18 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

18 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt: XV, Sayı: 250 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 78998 P K 582 - Ankara Denızcıler Caddesı 3/B Rüzgârlı Matbaa Tel: 15221 Fıyatı 125 Kuruş Müessisi Metin Toker AKİS — Neşriyat Ltd. — Şirketi adına ımtıyaz sahibi ve — neşriyatı fiilen İdare eden mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ Umumi Neşriyat A!üdürü Hamdi AVCIOĞLU Karikatür : TURHAN Fotoğraf : Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe : Doğan Klişe * Müessese Müdürü : Mübin TOKER Abone — şartları: (12 nüsha): 12.50 lira (25 nüsha): 25.00 lira 1 senelik (52 nüsha): 52.00 lira Ilun şartları San 8 lir 3 renkli arka kapak. 750 lira (İlânların mesuliyeti tamamile ilân sahiplerine aittir.) * İlân İşleri Şark Reklâm Te 18173 — 11898 — 19214 * Dizildiği ve — Basıldığı yer: Rüzgarlı Matbaa — KARA Tel : 15221 Basıldığı tarih: 16.4.1959 Kapak resmimiz General Franco İşine Allah karışır! Kendi Sevgili AKİS okuyucuları Aramızda Başbakanın İspanyaya çift muhriple yaptığı ziyaret, bütün gözleri Akdeniz'in öteki ucundaki bu memleketin üzerine çekmiş bölünü- yor. Bu böyle olunca da AKİS. pek tabii kapağına İspanyanın ' sadec Tarihe ve Allaha karşı mesul" hâkimi Franco'nun resmini koymu iç sayfalarında da bu memleketi rejiminden gençlik hareketlerine, Ikti— sadi kalkınmasından basın hürriyetine kadar tanıtan geniş bir yazıya yer vermiştir. Dış politika başlığı artındaki sayfalarımızın alâka ile karşılanacagını ve okuyucularımıza İspanya hakkında tam bir fikir vereceğini sanırız. Bu sayımızda, çok alâka uyandıracağına inandığımız diğer yazı da Yeni Meclisteki Başbakanlık Dairesi hakkındaki röportajımızdır. Bütün noksanlarının bir an evvel tamamlanması için büyük gayretler sarfedilen yeni Başbakanlık dairesini gezen muhabirimizin hazırladığı röportaj ve fotoğrafçımızın çektiği resimlerle ressamımızın çizdiği ba- sit bir kroki, Adnan Menderesin ve ondan sonra gelecek başbakanların çalışma yerini tanımanızda faydalı olacaktır. G eçen haftanın sonunda Halim Büyükbulutun Paşakapı Cezaevinden tahliye edilmesiyle, hapisteki gazeteci sayısında bir eksilme olma- dı. Zira aynı günlerde Bilecikli genç gazeteci Necati Akgün, vali Ek- mel Çetinele hakaret iddiası ile açılan dâva sonunda verilen mahkümi- yet kararının kesinleşmesiyle cezaevine girdi. Paşakapısında tam 365 gün yatan Halim Büyükbulutun tahliyeden sonra söylediği sözler, ce- e infaz sistemimizin nasıl ıslaha muhtaç olduğunu gostermektedır Adalet başlıklı yazımızda, bu mevzua temas edilmektedir. Hapisteki gazeteciler meselesi, memleket içinde bir dert olmakta de- vam edip dururken, rahmetli Basın - Yayın ve Turizm Bakanı Server Somuneuoglunu pek «öfkelendiren ve her memleketin ' 'içişlerine burnu- nu, sokmak" itiyadında olan Beynelmilel Basın Enstitüsü, totaliter re- jimlerdeki basın hakkında dikkate değer bir etüd neşrettı Basın sayfa- mızda bahsedilen bu etüd, basın hürriyetinin er veya geç kendini nasıl kabul ettireceğini göstermesi bakımından dikkat ve alaka ile okunma- ya değer. D ünyada Olup Bitenler sayfamızın büyük bir kısmı bu hafta, Ade- naver'in Federal Almanya cumhurbaşkanlığına adaylığını koyması hâdisesine ayrılmıştır.. Büyük bir prestije sahip olan "ihtiyar tilki"nin -bu basının taktığı vs Adenauer'in de pek hoşuna giden bir tâbirdir- faal politikadan çekilişi, tam zamanında yapılan bu tercih üzerinde dün- ya halk efkârının alâkasını toplamıştır. Prestijinin en yüksek olduğu bir antla, polıtıkadan ayrılmakla Adenauer'in, devlet adamı vasıfları- nın bir icabını yerine getirdiği muhakkaktır. Hâdise birçoklarının ayni isabeti gösteremedikleri şu günlerde elbette alâka uyandıracaktır. baskıya verileceği sırada Amerikan Dışişleri Bakanı John Foster Dulles'ın istifasının da resmen açıklanması, dünya siyasetinde yeni bir devreye girilmekte olduğuna bir işaret sayılabilir. Bu yeni dev- renin umumi manzarasını da gene en iyi AKİS çizecektir. A KİS'in ikinci yazı müsabakasına iştirak müddeti, bilindiği gibi 30 Nisanda sona eriyor. Yazıların tetkik ve tasnifiyle vazifeli Küçük Jüri, çalışmalarının kolaylaşması için artık yazıların neşrine devam edilmemesini istemiş ve bu istek kabul edilmiştir. 30 Nisana kadar len müsabaka yazıları Küçük Jüriye verilecek ve bunlar tetkik edılıp derecelendirildikten sonra Büyük Jüriye sunulacaktır. Daha geç gelen yazılar, maalesef müsabaka dışı bırakılacaktır. Büyük Jüri Mayıs ba şında toplanarak neşrolunan veya olunamıyan bütün yazıları gözden geçirerek nihai neticeyi tâyin ve ilân edecektir. Bu seneki müsabaka Büyük Jürisi şu zevattan teşekkül edecektir: İsmail Ruştu Aksal, Turhan Feyzioğlu, Prof. Bahri Savcı, Ekrem Ali- can, Osman Okyar, Fethi Çelikbaş, Hıfzı Oğuz Bekata, Turan Güneş, Ferit Melen, Nihad Subaşı, Coşkun Kırca ve Doğan Avcıoğlu. Saygılarımızla