18 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

18 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Başbakanlık Dairesi Özel Kalem kısmı, takriben beser metre eninde ve onar metre genişliğinde iki içice salondan müteşekkil- dir. Birinci salonun duvarları, yarısına kadar maunla kaplı, yarısından sonra yaldızlıdır. İkincininkiler baş- tanbaşa maunla kaplıdır. İşte bu Özel Kalem salonla- rının ikisini de geçebilenler, kırmızı deri ile kapitone edilmiş bir kapıdan Başbakanın çalışma odasına daha surette getirtilen avızelerın biçimindeki desteklere oturtulmuş küçük yüzlerce ampulden çıkmaktadır. küçü Salonun -Özel Kalemden girişe göre- sağ cephesi- ni, kaplamanın bir karış gerisinde kalan yekpare cam- l1 büyük pencereler teşkıl etmektedir. -gene Özel Kalemden girişe göre. tam karsıya k lacağı için, ışık soldan gelmiş ve Başbakanın gözleri zararlı ışıktan kurtulmuş olacaktır -şimdiki odasında ışık sağdan gelmektedir-. Odaya konulacak mobilya, Başbakan odasının şimdiki mobilyalarıdır. Ancak bun- ların odanın genişliği ve Trahatlığı yanında kifayetsiz kalacağı anlaşıldığı için, en kısa zamanda yenileri te- min edilecektir. BANYO VE İSTİRAHAT DAİRELERİ Başbakanın çalışma salonunda. Özel Kalem kapısın- dan girilince tam karşıda iki kapı vardır. Kapılar- dan biri küçüktür ve banyo dairesine açılmaktadır. Bu daire üç bölmeden ibarettir. İlk bölmede büyük bir gar- Çalışma salonunun avizeleri Çekoslovakyadan — geldi AKİS, 18 NİSAN 1959 Banyo daıresınde soyunma odası Duvarları yeşil çinili drop vardır. Buradan geçilen ikinci bölme yeşil - be- yaz Kütahya çinileriyle kaplı duvarlarıyla ferahlık verici bir soyunma yeridir ve buradan banyo dairesine geçilmektedir. Banyo dairesi gardrop ve soyunma ye- rine nazaran daha yüksek tavanlıdır. Buraya gömme bır küvet, lavabo ve diğer modern sıhhi tesisatın ya- nıbaşında kurnalı bir alaturka hamam da yapılmakta- dır. Diğer kapı, Başbakanın hususi istirahat dairesine açılmaktadır. Burası içice üç odadan ibarettir. Birinci oda, oturma odası olarak hazırlanmaktadır. İkincisi ıçınde yalak ta bulunan bir istirahat odası olacaktır. Üçüncü oda daha ziyade bir antredir ve Başbakanın hususi dairesine giriş çıkışları temin etmektedir. Bir kapı ile binanın dış koridoruna, diğer bir kapıyla da büyük balkona açılmaktadır. eni dairenin Başbakana mahsus kısmından geri kalan yerlerinde Başbakanlık Müsteşarının — duvarları motifli, dişbudakla kaplı ferah odası, Bakanlar Kurulu- na ayrılan maun kaplamalı, modern âvizeli geniş sa- lon konforu ile dikkati çekecek nefasettedir. Bu arada bir de tam teçhızatlı -telefonu bile ihmal edilmemiştir- bir büfe ve mutfak kurulmuştur. Sıkışık çalışmalar sı- rasında Başbakanın ve mesai arkadaşlarının yemekle- rini dairede yemeleri bu sayede temin olunacaktır. Binanın heyeti umumiyesi ve bilhassa ışık tesisatı ile camları, modern tekniğin en son terakkilerine gö- re tanzim edilmiştir. Türkiyenin muhtelif yerlerinden getirtilen kırmızılı, yeşilli mermerler, lâtif kıvrıntılar- la yükselen mermerler, pirinç sahanlık ve korkuluk- lar, magora, maun ve dişbudak kaplı veya yaldızlı duvarları ile yeni Başbakanlık binası hem mimari, hem dekorasyon, hem nfor bakımından iftihar edılecek mükemmelliktedir. Ancak bu iftihar verici eserin ga- zetecilere gösterilmemesi için alınan tedbirlerin hik- metini, binayı gezen ve hayran kalan AKİS muhabiri bir türlü anlıyamamıştır