30 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

30 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Maliye Şehir ağalarınınişi Geçen haftanın ortasında bir gün, Basın mensupları C. H. P. Grubu- nun toplantı salonunu kesen koridor- lar birisini ısrarla bekliyorlardı. Saat- lerin 11.55 i gösterdiği sırada bekle- nen adam, Grup odasından çıktı ve te- laşsız adımlarla kendisini bekleyen- lere doğru yürüdü. Salonun bir köşe- sini kesmiş olan gazetecilerin kendi- ni beklediğinden habersizdi. Sevimli bir selam vererek, gazetecilerin ya- nından geçmek üzereyken birden ab- lukaya alındı. Kolundaki şişkin çanta- sını şöyle bir tartarak kendisini sa- ranlara gülümseyen kısa boylu politi- kacı soru sorulmadan ne istendiğini ulaşmış gibi gözlerini kırpıştırdı ve fazla ısrara meydan- vermeden iza- haata koyuldu. Kısa boylu »dam Şefik İnandı. Son derece basit, halkın anlayabileceği li- sanda demeç vermesiyle meşhur - bu- rada birde fazla demeç vermesini ekle- mek gerek- Maliye Bakanı gazetecile- ri, Servet Beyannamesi hakkında konuşmak istediklerini anlamış ove basıri mensuplarına bu konuda bilgi vermeğe başlamıştı. İnan sükünetle, daha evvel pek çok kere söylediklerini tekrar ediyor, an- cak bu defa bazı rakamlarla demeci- ni süslüyordu. Maliye Bakanı demeci- nin başında Servet Beyannamelerinin verilmesine taraftar olduğunu peşi- nden açıkladı. Sonra bunun sebepleri- nin izahına geçti. Maliye Bakanına göre, Servet Be- yannameleri evvelâ Gelir Vergisi sis- teminin 1 bir idi i- ra bu beyannamelerle Gelir Vergisinin kontrolü çok daha kolay ve başarılı olmaktadır. Vergi kaçakçılığının önü böylece daha fazla alınmış, kaçakçılı- ık bir set çekilmiş olunacaktır. Nitekim İnan, sözlerinin doğrulu- gunu rakamlar vererek ispata giriş İnan bu rakamları verdikten sonra gülümseyerek ilâve etti : - Bu artışı bir başka sebebe bat- mak safdillik olur. Servet Beyana- melerinin istenmesiyle ortaya çıkan gerçekten, memleket büyük fayda- görecektir. Görmektedir" dedi. Koalisyon Hükümetinin Maliye Bakanı uzun süredir ağır tenkidlere uğrayan Servet Beyannamelerinin i- lanlı bir savunucusudur. I. raund kaldırıl- Koalisyon ıvet Beyannamelerinin masıyla ilgili çalışma Şeflik İnan Göğsü siper Hükümetinin kuruluşunun hemen a- kabinde başladı. Beş milletvekili bu konuda bir kanun teklifi hazırladılar ve şiddetli bir kulise giriştiler. Karşı- larında sâdece Hükümet engeli vardı. Zira komisyonlardan ve Meclis Genel Kurulundan teklifi geçirmek, genel hava bakımından bir hayli kolay ola- caktı. A. P. milletvekillerinden pek ço- gu beyannamelere muhalifti. Seçmen, daha doğrusu seçmene hükmeden bü- yük sermaye sahipleri tarafından sı- kıştırılmaktaydılar. Beyanname ver- mekten ziyadesiyle çekinen bu tip ver- gi mükelleflerinin baskısı A. P. mil- letvekilleri üzerinde ağır oluyordu. C. H. P, içinde de, aynı sebepten bu ce- reyamn öncüleri mevcuttu. Hemen hemen aynı sebeplerle milletvekillerin- den birçoğu baskı altında bulunuyor- lardı. C. K. M. P. li Ahmet Oğuz ile Nurettin Ardıçoğluna gelince bu iki milletvekilinden bilhassa Oğuzun e- konomik görüşü beyannamelere karsı gelmeğe kendisini zorluyor, bazı özel sebepler de bu karşı koymayı perçin- liyordu. Oğuz, Ardıçoğlu, Müştak O- kumuş, Oğuz Oran ve Şakir Ağanog- lundan müteşekkil beşli, teklifli o kısa zamanda hazırlayıp Meclise sundu. Ancak İnan, Beyannamelerin var» lığına olan inancı dolayısıyla kendi- lerine karşı durdu. Bu meselede böy- lesine ısrar etmekte fayda olmadığını, zira vergi reformuyla ilgili bir tasa- rının hazırlandığım ve bu tasarısı» nın içinde bu tip bir işlemin mündemiç bulunduğunu izaha çalıştı. Karşı ta- rafla anlaşma imkânı elde edemeyin- ce de bir başka teklif hasırlamağa ko- yuldu. İnanın bütün çabalarına rağmen, olaylar beyannameler aleyhtarı beş milletvekiline yardım etti. Geride bıraktığımız haftanın orta- sında kanun teklifi Bütçe Komisyonu" nun gündemine alındığında Komisyo- nun 35 kişilik kadrosundan çoğunluğu kıtı kıtına sağlayacak milletvekili top lantıda hazırdı. Bunlardan ikisi de mü- zakereler sırasında salonu terkedin- ce, Bütçe Komisyonu 15 kişi ile mü- zakerelere devam etmeğe başladı. Beşlinin getirdiği teklifin ateşli mü- dafii, Sakarya milletvekili Nuri Ba- yer oldu. Bayer meseleyi etraflıca izah etti. e Beyannameler faydasızdı. Hu» zursuzluk yaratıyordu. Üstelik bun- ların doğruluğu hakkında kontrol im- kânları elde mevcut değildi. Piyasada türlü dedikodulara sebep oluyordu. Böylece piyasa karışıyor, para çekili- yor ve ister istemez bir buhran orta- ya çıkıyordu. A. P. milletvekili, İs- tanbul piyasasının sıkıdan pek hoş- lanmayan aklıevvel mensuplarının yükselttikleri bütün bu sızlanmaları TR EK AKİS, 30 NİSAN 1962