27 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

27 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

gal ediyordu. Ç.E.K. nun elinde ta akarya zamanından, yani 1958 se- nesindenberi bir tahliye kararı var- dı, üç senelik tahliye kanun Ç.E.K nun Genel Refet Aksoyun letvekili ve Çalışma Bakanı Müste- şarı- hatırına, ancak M.T.T.B. nin İktidarın işine gelmiyecek şekilde, hortlayan irticaa karşı hayli cılız bir sesle ayağa kalkmasından sonra geldi. Halbuki daha otuz gün önce Akçal, Hamidiye bina borcunu kar- şılamak üzere Gençlik Bürosundan 6 bin lira temin edeceğini ve geriye kalan meblağın Ç.E.K. — tarafından M.T.T.B. ye teberru, edileceğini, "Bi- limle beraber olmayan bize karşı- dır" felsefesine bağlı Sadık Ağabey ile anlaşmaları şartıyla vaadetmiş- ti. Gene Akçalın söylediklerine ba- kılırsa, 400 lira çoktu kendisi emir verecek ve Ç.E.K. nun M.T.T.B. den 50 lira gibi sembolık bır kira bedeli almasını sağlıyacaktı. Mahut tahliye günü, M.T.T.B. nin alt kattaki Terzi Aram Düzelden paralel aldığı 12684 numaralı tele- fonu çaldı. Ahizeyi kaldıran Hamidi, Sadık Ağabeyin sesini hiç müşkilât çekmeden tanıyıverdı Erdem, müş- fik bir sesle, "Eğer isterseniz bınada kalabilirsiniz" — diyordu. — "Borçları- nızı tasfiye edebilmeniz için size yar- a edilir. Bu iş, vereceğiniz bir beyanatla hal yoluna girer." Hamidi, verecekleri beyanatın rakam olarak karşılığını sorunca, ümitlenen Er- dem, sevinçle "100 bin lira alırsınız" dedi. Hamidinin ahizeyi yeline koy- madan hiddetle söyledikleri şunlar- dı: "Bizi Samet mi zannettiniz?" Ve M.T.T.B. geçen hafta içinde böylece sokağa atıldı. Önümüzdeki günlerde İstanbulda- ki Genel Başkanlığa verilen eski E- minönü Halkevi de geri alınırsa, doğ- rusu hiç kimse şaşmıyacaktır. Eşya- larını Terzi Aram Düzele, bir vatan- daşın Yeni Mahalledeki evine ve bir avukatın yazıhanesine tevzi eden M.T.T.B. ciler, halen faaliyetlerine devam edebilecekleri bir çadır ara- maktadırlar. Orada, bir yardım kampanyası açarak, gençliğin hay- siyetine yakışır şekilde — borçlarını tasfiye yoluna gidecekler. JİNEKOLOG - OPERATÖR Dr. NİHAL SİLİER Hastalıkları - Doğ mütehassısı Muayenehane: Samanpazarı Billur Han, Kat 2, No 32 Tel: 19031 AKİS, 27 OCAK 1960 İKTİSAT Hirfanlı Barajı Firavunların da ehramları vardı. Enerji Nurlu istikbal Iktıdarın nurlu istikbal edebiyatçı- lJarı Muhalefet liderini iktisadi ko- nularda makamlarla konuşmağa da- vet edeliberi, AKİS ekipleri de dur- madılar, ve D. P. İktida- rının elektrik enerjisi sahasında yap- tıklarına, tamamlanmamış barajların gölgesine sığınarak değil, fakat, ilmi hesapların ışığı altında baktılar. İş- te netice : 1924 e kadar bütün Türkiyede İstanbuldan başka elektriğe kavuş- muş şehir yoktu. C. H. P. iktidarının ilk işlerinden biri de — memlekette elektrik şebekesinin temellerini at- mak oldu. 1924 te Manisadan başla- nan Anadolunun elektriklendirilmesi işi, daha sonraki yıllarda hemen bü- tün il merkezlerine ve bellibaşlı ka- za ve hattâ nahiye merkezlerine ka- dar götürüldü. 1923 yılında Türkiyede mevcut santral hatları, sadece İstanbulda ol- mak üzere 32 bin kilovat civarın- daydı. C. H. P. İktidarı devrettiği 1950 yılında bu miktar 408 bin kilo- vata çıkmıştı. DÜNYA Seyahat ve Turizm Acentası emrinizdedir Tel: 24588 - 27954 Yenişehir - Ankara 1923 yılında Türkiyede sadece 7 tane yüksek elektrik mühendisi var- dı. C. H P. iktidarı zamanında elek- trik yüksek mühendisi sayısı görül- memiş bir hızla artmıştır: 1925 de . ... 15 1930da . ... 50 1935 de . ... 80 1940 da 180 1945 de. 280 1950 de. 500 1950 yılından 1959 yılı sonuna kadar ise Türkiyedeki elektrik ener- jisi kapasitesi 1.232.000 kilovata eriş- miştir. P. devrinde yıllık artış hızı yüzde 41 olduğu halde, P. devrinde sâdece yüzde 33 tür. C H. P. bu işi beş kuruşluk yabancı yardımı olmadan yapmıştır. Bu, C. H. P. ni beceriksizliği değil, fakat Batı dün- yasını kaplayan iktisadi buhranın bir neticesidir. Üstelik, C.H.P. nin elin- de bu işi yapmak için D. P. zama- nında mevcut mühendislerin çok azı mevcuttu. C. P. devrinde açılan mekteplerin ve yetıştırılen dislerin çalışmasıdır ki D. P nında yeni santraller yapılmasını te- min etmiştir. Gerçekten, 1959 yılın- da Türkiyede bin tane yüksek elek- trik mühendisi mevcuttur. Bu kadar çok elemana ve muazzam mıktarda— ki dış yardıma Tağmen, D elektrik sahasındaki kalkmması C; H. P. devrindekinden daha yavaş 01— muştur. Bunun sebebi, taraf ve - flasyonun doğurduğu tıkanıklıklar— ır. . ÜUstelik, D.P. nin enerji saha- sında yaptığı yatırımlar çok paha- 23