28 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

28 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XXII, Sayı: 374 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 28 AĞUSTOS 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Kalkan yük Seçimlere sâdece yedi haftanın kal» dığı bir sırada, milletin yüreğin- de bir endişenin ağırlığı hissediliyor- du: "Evet, iktidarın tek ciddi adayı C.H.P dir. Ama, C.H.P. bu mesuliye- ti müdrik mi? Baksanıza, hizip kav- galarına!." Endişe, bitirdiğimiz haftanın so- nundan bu yana dağılmış, en azın- dan pek hafiflemiş bulunmaktadır. Bütün o göze batan, istismarcıların ağzında sakız edilip balon gibi pat- latılan şahıs anlaşmazlıkları, hayali kuvvet efsaneleri, başa güreş teşeb- büsleri gerçek mahiyetleriyle millet önüne çıkmış ve mübalâğa edilecek hiç bir derdin bulunmadığı sabit ol- muştur. C.H.P. nin 15. Kurultayının , milletin gözünün kendi ü- zerlerinde olduğunu hissederek dav- ranmışlar, umumiyet itibariyle örnek bir ağırbaşlılık göstermişler, oylarını en basiretli şeki kullanmışlar, partilerinin memleket mukadderatını tekrar ele almaya hazır olduğunu is- pat etmişlerdir. Siyasi partileri dur* gun göl saymak şüphesiz doğru de- ğildir. Nitekim 15. Kurultay, CHP. içinde bir çok cereyanın mevcudiye- tini göstermiştir. Ama şartlar gerek- tirdiğinde Ke hepsinin aynı İs- tikamette akma kabiliyetine, mezi- yetine sahip olması, bir tesanüt ha- vasının doğması, (CHP. ye karşı bütün kuvvetlerin ümidi haline gel- miş simaları ortadan silip süpürü- vermiştir. Kalan, sâdece Parti olmuş ve partinin, lideriyle birlikte bir be- lirli hedefe müteveccih bulunduğu anlaşılmıştır. Hiç bir şey, İhtilâlden bu yana, 15. Kurultayın kazandırdı- ğım C.H.P. ye kazandırmamıştır. Bu kazanç, millette beliren "İktidar bu teşekküle gönül rahatlığı içinde veri- lebilir" inancıdır. Kazanç güç ve çe- tin gayretler sonunda da elde edil- miş bulunsa, son derece kıymetlidir. Hem C.H.P. bakımından, hem de ta- bii memleket... Parti üzerindeki şüphe ve endişe bulutları bu şekilde dağıldıktan son- ra yeni görünüşüyle C.H.P. ye düşen büyük bir sükünet, basiret ve olgun- luk içinde, hiç kızmadan, hiç sinir- lenmeden, söyleneceğini rakip, teşek- İsmet İnönü Siyasi / silindir küllere değil, doğrudan doğruya mil- lete söyleyerek seçim savaşım geçir- mektir. Millet CHP. nin katılacağı bir horoz döğüşünün şiddetle aley- hindedir. Demokrat kuvvetleri kimin kendi bayrağı altında toplayacağıma mücadelesini yapan üç parti, fodul " D çelimsiz Y.T.P. ve kavruk C.K. bu işin meraklılarına arzula- in manzarayı zaten sağlamak- tadır. Onlar didişe dursunlar, küçük çekişme ve çatışmaları geride, Alem- dar sinemasının kulislerinde bırak- mış olan C.H.P. iktidara nasıl hazır- landığım hangi nisbet dahilinde mil- lete anlatabilirse, seçim şansını o öl- çüde arttıracaktır. Bir orkestrada en fazla sesi dai- ma davul çıkarır. Ama nağmenin a- nahtarını veren piyanodur ve çok parçada her şey onun etrafında dü- gümlenir. Bu basit gerçek gözönün- de tutulursa C.H.P. içinde belirecek düello hevesleri çabuk söner ve se- çim kampanyası seviye kazanır. C.H.P. bugünden, seçim neticele- ri üzerinde endişeli çevreleri bu endi- şelerinden kurtarmak suretiyle de- mokratik hayatımıza hizmetlerin en büyüğünü Oo yapmıştır. C.H.P. Büyük Kurultay Başkanlık (o Divanındaki esmer, orta boylu, son derece şişman adam, mikrofonun üzerine eğilerek: "— Muhterem arkadaşlar, seçim- lerin öne alınmasına dair bir takrir, var, onu okutturacağım" dediğinde, saatler tam 17.45'i gösteriyordu. Adam, Divan Kâtibine eliyle mik- rofonu işaret etti ve sonra gözlerini, sinemanın alt salonunu tıklım tıklım doldurmuş olan delegelere çevirdi. Hâdise, bitirdiğimiz haftanın so- nunda, pazar günü, Yenimahalledeki Alemdar Sinemasında . cereyan edi- yordu. o Takvimler 27 Ağustos 1961 tarihini göstermekteydi. XV. CHP. Büyük Kurultayının son günüydü. Divan Kâtibinin takriri okuma- sından sonra (Başkanlık Divanında bulunan Lebit Yurdoğlu tekrar mik- rofona eğildi ve: Ar enğanlar, arzediyorum. Kabul linde konuştu. Bir anda yüzlerce el havaya kalk- tı. Seçimlerin öne alınması teklifi. Büyük Kurultayda ittifaka yakın bir ekseriyetle kabul edilmişti. Bundan sonra Yurdoğlu işin idari tarafım or- ganize etmek için oturumun beş da- kika tatil edildiğini bildirdi ve dele- gelerden salonu terketmelerini rica etti. Boğucu sıcağın nefesleri kesti- ği bir sırada yapılan bu dâvete mem- nuniyetle icabet edildi ve delegeler salonu gruplar halinde terke başla- dılar. CHP. Büyük Kurultayının son gününde alman bu seçim kararıyla, günlerdir e çeşitli hizip (oyunlarına sahne olan Alemdar Sineması salo- nunda ferahlık getiren bir hava esti. Delegeler salona teker teker gir- meğe başladıklarında, Başkanlık Di- vanı seçim hazırlığını tamamlamıştı. Yurdoğlu delegelere hitaben: — Arkadaşlar, biraz sonra se- çimlere geçeceğiz. Bunun için il baş- kam arkadaşlarımın Divana müraca- atlarını rica ederim" dedi. Böylece, başladığı oOgünden beri Kurultayın ana konusunu teşkil eden seçimlere geçilmiş oldu. Tabii dikka- ti çeken husus, bilhassa Genel Sek- AKİS, 28 AĞUSTOS 1961 ". takriri reyinize edenler?" şek-