28 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

28 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

gece Gülekin evinde bir yemekli top- lantı yapıldı. Rıza Tekelinin ve Me- lih Kemal Küçüktepepınarın bizzat idare ettikleri toplantıda pek çok şey konuşuldu ve Gülekofillerin takip e- decekieri yol kararlaştırıldı. Bu ara da Nihat Erimden de takviye gele- ceği bildirildi. Zaten bir zamanların "Düşman Kardeşler"i, yeni müşterek düşmanlar karşısında birleşmişler ve vefa türküleri çağırmaya koyulmuş- lardı. Parolaları "Düşmanınım düş manı dostumdur" idi. İki eski' düş- manın birbirlerine kuzu kuzu yanaş- maları doğrusu pek keyif verici man- zara teşkil etti. Gülekin evinde ka- rarlaştırılan taktiğe göre, Gülek er tesi sabah Kurultay salonuna gire cek ve ilk sıraya oturacak, bir müd det sonra da çıkıp gidecek, kulisine devam edecekti. Kurultaydaki kulis ise Hasan Reşit Tankut, Emin Soy- sal, Turgut Yeğenağa, Melih Kemal Küçüktepepınar ile Yılmaz Mete Ida re edeceklerdi. Hal böyle olunca, bed- bin olmak, için ortada bir sebep yok- tu. Kafalar çekildi ve nutuklar atıl- dı. Ne varki, evdeki hesap ertesi gün çarşıya uymıyacak ve Kasım Gü- lek ikinci raundu da fena şekilde kay- bedecekti. Berraklığa doğru Hakikaten, bütün delegelerin aklı- nın takıldığı mesele nihayet Ku- rultayın ikinci günü, öğleden sonra açıkça ortaya atıldı. O gün, öğle vak- ortaya atıldığında İnönü toplantıda bulunuyordu ve yanında Avni Doğan oturuyordu. Dananın kuyruğunu koparan ha- tip bir Manisa delegesi oldu. Ondan sonra bir İstanbul delegesi aynı ya- raya parmak bastı. Delege, C.H.P. Meclisinin Aksal tarafından okunan raporunun tenkidini Genel Merkeze teşekkür ederek yapmağa başladı — Genel e şimdi biraz târizde bulunacağım" Dikkatler birden Mi üzerinde toplandı. Hatip devam etti: ir meselenin raporda yer a- lış şeklini pek gözüm tutmadı. Bu mesele C.H.P. Meclisi içinde yapılan bir iç tebeddülât ile ilgilidir. Rapor- da, 'eski Genel Sekreter istifa etti, yerine yenisi tayin edildi' demekle iktifa edilmiştir. Biz sebebi merak ediyoruz. Acaba suçlu kimdir? Ra- porda bu husus belirtilmeliydi". Bu sözler salonda birden elektrik- li bir hava esmesine sebep oldu. Göz- ler Güleki aradı. Gülek yoktu. İlk akla gelen, Gülekin dışarda olduğuy- du. Basın mensuplarının bir kısmı AKİS, 28 AĞUSTOS 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Gülek en güzel pozunda Mağlüp kumarbaz dışarı fırladı ve Güleki aramağa ko- yuldu. Gülek dışarıda da yoktu. Bel- li ki, kesif kulis faaliyetini başka bir yerde devam ettiriyordu. Gazeteciler ister istemez salona döndüler ve ha- tibin konuşmasını bitirmesini bekle- diler. Bu sırada, İsmet İnönünün tam yanında oturan ak saçlı bir adamın söz istediği görüldü. Başkan İbrahim Saffet Om "— Efendim, sayın Avni Doğan usül hakkında söz istedi" dediği za- man, salonda bir alkıştır koptu. Yaş- lı politikacı yerinden kalktı, ağır a- gır yürüyerek, Başkanlık Divanının solunda, mikrofonun bulunduğu kür- süye uzanan merdiveni ölçülü adım- larla çıkmağa başladı. C.H.P. nin en yüksek kademesini meydana getiren Kurultay delegeleri coşkun bir şekil- de Doğam alkışlıyorlardı. Doğan, sözlerine: "— Durgun sular kirli olur, akan derelerin temizliği omalümdur. Ku- rultayınızın bu akıcı halini gördükçe göğüslerimiz kabarıyor" diyerek baş ladı ve sonra söz alışının sebebini i- zaha girişti. Kürsüde arz-ı endam eden hatip- lerin hemen hepsi dilinin altında bir bakla saklıyordu. Bu bakla, eski Ge- nel Sekreterin istifasıyla ilgiliydi. Üstelik bir delege de, son olarak, bu hususta Kurultaya sunduğu raporda bu konuyu işlemediği için C.H.P. Mec lisini ve onun üyelerini tenkit okları- na hedef yapmıştı. Avni Doğan da bir Parti Meclisi oOüyesiydi ve usül hakkında konuşacaktı. Ak saçlı ve da- vudi sesli politikacı, gün görmüş in- sanların rahatlığı içinde ve son dere- ce sâkin bir eda ile devam etti: "— Ortada bir mesele vardır. Bir Genel Sekreter istifa etmiştir ve ye- rine bir yenisi tâyin edilmiştir. Genel Sekreter niçin istifa etmiştir? Bul 9