18 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

18 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

KADIN Terbiye Muhtelif çağlarda çocuk Nisanın ilk haftasının Ruh sağlığı haftası olarak ilân eden İstanbul Halk Eğitimi Komitesi bilhassa ço- cuk eğitimi üzerinde durmuş ve rad- yo konuşmaları ile anne ve babaları aydınlatmaya — çalışmıştır.. Komite anne ve babalara, bilhassa şunu ka- bul ettirmek istemiştir ki çocuk ye- tiştirmenin — kendisine — mahsus bir tekniği, bir bilgisi vardır. Her anne ve baba bu bilgiyi elde etmek için ceht etmelidir. Çocuğu sevmek kâ- fi değildir, onu sevmesini de öğren- mek lâzımdır Süt ve Emzik cağı çocuk emzik çağında tam müâna- sıyla anneye bağlıdır. Ona en ya- kın muhitine şiddetle muhtaçtır. Bu devrede esas olan "sevgi gıdası" bir zaman ihmal edilmemelidir. bu ihtiyacın karşılanma şeklidir ki çocuğun ruhi gelişmesini ayarlıya- caktır. Bezleri kirlenen, sancılanan, ateşlenen çocuk ağlar nne onun derdini — sevgi — göstererek malıdır. Bazı anneler nı, alelacele emzirip — bırakıverirler. Çocuğun emme ihtiyacı tam mâ sıyla tatmin — olmamıştır. kırgın ve küskün kimselerin, çağından itibaren sevgiden, tan mahrum — olarak — yetiştirilmiş olanların — arasından çıktığı tesbit edilmiştir. Çocuğa sütle beraber lâ- zım olan şefkat ve sevgidir. Bu, ço- cukta "kendine güvenme" hissinin gelişmesine yarayacaktır ve ilerde- ki saadetin bir şartıdır. Parmak ka- dar çocuk dahi sevgiyi — bilir, hisse- der. Bir yaşından sonra ir yaşından sonra çocuk etrafına uymağa çalışır. Bu, fi tabii ihtiyacını almaya çalışması ile göste- ren bir hâdisedir. Fakat anne ve ba- baların bunu kolay bir iş sanmaları hatadır. Çocuk için bu temizlik alış- kanlığını elde etmek — muazzam bir iştir. Anne ve baba çok sabırlı, an- layışlı olmak durumundadırlar. Çun— bu çocuğun ilk intibak tecrü- beleridir. Temizlik — alışkanlık çocu- ğa çok fazla erken verilmeye çalışıl- mamalıdır. Sertlik ve öfke bilhassa tehlikelidir Çünkü bu şekilde mua- mele gören çocuklar ilerde insanlar- la olan iğer — münasebetlerini de inatlaşma, etrafı hiçe sayma, disip- line isyan etme eklinde kurmak zorunda olduklarını sanırlar. Bu ka- naatin sebebi de ilk intibak devre- sinde annenin acemiliği - yüzünden öfkeye, sinire, inatlaşma — hislerine kapılmasıdır Tıpkı temizliğe alıştır- a gibi, diğer hareketlerde de -me- sela yürümede, nuşmada- Zorla- malar ve acele çok fena netice verir. AKİS. 18 NİSAN 1959 Dâvaya İnanmak Lâzımdır Turk Kadınlar Birliği hakkında, son zamanlarda, gazetelerde çı— kan haberler cidden üzücüdür. Bil- hassa Türk Kadınlar Birliğine pek çok emeği geçmiş birçok kıymet- li Üyenin vazifelerinden ayrılma- sı ve bu toptan istifaları takip e- den tavzih ve üstü kanalı izahlar çok düşündürücüdür. Türk Kadın- lar Birliği, içerde ve dışarda bu- gün 13 milyon Türk kadınını tem- sil etmek iddiasındadır. İşte Türk kadınının, Birliğin işlerine — karşı yakın alâka duymasının sebebi bu- dur. İste gene bu sebepledir ki, biz, Kadınlar Birliğinden yalnızca Türk kadınının dâvasını benimse- mesini, bu dâvaya hizmet etmek hususunda azimli bir çalışma gös- termesini beklemekle iktifa etmi- iz. Türk Kadınlar Birliğinin bir bütün halinde kusursuz olma- sını istemek, taşıdığı isim dolayısı ile bizim bir hakkımız ve kaçınıl- m a z vazifemizdir. Bu mükemme- liyeti ise elbette ki yaptığı re mekanizmasında, kongrelerinde, seçimlerde arayacağız. İşte bu se- bepledir ki, geçen Mayısta yapılan Sekizinci Türk Kadınlar Birliği Kongresini ve onun — neticelerini büyük bir titizlikle takip etmiş bulunuyoruz. Öğrendiğimize göre, kongrede oy tasnifinde usulsüzlük iddiası ile Haysiyet Divanına ve- rilen üyeler hakkında divan ka- rarını bildirmiş, fakat karara mu- halefet eden İdare Kurulunun tutu- mu karsısında divan üyeleri top- tan istifa etmişlerdir. Umumi he- yete gelince, kararı değiştirmek değil de elindeki yetkiye dayana- rak âzaları affetmek yoluna miştir. neticeden ziyade, tahkikat vesile- Ev devresi kul çağına kadar evde geçen dev- e pek mühimdir. Bu devrede cuk herşeyı aileden alır, ogrenır. çağ, şahsiyet yapısı denilen ruhi pının alma devresidir. taklit, kıskançlık gibi çeşıth lerle çocuk Truhi gelişimini b Oğlan çocukları bu devrede daha zi- yade annelerine ağlanır ve hattâ babalarını ondan kıskanırlar. Kız ço- cukları da bu devrede çok defa ba- balarının tarafını tutarlar. — Çocuk bağlandığı kimseleri, anneyi ve ba- bayı taklit edip onlara benzemeğe çalışır. Demek ki bu devrede anne ve babanın çocuk için iyi misal ola— cak şekilde hareket etmesi Dek m himdir. Çocuk, anne ve babasını tak— lit ederek cemiyet içinde yaşamasını öğrenir. Onların kendisine ve başka- larına karşı nasıl hareket ettiklerini ir an için dahi olsa gözden kaçır- maz. İşte anne ve babalar bunu bir Jale CANDAN siyle ortaya çıkan usulsüzlükler- dir. Haysiyet Divanının altı ay devam eden bir çalışmadan sonra verdiği rapora göre Türk Kadın- lar Birliğinin Sekizinci ne birçok üyeler delege olmadan iştirak — ettirilmişlerdir ve tüzük, nazarı itibare alınmamıştır. Seçım— lerde gizli oy, açık tasnif pren- sibine de riayet edilmemiş ve bir aya kapanan tasnif heyeti key- fî hareketlerde bulunmuş, netice- de ise oylarda büyük oynamalar olmuştur. Gene bu tip lâubalilik ve usulsüzlük yüzünden zamanın- da ilgilh makamlara bildirilmeyen tüzük tadilâtına dayanarak üçün- cü defa başkan seçilen sayın Naz- l1 Tlabarın seçimi de hukuki kıy- metini kaybetmiştir. — Gerek ra- porda, gerek 1 ve 2 numaralı ih- tarlarında Haysiyet çeşitli aksaklıkları karmış ve böylece Türk Kadınlar Birliğinin derdini i işti Bu teşhise mim koyup hastalıgı tedavi etmek te mümkündür dam sende" deyip, kapalı kuta i- çinde meseleleri uyutmaya çalış- mak ve pek iyi niyetlerle kurul- muş bir teşekkulu ölüme mahküm etmek de. Teşhis sudur: Türk Kadınlar kimselerin çoğu bu işi cede ciddiye almamaktadırlar. Bu onlar için içerde bir sembol, dı- şarda ise yalnızca bir şerefli Un- van olarak telâkki edilmektedir. Seçimlerdeki lâubaliliği başka tür- lü anlamaya imkân yoktur. Teşhis bu olunca, tedavisi oldukça ko- laydır. Birliğin idaresine Türk ka- dınının dâvalarına hizmet edilebi- leceğine inanan, kimseleri getir- mek ve meseleyi ciddiye almak... an için dahi olsa, unutmamalıdırlar. Bu devrede çocuk etrafından — sevgi ve şefkat görürse büyüyünce muhiti ile iyi bağlar kuran bir insan, aksi halde cidden bedbaht olur ve 1lerıde çeşitli intibaksızlıklar gösterir. e babanın ayrılması -hattâ hastalık ve seyahat dolayısı ile ortaya çıkan muvakkat ayrılık bile- Ççocuğa fena tesir eder. Bu hallerde çocuk terke- dilmiş hissine kapılmamalıdır. En mühim nokta Ev devresinde anne ve babanın en “çok dikkat edecekleri nokta, ço- cuğun öğrenme kabılıyetını zorlama- maktır. Çocuk daima güç öÖöğrenir, sık sık hatalar yapar. — Unutkanlık çocuk için gayet tabiidir. Anne ve baba sabırlı olursa çocuk rahat ra- hat öğrenir. Hırçınlık eden, zorlama- lar yapan anne ve babalar ise, ço- cuğu ürkütür. Diğer bir mühim nok- ta da çocuğun hareketlerinin asıl 27