzimcilere biraz daha vakit kazandırdı. ÇALIŞMA SALONU Başbakanlık binasına üç ayrı, kamdan girmek mümkündür. Birincisi iş sahiplerine mahsustur ve binanın Atatürk Bulvarına bakan yan cephesine isabet adern Galöne » Bekleme '1:.'.'5!.;':' Vaf | HL edilmiş salonlarda çalışıyorlardı. Ama bu faaliyet, ye- ni Meclis binasının inşaat ve dekorasyonuna muvazi olarak yavaş yürütülüyordu. İşlerin binanın her kısmın- da birden bitirilmesine çalışılıyordu. Ama Başbakanlı- ğın yeni dairesine, taşınması kararlaştırılır kararlaştı- rılmaz, bu kısımdaki çalışmanın temposu birden hız- landırıldı. Başbakanlığın hâlen Daışişleri Bakanlığı ile birlikte işgal ettiği bina da şubelere yetecek genişlikteki oda- larıyla, mükellef bir Bakanlar Kurulu salonuyla, du- varları yaldızlı geniş bir başbakan salonu ve bu salona bağlı bir banyo dairesi, bir istirahat odasıyla konforlu ve kullanışlıdır. Bu daire 1950 den sonra, Şemsettin Günaltaydan boşalan eski model makam odasını -bu o- dayı D. li Maliye Bakanları da beğenmemişler, ban- yo daıresı ve diğer ilâveler için üç defa tadilâta tabi tutmuşlardır- pek elverişsiz bulan Adnan Menderes için hususi surette hazırlanmış ve Başbakanın zevkleri en ince teferruatına kadar dikkate alınmıştı. Bu bakımdan Başbakan Menderesin 8 senedir şikâyet etmeden otur- 18 “Ey d 3 Yeni Başbakanlığın krokisi etmektedir. İçişleri Bakanlığı tarafındaki -binaya ait hizmetler 1ç1n giriş çıkışı temin edecek olan- küçük de- mir kapıdan başka, asıl şeref kapısı, Meclis binasına bakmaktadır Bu ka apı, demirden motiflerle bezenmiş bir bahçe duvarı ile, Meclisin önündeki asfalttan ay- rılmaktadır. Aradaki küçük bahçe, kırmızılı, sarılı, morlu nadide çiçeklerle ve cimle örtülmüştür. Çım erin arasındaki büyük kesimli Ankara taşlarıyla yapılmış yoldan ve yekpare camlı şeref kapısından — geçilince, duvarları yeşil ve kırmızı mermerle örülmüş, yüksek tavanlı bir hole girilmektedir. Holde -kapıdan giren insana göre- karşıya isabet eden duvarda. Başbakan odasının magora- maundan da kıymetli bir cins ağaç- dan mamul büyük kapısı bulumuaktadır. Bu kapıdan Cumhurbaşkanı ve yüksek seviyedeki devlet erkânı alı- nacaktır. Başbakanın odasına diğer giriş çıkışlar, tabia- tıyla özel kalem yolundan olacaktır. Özel Kalem kanı- sını bulmak ıçın dışarıdan mermerli hole dahil olduk- tan sonra sağa dönmek ve 25 metre kadar yürümek lâzımdır. AKİS, 18 NİSAN 1959