30 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

30 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

© Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 8, Cilt: XXIV, Sayı: 409 azı İşleri: iri Sokak No. : 15 el: 1 1 89 92 P. K. 582 Ankara * İdare: Rüzgârlı Sakak No.: 15 Rüzgârlı Matbaa Tel: 10 61 96 * Başyazar: Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin JOKER Yazı İşlerini Jiilen idare eden Mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ * Karikatür: TU * Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe : Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlak Yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 5 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) : 40.00 lira İldin . şartları: imi: 20 lira 3 renkli arka kapak: 1.500 TL. İlân işleri: Telefon: 106196 Dizildiği o yer: Rüzgarlı Matbaa Basıldığı yer : Mili Eğitim Basımevi FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih: 29-4-1962 Kapak Resmimiz Koalisyon Çatlak vazo Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, Cumartesii, günleri, AKİS mensupları için an hararetli gündür. O gün son yazılar yazılır, resim altları hazırlanır, sayfaların mizanpaj- ları tesbit edilir, haftanın hâdiselerinin nihai neticeleri alınır, telefonlar durmadan işler, matbaa ile yazı işleri arasında bir keşif trafik göze çarpar. Bitirdiğimiz haftanın sonundaki Cumartesi günü, Atilla Bar- tınlıoğlu keyifli keyifli gülerek, işte böyle bir bava içinde "— Ee, yıldönümünü kutlamıyor muyuz?" lafını ortaya attı. Ciddi Kurtul Altuğ;, "Git işine!" der gibilerden sordu : ”— Ne yıldönümü?" Çalışmakta olanlar, başlarını kaldırarak Bartınlıoğluya baktılar : "— İnsaf yahu! Şu takvime bakın.. Bugün 28 Nisan! İki sene ön- ceki 28 Nisanı, şöyle bir hatırlayın bakalım.." Ancak ondan sonradır ki bu mecmuanın idarehanesinde, iki sene önceki 28 Nisan gözler önüne geldi. Bu mecmuan m idarehanesinde! O 28 Nisanda bu mecmuanın idarehanesinde, bir "Kanlı Perşembe'" değil ama, bir 'Istıraplı Perşembe" yaşanmış olduğu halde.. O günün hâdi- seleri içinde hiç bulunmamış olanların hafızalarının nisyan perdesiyle örtülmüş olmasına niçin şaşmalı? İnsanlar umuttular mı, bütün takdir "ölçüleri sadece yaşanılanı ana göre ayarlanıyor ve o zaman kıymet hü- kümleri, gerçeklerden ziyade şamatacıların gürültülerinin tesiri altın- da kalıyor. 28 Nisan 1960! Bir zulüm idaresinin Türkiyede, bütün örtülerini atmış halde, çıplak olarak yerleşmeğe teşebbüs ettiği ve bu teşebbü- sün daha başta, memleketin sağlam kuvvetleri tarafından göğüslen- diği gün. O sabah bir kaç polis bu mecmuanın idarehanesine geliyorlar ve Yazı İşleri Müdürünü, Kurtul Altuğu alıp götürüyorlar. Nereye? Ne kadar zaman için? Meçhul! Öğle vakti öğrenilebilen tek şey, genç gazetecinin meşhur Tahkikat Komisyonunca sıgaya çekildiği oldu. O gün öğleden sonra gene bir kaç polis, aynı Tahkikat Komisyonunun, AKİS'i de, basıldığı matbaayı da kapatan emrini getiriyorlar. Hiç bir sebep bildirilmiyor ve müddet verilmiyor. kşamın daha da acı haberlere gebe olduğu çabuk anlaşıldı. Haya kararırken Tahkikat Komisyonu Kurtul Altuğu tevkil ediyor ve Anka- ra Hiltona müddetsiz olarak gönderiyor. Komisyon, ilk AKİS'İ berta- raf etmekle işe başlamıştır. Gece, Komisyonun üç dehşetli üyesi, üç milletvekili, yanlarında kuvvetli bir polis ekibi bulunduğu halde mec- muanın idarehanesini ve matbaasını bastılar. Her tarafı hallaç pamuğu gibi attılar. Telefonları kestiler. İfadeler aldılar. Ağızlarından sâdece "Asarız! Keseriz!"ler dökülüyordu. Ama aynı gün, memleketin sağlam kuvvetleri Beyazıt Meydanın- da "Kahrolası diktatörler! Bu dünya size kalır mı?" diye vaziyetini almıştı. Dünya diktatörlere kalmadı. Bir parlak Mayıs sabahı Kurtul Al- tuğ, atıldığı karanlık zindandan gülerek çıktı. AKİS, yeniden vazifesi başına, kalbinde burukluğun zerresini taşımadan, sâdece kurulduğu gün kendisine seçtiği fikirlerin ve ideallerin ateşiyle heyecanlı döndü. Simdi, aradan tam iki yıl geçmiş bulunuyor. Bu iki yıl, bu mec- muanın idarehanesinde bile hatıraların üzerine zamanın kalın örtüsünü çekmiş." Gözler bir an ali o 28 Nisanı hatırladı. Bir sessizlik ortalığı kav- ladı. Karin bir ses : — Ağabey, Cemiyet dokuz satır eksik geliyor!" İçeri girmiş, genç mürettip çırağının sesi. Dünya dönüyor. Saygılarımızla (AKİS