13 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

13 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Bitirdiğimiz o haftanın o içinde, Gümüşpalanın temaslarına opara- lel olarak bazı münfesih T.K.P. lile- rin de katıldığı muhtelif ihtisas sa- hiplerinden kurulu bir komisyon, T.A. P. nin içtüzük ve programı üzerinde çalıştı. Hakçası istenirse, Gümüşpalanın istanbuldaki Ooyegâne ciddi kazana ahşap ve salaş olmalarına rağmen parti lokali olarak kullanılmağa son derece elverişli münfesih T.K.P. ve B.P. Genel Merkezleri oldu. Parti ku rulursa bunların biri İl, diğeri İlçe Merkezi olarak kullanılacaktır. Gümüşpala, tabii ki en büyük daya- nağı sandığı EMİNSU'nun İstanbul Şubesini ziyareti de ihmal etmedi. Ama bu sırada, dünya kadar emekli subay C.H.P. ne katılıyordu. En iyi niyetliler dahi siyasi ha- yatta Gümüşpalayı rahmetli Mareşa- la benzetmekten kendilerini alama- dılar. Sebilullah me faaliyetlerinin bu keşme- keş içinde cereyan ettiği geçen b sonundaki cumartesi günü Ankara Vilâyetine işi dolayısıyla şöy- le bir uğrayanlar aman ne eğlendi- ler, ne eğlendiler. Vilâyette yoktu ki? Vatan kurtaran artanların hemen hepsi cumartesiyi seçmiş ku- racakları partilerin tüzüğünü, prog- ramını kapıp gelmişlerdi. Saatlerin 10.30 u gösterdiği sıralardaydı. Vilâ- yetin merdivenlerinden gazeteciler geldikleri belli olan üç adam çıktı. Güçlükle özel kalem müdürünün oda- sını bulup Vali Paşayla ogörüşecek- lerini söylediler. Gelenler iki emekli askerle bir iktisat doktoruydu. Emek 11 General Muhittin Salur, mahcup kir adamdı. Gözlerini yerdeki halıdan Çalışma Partisi mensupları vilâyette Kısa günün kazancı bol oldu! ayırmadı. iktisat doktoru Salih Adil Başer (o kurdukları o "Cumhuriyetçi Mesleki Islahat Partisi" genel başka- nıydı. Emekli albay Ahmet Süere gelince partide genel sekreterlik va- zifesini deruhte ediyordu. Islahatçılar partilerini kurup gittiler. Geldikleri gibi sessizce ayrılmışlardı. Saat 12 sıralarında gazetecilerin tanıdığı bir sima Vilâyetin kapısında görüldü. Yanında fahri özel kalem müdürü Şinasi Osma bulunan Gümüş- pala bir iki dakika bekledi. Bu arada Osma, Generalin sıhhatiyle pek faz- la alâkadar oldu. O kadar ki yağmur yağmağa ğlayınca telaşlandı ve a- celeyle tekledi : — Aman Paşam yağmur başla- di, gölgeye gidelim". Gülüşüldü. Necmettin Öktem, E. Menemencioğ- lu, Mehmet Yorgancıoğlunun da gel" mesiyle A.P. kuruldu. Bütün temasla- ra ve Gümüşpalanın iyi niyetine rağ- men diğer partilerdeki politikacılar, emekli ogeneralle beraber (olmayı reddetmişlerdi. Sâdece Köylü Partisi- nin üç kişiyle desteklediği Adalet Partisi saat 12.15 sıralarında kurul- du. Gümüşpala yanındakilerle güle- rek Vilâyetten ayrıldı. İşte bu sıralarda siyah fötr şap- kalı bir zat acemi adımlarla merdiven- leri tırmandı. adlarını söylediğinde not almayı unu- tan gazeteciler sonradan adları, tele- fon rehberindeki, tüccar terzi, otomo- bil tamircileri kısmından kolaylıkla buldular. Biraz sonra tek sıra kelinde bir takım emekliler göründü. Genç adamların aşina olduğu çehrelerden Naci Bozkurt en öndeydi. Gelenler M.C.P. nin kurucularıydılar. Partiyi tescile gelmişlerdi. Ancak, kurucula- rın elindeki tüzük ve programda kü- çük bir değişiklik görülüyordu. Cum- son sahnesini bu gelenler oynadılar. Saatler bu sırada 12.45'i göstermek- teydi. Böylece, geçen haftanın ma- ceralı Cumartesi günü kapanmış ol- du. AKİS, 13 ŞUBAT 1961