18 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

18 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

OLUP BİTENLER kordonu yarma tazyikini — emniyet kuvvetleri müşkülâtla teskin edebil- diler. Parkotelden çıkarak saat tam 11 de Karaköy Köprüsünün bitimi ci- hetinden uğurlama töreni mahalline giren Menderes, 0073 plâka sayılı si- yah Cadillac'ına son derece meşgul P. İl Başkanı Kemal Aygün ile Amerika seyahati hastalanması yü- zünden iyi geçmiyen Dışişleri — Ba- kanlığı Umumi Kâtibi Melih Esen- beli almıştı Mendereste, uzun müddetten bo- ri istirahat etmekte olan bir insanın işaretleri vardı. Fizik olarak dina- mik ve zindeydi. Teni beyazlaşmıştı. Boru ve trampet takımı ve bando- suyla tığ gibi Mehmetçiklerin mey- dana getırdıgı merasim kıtasını tef- tiş ederken erhaba asker" sesi sıhhatliydi. Tırıl tiril bir gri ku- maştan, terzi İzzetin dikmiş olduğu aşikâr dar kruvaze kostümünün i- YURTTA dullah Aker ile Yardımcının iltifatla- rına mazhar oluyordu. Bu manzarayı görenlerin — Edirne — milletvekilinin tam manasıyla iadei itibar ettiğin- den şüphesi kalmadı. Şakalar yapa- cak derecede Bakanlarla samimi mü- nasebetleri olan Evliyazade de, rolun yanından hiç ayrılmıyordu ğurlama töreni sırasında kendisi- ne Vali Ethem Yetkiner ile Aygünün refakat ettiği Menderes, biri Evliya- e olmak üzere sadece iki kişiyle öpüştü. Bir yorgan gibi kapladığı dayısıyla sarmaş dolaş olan ve ö- perken dudakları tarrakalar çıkaran Evliyazadenin koca koca mavi göz- leri foto muhabirlerinin objektifle- rine tevcih edilmişti. — Arkasından Evlıyazade Menderesin — ceketinin sağ yan cebine kapağını kaldırarak alelacele — bir bırakıverdi. Menderes esasen bir gün önce muta- dı veçhile Eyüp Camiini ziyaret ede- Giresun Muhribi Galata rıhtımında Muhteşem yolculuğun başlangıcı cinde ince ve Zarifti.. Mavi zemin ü- zerine beyaz desenli bir gravat tak- mış ve hayli kullanılmış siyah bir iskarpin giymişti. gamzesi ve çehresindeki dıger çızgıler derin- leşmiş, gülümsemesi biraz — solmuş gibiydi. Menderes, protokole dahil zevatın. bulunduğu yere geldiği zaman, ilk olarak Milli Eğitim Bakam Celâl Yardımcı ile vedala ve yanağım okşadı. Mavi elbısesının içinde Zziya- desiyle şık olan Sarol, Besinci. Men- deres Kabinesinden bakı kalan bir avuç Bakanın arasında yer almıştı. Bilhassa Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanı Dr. Lütfi Kırdar olmak üze- re, diğer hazır bulunanlar Devlet ve Ulaştırma Bakan Vekili Muzaffer Kurbanoğlu, Devlet. Bakanı Basın - Yayın Turizm Bakan vekili Ab- 8 rek, Tanrının himayesine sığınmıştı. Bakanlardan sonra, sıra millet- vekillerine geldi. Şeker Bayramı ta- tili münasebetiyle İstanbulu doldu- ran 100 kadar milletvekili ugurlama törenine katılmıştı. İtaat P. Grupunun Başkanı Atıf Benderlıog— lu, Bakanlarla yüz yüze gelmemek çin âdeta itina gösteriyordu. Ben- derlioğlu, milletvekillerinin teşkil et- tiği uzun sıranın en sonunda,, bir ta- bur kumandanı ciddiyeti, içinde ya— nında Yeni Sabah patronu Sefa K lıçlıoğlu olduğu halde duruyordu. lş— te Menderesin öpüştüğü ikinci şahıs, bir İspanyol — asilzadesini, andıran Benderlioğluydu. Mağrurlar ve yutkunanlar rotokole dahil zevatın — ortasına geldiği sırada Menderes, çok âni bir karar ve umulmadık bir çevik- likle dalarak sırayı yardı ve arka tarafa geçti. Protokol sırasının ge- risinde halk birikmişti. Bazılarının ellerinde — D. dövizleri ve Türk Bayrakları vardı. Başbakan halka doğru koşar adımlarla ilerlerken, a- lâkahların yetişmeğe çalışmak sarfettikleri gayret, görülmeğe de- ğerdi. Menderesin hareketi, intizamı altüst etti ve ortalık karıştı Coşan. halk, tezahüratı arttırarak kordonu zorladı. Emniyet kuvvetlerinin teşkil ettiği kordon çatlaklar verdi ve sız- mağa muvaffak olan ayağına çabuk- lar uğurlama töreni mahallini dol- durdular. Sağ elinde renkli gözlük- lerini tutan Menderes, kollarını Ei- senhower'vari havaa kaldırarak taşkınlığa mukabele edıyordu. Men- deres, kısa bir zamanda etrafını dol- duran halkın arasında, bir taraftan da coplar çalışırken itişe kakışa Gi- resunun arka tarafındaki — iskeleye gelebildi. Aynı zamanda da kendisi- ne verilen buketleri kabul ediyordu. Bu arada Menderes rikkate gelerek bir tuhaf olmuş ve gözleri yaşarmış- tı. Böylece 60 dakikaya kadar güneş ve sıcak altında bekliyen diplomat- lar ve ruhani reisler. Menderese ha- yırlı yolculuklar temenni etmek şe- refinden mahrum kaldılar. Bütün el sıkışmalar ve üşmeler — sırasında 'Allahaısmarladık' diyen Menderese en çok verilen cevap, "Allah koru— sun'du. Başbakan, Giresunda an'a- nevi. bahri — merasimle karşılandı. Muhribe alınan Harb Filosu Kuman- danlığı bandosu da marşlar çaldı. nedense bir sefer veya yeni bir fetih havasına büründürülmüyen ve. üzerinde ketumiyet muhafaza er dilmiş bulunan İspanya seyahatindi..: Menderese refakat edenler, 1942 yı- lında New - Jersey tezgahlarında inşa edilen Giresuna çok daha önce- den binmişlerdi. Giresun, geçen sene güldüğü revizyondan sonra, 700 sı- nıfı en son model Amerikan. muhrip- lerinin vuruş ve duruş, kabılıyetlerı— ni, haiz olmuştu. Bir ara, gedikli rı uğurlu Sakarya mılletvekılı Kadızade. gayriresmi Ba kanlık Özel Doktoru Tıb Fakultesı Dekanı Ord. Prof. Ekrem Şerif Ege- li, Sadık Giz, Kayseri milletvekili ve . P. Genel İdare Kurulu âzası Kâ- mil Gündeş, Denizli milletvekili Ba- ha Akşit ve İzmir milletvekili Rauf Onursalın Giresunun küpeştesihde yanyana — sıralanmaları ve mağrur mağrur uzun müddet öyle kalmala- rı, istikbale gelen D. P. lileri hayli sinirlendirdi. rada termometrelerin 4 dereceyi, göstermesi, havanın durgun ve bu- naltıcı olması, yutkunan yüksek ka- deme ilerin haset duyguları— nı gıdıklıyordu Birbirlerine,, “Han İsbanyanın da tam mevsimiydi" gı— bisinden lâflar ettiler. Menderes ve beraberindekiler için dinlendirici 0- lacağı şüphe gotürmiyen İspanya, seyahati, Menderes V. Kabinesi mn- hallerine veya Menderes V. Kabi sine, gösterilen adaylar -ama sadece aday— arasına 3 yeni sima daha AKİS 18 NİSAN 1959