28 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

28 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Ciddi bir kurultay Meraklı hadisesi bu olan Büyük Kurultay başladığında saatler 10'u, takvimler ise 24 Ağustos 1961 per- şembeyi gösteriyordu. O gün, daha sabahın erken saatlerinden itibaren vefakâr Alemdar sinemasının önünü mahşeri bir kalabalık doldurmuştu. Yurdun muhtelif bölgelerinden gelen delegeler ve bir o kadar dinleyici, iti- şe kakışa büyük ve ferah salona gir- diler, son derece iyi hazırlanmış plân gereğince yerlerini aldılar, bekleme- ge koyuldular. Bekleyiş uzun sür- medi. Saat tam 10'da dış kapı isti- kametinden gelen bir alkış, İnönünün salona girmek üzere olduğunu bildir- di. Alkış gittikçe arttı ve nihayet sağdaki giriş kapısında İnönü görün- dü. Genel Başkanın yanında eşi Mev- hibe İnönü vardı. İnönüler ağır ağır ilerlerken salonda ve dinleyici balko- nunda binlerce el * çırpılıyor "ya ya ya şa şa şa, İsmet Paşa çok yaşa!" nidaları binayı çın çın öttürüyordu. İnönü sol elinde tuttuğu fötrünü ha- vaya kaldırarak Oo kendisini sevgiyle karşılayanlara son derece mütebes- sim bir çehre ile selâm verdi ve sonra güçlükle kalabalığı aşıp, ilk sıranın tam ortasında bulunan koltuğuna yerleşti. Sağında eşi Mevhibe İnönü, solunda ise M.B.K. üyesi Kurmay Albay Sami Küçük vardı. Diğer M. B.K. üyeleri, Suphi Gürsoytrak, Mu- cip Ataklı, Fikret Kuytak ve Suphi Karaman da yerlerini aldılar. İnönü- nün, elinde tutuğu fötrünü zarif ve atik bir hareketle sahneye doğru fır- lattığı görüldü. Fötr, gidip sahnenin tam önüne konulmuş olan Altıok iş- lemeli halının üzerine düştü ve mâ- nidar bir tablo teşkil etti. İnönü ye- rinden ayni çeviklikle kalktı ve Baş- kanlık Divanının bulunduğu kısma doğru ağır ağır ilerlemeğe başladı. Bu sırada gene alkış ve tezahürat patlamıştı. İnönü, Kurultay sebebiyle yapılan ve sahne ile salonu bağlayan portatif merdiveni çıkarken ya, şa şa şa, İsmet Paşa çok yaşa!" sesleri yükseliyordu. İnönü merdive- nin başında durdu ve eliyle salonda- kileri selâmladı, sonra Başkanlık Di- vanına çıkıp, yerine oturdu. Salonda çıt yoktu. Yılların gençleştirdiği mutlu lider,' söze: "— C.H.P. nin XV. Kurultayı a- çılmıştır" diyerek başladı. onra, Başkanlık Divanı seçimle- rinin yapılacağını o bildirdi ve aday gösterilmesini istedi. Bütün delege- lerden tek bir cevap geldi: "— İzmir İl Başkanı Lebit Yurdoğ- lu!" Tarihi kürsünün tarihi Lebit Yurdoğlunu oya sundu ve: Lebit Yurdoğlu m seçilmiştir dedikten sonra. Kuru n olgun bir hava içinde geçmesi e eni mi bulundu, terketmek Ooüzere ayağa Başkam, Umumi Heyetin Kürsüden yerine doğru ilerleyen hal- kın sevgilisi, bir defa daha çılgınca alkışlanmağa başlamıştı. Çok sevdi- ği partililerini oOselâmladı ve sonra yerine dönerek eşinin yanına oturdu. Lebit .Yurdoğlu Başkanlık koltu- guna oturduktan sonra C.H.P. nin XV. Büyük Kurultayı başladı. İlk olarak Divan O teşekkül etti. İki Başkan yardımcılığına An- kara İl Başkanı İbrahim Saffet O- çalışmasına C.H.P. Kurultayında Gülekin kulisçileri Hınk — deyiciler AKİS, 28 AĞUSTOS 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Gülek el sıkıyor Turnike may ile Gaziantep İl Başkanı Enver Koçak seçildiler. Kâtipler de yerleri- ni aldılar ve Lebit Yurdoğlu mikro- fona eğilerek kalın ve mütehakkim sesiyle: — Şimdi, sayın Genel Başkanı- mız İnönü açış konuşmalarını yapa- caklardır" dedi ve İnönüyü mikrofo- na dâvet etti. P. Genel Başkanı yerinden bir defa daha kalktığında gene o al- kış tufanı salonu çınlattı. Delegesi, seyircisi, herkes hep bir ağızdan İ- nönü sevgisini dile getirdiler. İnönü bu defa Başkanlık Divanının tam sa- ğında bulunan hitabet kürsüsüne git- ti ve sol cebinden çıkardığı altı dak- tilo sayfasından ibaret nutkunu Ö- nündeki tahta kısma koydu, sağ iç cebinden çıkardığı gözlüklerini taktı ve nutkunu irada başladı. İlk sözleri: " — XV. Kurultayın sayın üyele- ri!" oldu. onra Kurultayın mâna ve ma- hiyetini belirten son derece veciz bir giriş yaptı. Nutuk, pek çok meseleye parmak basması bakımından son de- rece dikkat çekiciydi. C.H.P. nin me- selelerinden önce memleket meselele- rine temas ediliyordu. Sonra iktisadi politikaya atlanıyor ve nihayet eği- tim seferberliğinin ana hatları kısa- ca, fakat son derece vukufla çizili- yordu. İnönü, nutkunda partiiçi me- selelere de mas ediliyor ve "Muhterem arkadaş- lar, ağır ve ciddi işler birikmiş ola- 15