28 Ağustos 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

28 Ağustos 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER rak sizleri bekliyor" deniliyordu. De- legeler tarafından büyük bir ilgiyle takip edilen kısım, C.H.P. liderinin partiiçi meselelerde endişelerini açı- ğa vuran kısım oldu, İnönü nutku- nun o kısmında meselelerin gayrıcid- di ellere emanet edilmemesini tavsi- ye ediyor ve "Partiiçi meselelerde va- tandaş, ciddiyetten uzak gördüğü hafif manzaralardan dolayı mütees- sir olmaktadır. Bunu önlememiz lâ- zımdır" diyordu. oİnönünün bu hu- sustaki endişesi delegeler tarafından pek iyi e. Gİ ki, geriler- den kopan bir "— Endişe etme Paşam!" diye haykırdı. Kurultay vazifesini müdrikti ye hiç bir zaman memleket meselelerini ciddiyetten uzak ellere teslim etme- ge yanaşmıyacaktı. İnönü: "— Sizlere yürekten saygılar su- ar, başarılar dilerim" diyerek ko- nuşmasını o bitirdi ve gene alkışlar arasında yerine döndü. Bundan sonra sıra, gündem gere- .P. Meclisinin faaliyet ra- porunun “okunmasına geliyordu. Baş- kan bunun için Genel Sekreter İsma- il Rüştü Aksalı mikrofona dâvet et- ti. Aksal yerinden kalktığında yeni bir alkış koptu. o Delegeler ayakta, başarılı Genel o Sekreteri alkışlıyor- ii Aksal son derece şık giyinmiş- Üzerinde asık renk bir elbise var- eni: açık renk bir elbise vardı. Kravatı gene örmeydi. Kürsü- nün başına geldiğinde alkış henüz dinmemişti. Tezahüratın bitmesini bekledi ve sonra, | saat 15 dakika sürecek olan faliyet raporunu oku- mağa başladı. Rapor iyi hazırlanmış- tu. İktidar arefesinde haftanın ikinci yarı- sında, perşembe sabahı, C.H.P. Meclisi Faaliyet Raporunun, başarı- lı Genel Sekreter Aksal tarafından okunmasından sonra, haftanın so- nundaki pazar günü öğleye doğru son derece heyecanlı bir şekilde mikrofon başına gelen C.H.P. Meclisi üyesi Turhan Feyzioğlu: " — C.H.P. Programına uygun o- larak gösterilen amaçlara 27 Mayıs devriminden sonra erişilmiştir" dedi ve kendini Türk milletinin esenliğine adamış bulunan C.H.P. nin secim ön- cesi Temel Hedefler Beyannamesini ayni heyecanla okudu. CHP. nin Temel Hedefler Beyan- namesinde pek çok mesele gün ışığı- na çıkarılmış ve (o sağlamlaştırılmış- tür. Bir defa CHP., bütün vatan- daşları huzur ve süküna kavuştura- 16 cak bir idarenin ve bir nizamın tees- süsünü başlıca gaye edinmiş bulun- maktadır. Bunun yanında iktisadi ve sosyal kültürün gelişmesi önemli bir yer işgal etmektedir. Refah artımın- dan köylüsüyle, okentlisiyle bütün yurttaş adil bir düzen içinde fayda- lanabilecektir. Bu arada ihmale ter- değerlendirilecek, İktisadi kalkınma sosyal adalet için- de olacaktır." Temel Hedeflerin o başlıcalarını teşkil eden bütün bunlar iyi ve titiz bir çalışmanın mahsulü olduğu için, seçim ve iktidar arefesinde yapılan Bir Adam, Kurultayda son derece büyük iltifa- ta mazhar oldu. Feyzioğlu alkışlar arasında kürsüden inerken, C.H.P. nin seçim beyannamesi de ana hatla- ryla umumi efkârın ıttılaına arze- dilmiş oluyordu. Böylece iki büyük kısımdan mü- teşekkil XV. urultay iki kısımda da milletin güvenini sağlayacak bir neticesiyle kapanmış oldu. Gerçi tan- siyon Genel Sekreterlik yarışmasının malı olarak kaldı ve fikirler üzerin- deki tartışmalar sönük geçti ama, fikirler uzun komisyon çalışmaları- nın neticesi olduğundan sağlamlıkla- rından bir şey kaybetmediler. Çok Adamlar Her partiden, her sınıftan, tirilince Türkiye bir ikinci her yaştan konuşuyorlar. Ağızlarından bal akıyor. ması tezinin baş şampiyonudur. O kadar ki, politikacılar iktisadi konuda Hepsi, bir verginin kaldırıl- bütün sözler bir araya ge- Kuveyt halinde gözler önünde canlanıyor: Vatandaş vergi külfetinden kurtarılacaktır. Gelir vergisi mit İndirile- cektir. o Tekel vergileri mit oHafifletilecektir. Bina vergisi mit Nisbeti düşürülecektir. - Debreli oHasanlara akılırsa, arazi vergisi tamamen kaldırılacaktır. Canım, ne lüzum var böyle sıkıntılarat Bir vatandaş- tan beklenen vergi değildir. liderlerinin dahi bulunması, Bu gürültü arasında bir başka ses yükselmiş bulunuyor. "İktisadi ve mali alanda meselelerimizin çözülmesi bir 1961'de güveni sarsılmış ve şüpheli lâ sahibi diyor ki: bakıma daha ziyade zorlaşmıştır. yakıtı tecrübeleriyle Süratli gelişmemizi temin eden mak için çok güçlük karşısındayız. Borcumuz çok, nisbetler Vatandaşın o tasarrufa o ayıracağı iktisadi-kalkınma için bütün milletten İnönüd. beklemektedir." Konuşan | İsmet mdi, hangi sese kulak vereceğiz ? Birincinin tatlı 1950'nin arefesindeki Yenice paketiyle kürsüye fırlamış Samet Ağ oğlunun çirkin çizgileri gözlerinizin önünde ikincinin ciddi ihtarına mı? rını hatırlayınız. Elinde sigaranın maliyeti beş kuruştur. riyor. Bizi iktidara Ya, nedirt Oy, arasında iktisat âllâmesi veya mali dehâ oy! Bu şekilde konuşanlar olarak takdim edilen parti hâdisenin en alâka çekici yanıdır. Bu sesin vatandaş, fena bir idarenin bir hale gelmiştir. nlama siyasetinin vasıtalarını bul- mahduttur. € am ve ciddi zaman, bir güven akislerine mi, meydan demagogla- değil midir: "Ey ahali, bu Hükümet size bunu yirmi kuruşa içi- getirirseniz, biz size sigarayı beş kuruşa içirece- giz!" ve sonra, batmaktan güç kurtarılan 1960 Türkiyesi! Bir de, 1940'n tehlikeli (o günlerinde İngilterenin mukadderatına el koyan Winston Churchill'in açık konuşmasını düşününüz: "İngiliz ler, size sâdece kan ve ıstırap vaad ediyorum!" . <e sonra, zafere kavuşan 1954 İngilteresi! Bu iki tecrübe, açıklıkla o göstermiyor mu? Türk milletine hangi yolu seçmesi gerektiğini kâfi AKİS. 28 AĞUSTOS 1961