18 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

18 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER küm kesindir ve hiçbir tasdike lü- zum göstermemektedir. Fakat eski diktatörün çilesi henüz dolmuş sayı- lamaz. Şimdi de aynı suçlardan do- layı Yüksek Mahkemenin önüne çı- kacak, para cezasına veya — hapse mahküm edilecektir Pinilla devlet başkanlığı yaptığı yıllarda, oğlunun, akrabalarının ve arkadaşlarının işlerini kolaylaştır- mak için nüfuzunu kullanmış, rük resimlerini değiştirmiş, lardan zorla kredi kopartmıştı. Bu şekilde — kendisine ve tanıdıklarına açtırdığı kredilerin yekünu tam milyon doları buluyordu. 1953 Haziranında kendinden ön- ceki diktatör Laureano Gomez'i de- virerek işbaşına geçen Pinilla'nın o zamanki popülerliğini hatırlayanlar şimdi kendisine acımaktadırlar. Ko- re harbi sırasında Kolombiya kıta- larına kumanda eden general siya- set koltuğuna oturur oturmaz hal- kın sevgisini kışa zamanda kaybet- miş, diktatörce usüllere başvurmağa başlamıştı. Gazeteleri sansüre — tâbi tutusu. Meclisi tamamen kendi a- damlarıyla dolduruşu ve nihayet a- nayasayı yürürlükten kaldırışı ko- lay kolay unutulacak şeyler değildi. Fakat bunların üstüne bir de nüfu: ticareti binince Kolombiyalıların sab- rı tükendi. Uzun grevler, sonunda devrilen Pinilla bir müddet İspanya- a ve Kanarya adalarında vakit ge- çirdiyse de, eninde sonunda kürkçü dükkânına döndü. Döner dönmez de eski tilkiliklerinin hesabım — vermek zorunda ka A. B. D. Hârika çocuk Bu haftanın sonunda Amerika zi- yaretini tamamlıyarak New York' tan Londraya hareket edecek olan Ürdün Kralı Hüseyin, dünya seyaha- tinin en kârlı safhasını da bitirme- nin sevinci içinde olacaktır. Eisenhower olmak üzere belli başlı Amerikan — şahsiyetleriyle görüşmeler sonunda genç kralın hay- ranları sayıca bir hayli artmış, ken- disinin "korkusuz bir dâhi" olduğu- na inananlar çoğalmıştır. Amerikan gazeteleri Ürdünlü hükümdar hak- kında yazılmış methiyelerle doludur. Kralın boyuna boşuna bakanlar, Or- ta Doğunun fırtınalı havası ıçımle memleketini kurtaranın bu henüz delikanlılık çağındaki adam olabile- ceğine inanmakta güçlük çekmekte- dirler. Söylenildiğine göre. Hüseyinin şahsiyetindeki kuvvet birçok Amerı— kalıları teshir etmiş hattâ bazı kim- seler onun da dedesi Kral Abdullah gibi bütün Arap dünyasınca sayılan bir lider mertebesine yükseleceğim iddia etmeğe başlamışlardır! Amerika Birleşik Devletlerındekı üç haftalık tur sırasında Ürdün lına kati bir vaadde bulunulmuş de— ğildir ama, geçen yıl Washington'- dan Amman'a giden 34 milyon dola- 24 Eisenhower ve Kral Hüseyin İlle de dolar sesi.. rın önümüzdeki yıl 50 milyona çıka- rılacağına artık muhakkak nazarıy- la bakılabilir. Kralla birlikte Ame- rikaya gelen Başbakan Samir El Ri- fai ve beraberindeki yedi kişilik he- yet, yapılan temaslardan son derece memnundurlar. Kralın — şahsiyetiyle başbakanın ikna edici sözleri, yıllar- ca önce Milletlerarası İmar ve Kal- kınma Bankası tarafından hazırla- nan raporun kötü tesirlerini ortadan kaldırmışa benzemektedir. İmar ve Kalkınma Bankası, Ürdündeki 800 bin kişilik mülteci kütlesi başka ye- re nakledilmedikçe bu memleket a- kıtılacak paraların heba — olacağını iddia etmekteydi. Hüseyinin o zaman, danberi mevkiini muhafaza edebil- miş olması, Amerikalıları rapordaki iddialar üzerinde tekrar düşünmeğe sevketmiştir. Fakat, Orta Doğudaki durumu daha yakından bilenler, Ür- dünün şimdiye kadar ortadan kalk mamış olmasını Hüseyinin dirayetli idaresinden başka sebeplere bağla- maktadırlar. Nasır, iktisaden kendi kendini idare edemeyen ve üstelik İsraille uzun bir hududu bulunan bu memleketi ilhak etmekte hakiki bir ÇHEREES | ORUYOR fayda görmemektedir. Ayrıca Ür- dünün ilhakına teşebbüs edildiği gün. İsrailin de parsa koparmak için ha- rekete geçeceği çok iyi bilinmekte- dir. Talihli Hüseyin, kendi iradesi dış:ndaki bu şartlar sayesinde hâlâ tahtında oturabilmektedir. Irak Mevkii müstahkem Geçen haftanın son günü, Suriye- ye sığınan bir İraklı lider dra- matik bir basın toplantısı yaptı. I- raklı lider "Irakın Sovyetler tara- fından istilâsını durdur. için" Birleşmiş Milletler mudahalesi yordu. Batılı devletler de, Ira Sovyetlerin eline duşmesıyle İran ve Türkiyedeki savunma hatlarının teh- likeye düştüğünü akıllarından çıkar- mamalıydılar Suriyeden şu sıralarda Irak aley- hine sayısız haber çıkmaktadır. Bu sebeple haberlerin ne dereceye ka- dar doğru olduğunu kestirmek pek zordur. Fakat Moskova Radyosunun Tass Ajansına atfen verdiği bir ha- ber, Iraklı, milliyetçi lider Mahmut Dara'nın telâşının pek haksız olma- dığım gösterdi. Radyo, bin Kürdün Rusyadan gemiyle Iraka gittiğini bildiriyordu. Ama bu sadece "insa— 1" bir tedbirdi. Anavatana 5ne Kürtlerin, "gönüllü komünistler" gı— bi gösterılmesı yalandı. Moskova Radyosunun yalanlama- sı, duyulan endişeleri arttırmaktan başka bir işe yaramadı. Bu mevsim- siz "insani tedbirler"in Rusların 1- raktaki mevkilerini takviyeden baş- ka bir maksat gütmediği aşikârdı. Ama şu anda Batılılar beklemekten başka no yapabilirlerdi? Bütün me- sele buradaydı AKİS, 18 NİSAN 1959