13 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

13 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER üyeleri vardı. 27 Mayıstan sonra B.P. ye kitlevi iltihaklar olmuştu. B.P. İllere göre, memlekette çok sayıda siyasi teşekkül bulunması, tek parti kadar tehlikeliydi. Cumhuriyet Halk Partisinin o karşısına çıkacak ve kuvvetli bir muvazene unsuru ola- bilecek siyasi teşekkül yaratılmalıy- dı. 27 Mayıstan sonra münfesih De- mokrat Partinin döküntüsünü top- lama sevdasında bir sürü küçük par- ti türemişti. Yeni partiler, sümmet- tedârik, alelacele kurulmuşlardı. Bun lar beş-on mebusluk için girişilen hareketlerden ibaretti. Halbuki kü- çük partiler bir çatı altında toplan- malıydılar. B.P. nin iyi kötü bir bi- nası vardı. Yeni partilerin liderleri, otel köşelerinde sürüneceklerine ge- lebilirler, kapıları sonuna kadar açık olan B.P. nin Genel Merkezinde ça- lışabilirlerdi... Konuşulur, Oo görüşler telif edilir, mezcedilir ve birleşilebi- . İsim, B.P. için beşinci derece- i. Yeni bir partinin kurulması, bir sürü oformaliteyi ve masrafı sırttlanmak demekti. Tetkik etmişler ve A.P. nin mali durumunun bir kuruluşa müsait Olmadığını gör- müşlerdi. Henüz kurulmadıkları için BP. nin hukuken ve fiilen bugün T.A.P. ile birleşmesine de imkân yok- tu. Fikir halindeki A.P. gelir, B.P. de çalışırdı, Lider ogene (Gümüşpala olurdu. Nitekim geçtiğimiz haftanın or- tasında çarşamba günü, 2,5 derece- lik miyop Gümüşpala üç aylığı bin liraya kiralanan, döşemeleri çatırda- Genel Merkeze muzaffer bir ku- mandan edasıyla maiyetindekilerle birlikte girdiğinde, B.P. Tr kendi- lini baştacı ettiler. B.P. Genel Baş- kam cam tüccarı Mustafa Güvenç, Gümüşpalayı makam koltuğuna say- gı ile buyur etti. Gümüşpalanın da, bir avuç B.P. linin gösterdiği itibar- dan çok memnun kalmış bir hali var- dı, E.P. lileri en fazla mesut eden hâdise, ilk defa o kadar ka- labalık oObir gazeteci o topluluğu- nu -fotoğrafçısı ve yazarı ile onbeş kadar vardılar- Genel Merkezlerinde bir ırada görmeleriydi. Tabii ki daha fazla yakınlığı foto muhabirleri gör- düler. Ertesi gün, pek cüzi bir yüz- desi gazetelerde intişar eden, asker- lik hâtıralarına benzer resimler çı- kartıldı. Bir taraftan da Karadeniz şivesiyle Güvenç, gazetecilere: " Destekleyin artık bizi, des- tekleyin! Görüyorsunuz ki memleket için çalışıyoruz" diyordu, B.P. liler mutluluk içindeydiler: Gümüşpala gelmiş ve kuruldukları 1957 Şubatından beri hiçbir seçime katılmamışlardı- besledikleri (o hayal- 12 leri ğa am ufukları kendi- lerine nihayet a 1! Uzun süren resim çektirme fas lından sonra Gümüşpala Genel Baş- kanlık koltuğundan doğruldu ve fev- kalade önemli bir toplantıda Türk siyaset tarihine geçecek bir olayı a- çıklıyormuşçasına konuştu. Efendim, B.P. liler de kendisiyle bir aydanberi temas halindeydiler. Son defa İstan- bula geldiğinde kısa süren Uç toplan- tı yapmışlardı, pir de ne görsünler, karşılıklı olarak ileri sürülen opren- sipler, gaye ve istikamet aynı değil miydi? Onun için BP. nin T.A.P. içinde erimesinde mutlak mutabaka- ta varmışlardı!.. B.P., T.A.P. ni her surette destekliyordu. Sayın İçişleri Bakanı kendisine, Ankaradayken, Türkiyedeki resmen kurulmuş parti- B.P. mensupları için böyle bir karar almak hiçtet zor olmıyacaktı. B.P. ile Gümüşpala arasındaki irtibatı EMİNSU'cu iki Tümgeneral, iki Ca- hit, Cahit Caka ve Cahit Tokgöz kurmuşlardı. Böylece emekli Orgeneral Gü- müşpala, Istanbulda üç-dört gün içinde iki Genel Merkez fethetti, An- cak, fütuhatının verimi kaldırdı. Zira B.P. i sih T.KP., memleketimizde hiçbir zaman bir parti hüviyetini elde ede- memiş, bir cebi dolu ve hevesi çok tacirin etrafında (toplanmış birkaç işsiz emekli ile, piyasada dikiş tut- turamamış avukatın meydana getir- diği bir klüp veya dernek seviyesin- den yukarı çıkamamıştır; Zaten Gü- .nüşpalanın cakayla "bütün teşkilâ- M.P. nin kurucuları vilâyette Vodvilin son perdesi oynanıyor lerin adedinin 45 e yükseldiğini bil- dirmijti. Partilerin adedinin fazlalaş- ması murakabe faaliyetini zayıflata- bilir ve enerjiyi taksime uğratabilir- di. Böyle bir hususu nazarı itibara aldıktan ve hele aralarında (görüş bakımından bir ayrılık gayrdık olma- dığı (anlaşıldıktan sonra, kolaylıkla birleşmişler ve elele vermiş hale gel- mişlerdi. İzahatın gerisini B.P. liler ver- diler. Birleşmenin ruh ve nâmı cihe- tinin temelleri atılmış, sadece şekil ve merasim tasarlanmıştı. Siyasi fa aliyetler açılınca derhal Genel Kongresini tophyacak ve T.A.P. ile birleşme kararı alacaktı. Zaten bir Genel İdare Kurulu ve onun etrafın- da toplanmış birkaç kişiden ibaret tıyla münfesih T.K.P." dediği, Bö- lükbaşı ile yıldızı barışamyan Türki- ye Yayınevi sahibi eski Genel Başkan Tahsin Demiray ile etrafında toplan- mış mahdut sayıdaki zevattan iba- rettir. Ama Gümüşpala, böyle ilti- hakları tozpembe bir gözlükle, cenin A.P.'ne "gösterilen itimadın bir ne- ticesi" olarak tefsir etmektedir. Gümüşpala, gittiği her yere, Bi- rinci (oOYardımcısı oOmevkiindeki (ove Üçüncü Ordunun başındayken Kur- may Başkam olan EMİNSU'cu Tüm- general Naci öktemi, fahri Özel Ka- lem Müdürü olan ve en son Malatya- daki Kolordunun Kurmay Başkanlı- ğım yapan EMİNSU'cu Albay Şinasi Osmayı ve İzmir tüccardan Mehmet Yorgancıoğlunu da götün” -ktedir. AKİS, 13 ŞUBAT 1961