28 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

28 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

YURTTA OLUP BİTENLER C.K.M.P. Açış Lâcivert o elbiseli, kırçıl saçlı, irikı- yım adam mikrofonun önünde be- lirdiği zaman saat tam 10.20 idi. Sol eliyle mikrofonu oşöyle bir kavradı ve konuşmağa başladı. İlk sözleri: "— V. Kongrenin muhterem dele- geleri, aziz misafirler!" oldu. Hemen ardından kongreyi açtığı- nı bildirerek, yarım saat sürecek o- lan nutkuna başladı. Hâdise, bitirdiğimiz haftanın son günü cereyan ediyordu. Büyük Sine- manın loş, fakat ferah salonu tıklım tıklım doluydu. Ancak bu kalabalık sâdece salona inhisar etmekteydi. Zira C.K.M.P. nin V. Büyük Kongre- si, C.H.P. Kurultayının son ve en he- yecanlı gününe rastlamış ve dinleyi- ci grupları kavruk parti yerine dev partinin Kurultayım tercih etmişler- di. O sıcak pazar günü C.K.M.P. nin Büyük Kongresi lider Bölükbaşının kısa konuşmasıyla açıldıktan sonra ilk olarak mikrofon başına gelen bir delegenin: "— Şimdi orkestra refakatinde İstiklâl Marşı söyliyeceğiz" şeklinde konuşması, salonda bulunanların gü- lüşmelerine sebep oldu. Ortalık sükünet bulunca, Başkan- lık Divanı seçimlerine geçildi. İş- te bu seçimler sırasında Genel Baş- kanın birtakım plânları ortaya çık- t. Kongre arefesinde o tazelenen "Tahtakılıç - Bölükbaşı ihtilâfı" do- layısıyla kendini pek emniyette his- setmeyen irikiyım lider, çâre-i halâsı kongrede hakimiyet tesis etmekte bulmuş olmalı ki hemen paçaları sı- vadı, kendi adayı ve mutemet adamı Abdülhak Kemal Yörükü seçtirdi. Tabii bu arada Tahtakılıç taraftar- ları da boş durmadılar, onlar da Baş- kan yardımcılıklarını ele geçirmeğe gayret ettiler. Nitekim, Bölükbaşının muarızı olarak tanınan, fakat rengi pek belli olmayan Kadircan Kaflı ile kongre delegelerinin adayı Hasan Dinçer Başkanlık Divanındaki Baş- kan yardımcılıkları mevkilerini dol- durdular. Bundan sonra sıra, Bölükbaşının a- çış konuşmasına geliyordu. Saat 10.10'da Büyük Sinemanın kapısı ö- nünde tantanayla karşılanan irikı- yım lider, sağ tarafa isabet eden ka- pıdan girdi ve birinci sıranın orta- sındaki yerini aldı. Bölükbaşının et- rafı o kadar kalabalıktı ki, biraz son- ra içeriye giren Ahmet Tahtakılıç ön sırada yer bulamadı ve kenarda bir yere ilişerek kongreyi tâkibe koyul- du. Bu durum, C.K.M.P. nin lider ta- 26 Osman Bölükbaşı İrikiyım bir lider kımı arasındaki rüzgârın hangi isti- kamette estiğini gösteriyordu. Bölükbaşı saat 10.30'da yerinden Bölükbaşının baştanbaşa ko- başlıca iki hedef göze- . Bunlardan kuvvetli diğeriyse Ahmet nuşması tiyordu parti C. H. P.,, Tahtakılıçtı. bunlardan birini oaçıkça, gizli oOka- paklı olarak kongre önüne getirmek- Ahmet Tahtakılıç Çabalama kaptan te fayda mülâhaza etti. Evvelâ kavruk partisinin çalışmasını sayıp döktü ve İhtilâl çorbasındaki tuz ve biber paylarının miktarını açıkladı, sonrada D.P. oy em çıkışları- nı mâzur göstermek i "— Biz daha İhtilâlden 9 ay ev- vel, '1946 Ruhu'na sahip D.P. lilere kucağımızı açmıştık" dedi. u sözler salonda ohomurtulara sebep oldu. Bölükbaşı bu arada par- tiçi huzursuzluklara da temas etti ve kendisi aleyhinde tertipler hazır- landığım söyleyerek üst perdeden yağıp esti. Kendi aleyhindeki tertiple re asla ve asla müsaade etmiyecekti. İrikıyım lider sahneyi terkettiği zaman saat ll'di ve oyunun birinci perdesi bitmişti. Kongre eğleniyor asıl eğlence faslı bundan son- ra başladı. C.K.M.P. nin ağzı lâf yapabilen delegeleri (o kürsü önünde arz-ı endam ettiler ve doğrusu bu ya, dinleyicilere pek eğlenceli dakikalar yaşattılar. Hele bir emekli General vardı ki, ortalığı kahkahadan kırdı geçirdi. Emekli General, bir doktor hazakatiyle söze başladı ve: " — Bizim inancımız var, imanı- mız var, Allahımız da var, peki niçin ileri gidemiyoruz?" diye sordu. Ama sualine gene kendisi: "— Biz körpe tosunlarız da on- dan" cevabını verdi. Salon kahkahadan inliyordu. De- legelerden birkaçı: "— Paşa sus! yaşlanınca öküz ılar. Kongre böyle eğlenceli bir şekil- de devam ederken, söz alan Tahtakı- lıç havanın birden elektriklenmesine sebep oldu. Kendisine isnat edilen- leri reddeden Tahtakılıç: "— Siyaset bir bataktır. İnsanın hiç bir tarafı temiz kalmaz. Ama ben buna rağmen siyasete devam edece- Kimse duymasın, derler" diye bağır- virlerinden bıktım. Tertipçi Kia kendi o başlarına bırakaca- "Bu sözler alkışlarla karşılandı. Tahtakılıç, Genel Başkan Bölükbaşı- ya bakarak: "— Genel Başkanlığa adaylığımı koymıyacağım" dedi ve kürsüden in- di. Bölükbaşı bu sözler üzerine pek keyiflendi. Fakat vakit geç olmuştu. Kongre bir takrirle ilk gününü ka- adı. Bu satırların okunduğu sırada kongrenin ikinci gün çalışmaları baş- lamış olacaktır. Ancak (o seçimlerde C.H.P. silindiri C.K.M.P. yi ezecek- se C.H.P. Kurultayı da kavruk par- tinin toplantısını ezdi ve üçüncü, hat- tâ dördüncü plâna itiverdi. AKİS, 28 AĞUSTOS 1961