27 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

27 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt : XVII, Sayı : 287 A K İ S HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI 27 Ocak 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Tuhaf mantık G eçen hafta içinde İnönü - Mende- res düellosunu takip edenler bir noktaya mim koydular. Başbakan muhalefet liderinden şikâyet ediyor- du. Şikâyeti şuydu: İnönü on sene- dir söylediklerini tekrarlayıp duru - yordu! Bunda şaşılacak ne vardı, hiç kimse anlayamadı. Eğer on se- nedir Muhalefetin 1sted1klerı yapıl- mış bulunsaydı ve İnönü gene o ye- H.P. ilk seçimlerde iktidarı alırsa on senelik talebini bizzat yerıne ge- tirmek de İnönü için birinci iş ola- caktır. Demek ki Menderese göre talep- te bulunulur, siz aldırmazsınız, talep- te biraz ısrar edilir, gene aldırmaz- sınız. Mesele tamamdır. Bir daha kimse ondan bahsetmez artık! Nite- kim Başbakan, İnönüye cevaplarının birinde, herkesin hayretten bir karış açılmış gözleri önünde —Uşak hadi- selerinden, Gezi Ekiplerinden, Tri- madı mı, artık onları tekrar hiç kimse- nin talep etmeye hakkı kalmadığına ciddi ciddi inanmakta, hattâ aksi ha- reket tarzını bir zorlama, bir şiddet, bir sindirme teşebbüsü — saymakta- dır. İnönünün tabiriyle "Görülmemiş şey! İnanılmayacak şey!" Ama bu, bir hakikati ortaya koyuyor: Tek ça- re, en demokratik — usullerle bizzat Menderesin iş başından uzaklaştırıl- masından ibarettir. Başka hiçbir ça- re mevcut değildir. rine getirilmiş talepleri sıralasaydı. Muhalefet liderinin mantığından de- ğil, aklından bile şüphe etmek caiz hal alırdı. Ama yerine getirilmemiş talep- leri tekrar ve tekrar ortaya sürmek- ten daha tabii bir şey düşünülebilir mi? İnönü on senedir, ciddi bir de- mokratik idarenin şartları tahakkuk ettirilsin talebindedir. mek sadece hakkı değil, aynı zaman- da vazifesidir. Nitekim, görünen köy kılavuzsuz bulunur ve hakikaten C. 4 Başbakanlık binası Olmuyor! Olmuyor! Olmuyor! kopisin kılıcından ne kaldığını sor- muş, bütün bunların unutulduğunu ileri sürmüştür. Bu düşünce tarzı meselâ tahkikat önergelerinin niçin gündeme alınmadığının ru- buna verilen "Basın Suçlarının Affı Talebi" gibi takrirlerin neden sene- lerdir uyutulduğunun, boş bakanlık - ların bir türlü — doldurulmamasının, ara seçimlerinin yapılmamasının sır- rını ortaya koymaktadır. Menderes, bunlar bir kere yapıl- Demokrasi Tebdili mekândaki ferahlık Geçen haftanın son günü, cumarte- si sabahı saat tam onda Ankara- daki Başbakanlık binasının dış mer- divenlerinin dördüncü basamağında siyah pardesülü, gri şapkalı, ufak te- fek bir adam boylu boyunca uzanmış Adam Ticaret Bakanı Erkmendi. — Hayreddin Erkmen biraz önce 0014 plakalı si- AKİS, 27 OCAK 1960