13 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

13 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Binay Okurer Copelia Balesine hazırlanıyor Başarı yolunda bir balerina adını not defterine kaydetti. Bina- yın sanat kaderi o gün çizilmişti. Tereddütler ve baleye giriş Fakat Binayın (Müziğe mi, Baleye mi daha çok kaabiliyetli olduğu aile arasında o tereddütler uyandır- makta, bir türlü kesin bir karara va- rılamamaktaydı. Yanlış atılacak bir adım, çocuğu telafisi güç bir duru- ma düşürebilirdi. Onun için, kaabi- liyetinin hakiki istikametini dana iyi anlamak üzere, bir yıl daha beklen- mesi uygun görüldü. 1951-52 öğretim yılında Binay daha ilkokulun 4. sınıfındaydı. O yıl dansla ilgilenmekte, Baleyi tercih et- mekte devam etti. Nihayet 1952-63 öğretim yılı başında, Devlet Kon- servatuvarı Bale ölümünün giriş yoklamalarına katılmasına karar ve- rildi. O sırada Bale öğretmeni Miss Newton İngiltereye dönmüş, yerini Mise Appleyard o-bayan Fenmen- almıştı. Binayın Bale bölümüne gi- riş yoklamasını o yaptı ve istidadım derhal (farkederek. ona 10 numara verdi. Yoklamada aldığı tam not Bi- nayın Devlet Konservatuvarına ya- tılı öğrenci olarak girmesini sağla- dı. Bale bölümünün ilk sınıfı, ihza- ri bir sınıf, bir eleme sınıfıdır. Alı- nan öğrencilerin kaabiliyetleri bu sı- nıfta, bir yıllık bir çalışmadan sonra, kesin olarak anlaşılır. Yeteri kadar kaabiliyetli görülmeyenlerin, uzun ve çetin bir meslek öğretimine boşu- boşuna atılmamaları için. Konserva- 30 tuvarla ilgileri kesilir. (o Yalnız ger- çekten kaabiliyetli görülenler birin- ci smıfa alınarak tahsillerine devam ederler. Binay, eleme imtihanları sonunda, o kadar başardı görüldü ki yalnız tahsiline devam etmesine de- gil, bir sınıf atlayarak, ikinci sınıfa ayrümasına karar verildi. Yetişme yılları Bir yılık bir hazırlık (o devresinden sonra, doğrudan doğruya ikinci sınıfa alınan Binay Okurerin hedefi artık belli olmuş, sanat çalışmaları düzenli bir istikamette gelişme yolu- na girmişti. Binay ilk bale öğrenimini Miss Appleyard'dan aldı. o 1954 yılına ka- dar iki yıl müddetle çalışmalarına o rehberlik etti. Binay kendisine bu çetin sanatta ilk adımları attıran, meslek zevkini aşılayan Miss Apple- yard'a daima saygı ve sevgiyle bağlı kaldı. 1954 yılı sonlarından 1960 yılına kadar Binayın çalışmalarına rehber- lik edenler, Bale bölümünün başına getirilen değerli hocaları Molly Lake -Mrs. Kemp- ile Mr. Travis Kemp oldular. Binayı, Konservatuvardan mezun oluncaya kadar, altı ay gibi uzun bir süre, devamlı olarak çalış- tırdlar, onun hakiki cevherini anla- dılar, kaabiliyetine oOolumlu bir yön verdiler. Onun için Binay bugünkü durumunu bu değerli sanat yöneti- cilerine borçlu olduğunu unutma- maktadır. Kaldı ki Devlet Balesi kadrosunda yer alan çoğu Bale sa- natlıları onlardan feyzalmış. genç- lerdir» Binay Okurerin sekiz yıl süren Bale öğrenciliği, 1960 yılında Kon- servatuvardan mezun olurken, arka- daşlarıyla beraber oynadıkları "La Revenante" balesinde ilk mükâfatını gördü. Bu eserde Diri Gelin rolünde gösterdiği üstün başarı ile dikkati çekti ve parlak bir istidat olarak be- lirdi. 1959 yılında Devlet Konservatu- rındaki Bale çalışmalarını incele- neğe gelen Dame Ninette de Valois la onun üstün kabiliyetini görmüş- ff. Nitekim Milli (oOEğitim bakanlı- ğına verdiği raporda, çok istidatlı gördüğü öğrencilerden Oo Cantürk ile Binayın İngiltereye gönderilmelerini, bir müddet orada kalarak bilgi ve görgülerini arttırmalarım tavsiye et- ti İlk büyük başarı 1960 yılında Bale bölümünü bitiren Binay Okurerin hemen İngiltereye gitmesi mümkün olamadı. Bunun üzerine o da, diğer arkadaşlarıyla beraber Operaya girdi. Operadaki Bale sanatkârlarının sayısı hayli art- mıştı. Dame Ninette de Valois'nın tavsiyesine de uyularak bu sanatkâr- larla bir Devlet Balesinin kurulma- dikten sonra Devlet Balesi fikrinin kuvveden fille çıkması için her şeyi yaptı, her imkânı sağladı. Onun için Bale sanatçıları kendisine derin bir şükran duygusuyla bağlanmışlardır. Bu karar üzerine ilk çalışmalara başlandı. Dame o Ninette de Valois, bu maksatla İngiltereden değerli yar- AKİS, 13 ŞUBAT 1961