27 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

27 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER rın kanaati "Beşiktaş hadiseleri"nin sebebi kongreye hakim olan şuursuz havaydı. İl kongresi toplanmalı, kim kuvvetliyse o kazanmalı, ondan sonra da iç ihtilaflar bir kenara bı- rakılıp seçim için çalışılmalıydı. Top- lantı devam ederken Günaltay dışa- Ti çağırıldı. Heyetler kendisiyle gö- rüşmek istiyorlardı. Partililer adına Bakırköy ilçe başkanı son hadise- lerden dolayı duydukları — üzüntüyü belirtti, bu gibi hadiselerin mutlaka önlenmesini istedi. Günaltay Beşik- taşta karşılaştığı tertipli muamele- nin kendisini yıldıramayacağını, po- littika hayatında daha böyle neler gördüğünü — söyledi, fakat — çıbanın patlak verdiğini, bu bakımdan ufu- netin mutlaka — temizleneceğini bil- dirdi. Partililer memnun oldular. Başkan, tekrar il idare kurulu top- lantısına döndü İl idare kutulunda müzakere uzun sürdü. Kravatlılardan Ekrem Öz- denin il kongresinin tehiri için ileri sürdüğü sebep raporun hazırlanama- masıydı. Tabii bu, zahiri olduğu üze- rinden akan bir sebepti. Kravatsız- lar şiddetle itiraz ettiler. Oğuz Oran, raporu kendisinin sekiz saatte hazır- layabileceğini bildirdi. — Doğrusu is- tenilirse il kongresi için 27 Ocak ta- rihi çoktan kararlaştırılmış, Spor ve Sergi Sarayı tutulmuşken raporun hazırlanamadığı — bahanesi pek acemiceydi. Asıl mesele Kravat- lıların, Teşkilâttaki tertip gayretle- rini önlemeden il kongresine gitmek istememeleriydi. Neticede 7 ye karşı 4 reyle kongrenin belirsiz bir süre geri bırakılması — kararlaştırıldı. A- leyhte rey veren dört Kravatsız O- ğuz Oran, Güzide Tanrıyar, Mümtaz Özarar ve Abdurrahman Arslandı. Lehte rey verenler arasında daha zi- yade Kravatsızlara mütemayil Ali Rıza Arının da bulunduğu anlaşılı- yordu. İl idare kurulu mütekaiben Beya- zit ilçe kongresi meselesini ele aldı. İlçe başkanı Reşit Özyazıcı aleyhin- de geniş bir cereyan vardı. İlçe ida- re kurulundan beş kişi de bu cereya- na katılmışlardı ve Reşit Özyazıcı kendisini pek emin hissetmediğinden kongreyi toplamaya — yanaşmıyordu. İl idare kurulu o gün, Beyazıt kong- resinin cuma akşamı toplanmasını münasip buldu. Fakat iki gün sonra, Reşıt Ozyazıcıyı tutan il idare kuru- lu üyesi Fehmi Atanç o kongreyi de tehir ettirmeye muvaffak o Böylece C.H.P.nin senelerden beri başarı ile muhafaza ettiği bir husu- siyeti, İstanbulda iki hizbin birbir- leri üzerine yalınkılıç yürümeleri yü- zünden zedelendi, C.H.P. de iç karı- şıklıklar dolayısıyla — kongresini za- manında toplayamaz hale geldi Te- 12 Güzide Tanrıyar Kravatı nereye taksın? hir kararı, bilhassa Ankarada üzün- tü yarattı. ü ler #stanbuldaki C.H.P. teşkilâtında çekişmeler Partinin iktidara gelme şansının — görülmesiyle — başladı, bu şans arttıkça arttı. C.H.P. iktidardan düştükten sonra Oğuz Oran, İsmail Arar, Reşit Ülker, Muin Küley, Fu- at Bilgin, Salih Nuri Tüzel gibi genç- lere teşkilat içinde vazife verildi. Bunlar, o müşkül anlarda Partiyi a- yakta tuttular, bilhassa İlhami San- carın il başkanlığı zamanında dina- mizm göstererek aslında son derece Günseli Orcan. Meraklı bir hanım sarsılmaz olan teşkilâtı derleyip top- ladılar, hatta İstanbulda zahiri kuv- da en ihtiraslısı Oğuz Oran çıkt Oran — 1954 seçımlerınde C.H.P. İstanbul listesine girmek - için çalıştı. fakat muvaffak olamadı. Bu sıralarda İl İdare Kurulu Başkan- larından Muhlis Sırmalı ile müca- dele etti ve Sırmalının adeta par- tiye küskün hale gelmesine sebep ol- du. Bu müddet zarfında Sarıyer İl- çe Başkanı olan Oğuz Oran 1955 Ku- rultayından sonra Ekrem Özdenin il başkanlığına gelmesi için gayret sarfetti. Bu sırada kendisi de Sarıyer İlçe Başkanlığından istifa ederek İl idare kuruluna girdi. İl idare kurulu başkanı olan Muhlis Sırmalı ile İl idare kurulu üyelerinden İl sekreter üyeliğine kendisinin getirilmesini is- teyen Oğuz Oranın bu talebi kabul olunmadı. Bunun üzerine Oran, İl idare kurulundan istifa ederek tek- rar Sarıyer ilçe başkanlığına döndü. İl idare kurulundan istifa ederek, tekrar ilçe başkanlığına dönüşü C.H. P. tüzük hükümlerine aykırıydı. Tü- zük hükümlerine aykırı olan bu ha- reket karşısında İl idare kurulu ses çıkarmadı. Buna bazı ilçe başkanla- rı itiraz ettılersede bir netice alına- z Oran tekrar İl idare ku- ruluna 1957 seçimlerinden önce gel- di. 1950 den 1957 yılına kadar Oğuz Oranın görünürde bir hizipçilik faa- liyeti yoktu. Ancak bu devre zarfın- da bazı partililerle sıkı münasebet tesis etmişti. İl idare kuruluna gir- dikten sonra İl sekreteri olma arzu- su ve hatta daha ileri mevkilere ulaş- ma hevesi kendisini o istikamette çalışmaya sevketti. dır ki, Oğuz Oran, etrafına bazı kim- seleri toplamaya başladı. Bunlar ara- sında Yaşar Keçeli, — Abdurrahman Arslan, Mümtaz Özarar, Mehmet Yıldırım, Ali Rıza Arı, Nimet Uygur ve Güzide Tanrıyar gibi partililer vardı. Kravatlı ve Kravatsız hiziple- ri adı verilen gruplar 1957 - 1958 İl kongresinde teşekkül etti. Oranın Kravatlılar -yani, halktan uzak aris- tokratlar- olarak empoze ettiği karşı grup esasında Tüzükçüler adını taşı- yordu. Bunlar Parti Meclisi üyelerin- den İlhami Sancar, Şahap Gürler. Fazıl Şerafettin Burge ve Mebrure Aksoleyi İl idare kuruluna getirmek istiyorlardı. Yapılan İl kongresinde Kravatlı ve Kravatsız gruptan — müteşekkil karma bir liste kazandı. Bu kongre sırasında meri tüzük hükümlerine göre mülhakat ilçeler yani Yalova, Çatalca, Silivri, Şile, Kartal İl kon- gresine fazla delege getiriyorlardı. Meselâ Kadıköy gibi nüfus bakı- AKİS, 27 OCAK 1960