30 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

30 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

yı taahhüt etmişlerdi. o Müzakereler devam ettiği müddetçe ve deneme yapılmadıkça bir anlaşmaya varmak ümidi, zayıf da olsa, vardı. En az- dan dünyayı tehdit eden radyoakti- vite tehlikesi yokta, çünkü bir ah- de bağlı olmayarak da olsa, atmos- ferde nükleer deneme yapılmıyordu. Bu konuşmalar fasılalarla bugüne kadar devam etmiştir, hâlâ da et- mektedir, fakat nükleer denemelerin gümbürtüleri içinde... Gerçekten, ge- çen Eylül Sovyet Basyanın oMora- toryumu bozarak atmosferde, arala rında 50 megatonluk dev bombalar da bulunan bir seri infilâk yaptıktan sonra, şimdi de Birleşik Amerika, a yy e Şey esasını kabul etmiş, fakat teferruata girilince dönmüştür. Yine zaman Zza- man Batılılar uzaktan tesbit ve kontrol işine akıl erdirir gibi olmuş- lar, fakat bir yandan mütehassısla- rın «mütenakız raporları, diğer yan- dan askeri makamların gösterdiği zaruret yüzünden, kısa zamanda bun- dan caymışlardır. Fakat müzakere- leri asıl baltalayan olay geçen Ey- lül, henüz konuşmalar devam eder- ken Sovyetlerin bir seri deneme yap- mış olmalarıdır. Buna rağmen Ba- zaman zaman beynelmilel kontrol tılılar müzakereyi Oo kesmemişlerdir. Kesmemişlerdir ama, bu defa yine konuşmalar devam ederken Amerika, Bir atom infilaki Modern hallaç bir anlaşmaya varmanın imkânsızlı- ğı karşısında Pasifikte atmosferde ki denemelere tekrar başlamıştır. Bu denemenin birincisi yapılmıştır. İkin- ci ve üçüncüsü belki bu satırların okunduğu sıralarda yapılmış olacak- tır. o Daha kötü, fakat kaçınılmaz bir ihtimal olarak Sovyet Rusya da atmosferdeki denemelere tekrar baş- Jıyacaktır. Bir cehennemi yarışın de- parı verilmiştir. Son teşebbüsler Dört senedir devam eden konuşma- larda hiçbir neticeye (o varılmadı nu? Buna tam bir menfi cevap ver- mek güçtür. Çünkü Sovyet Busya saman zaman beynelmilel kontrol AKİS, 30 NİSAN 196> evvelce ilan ettiği açık bir siyasetin icabı olarak, atmosferde denemelere başlamak zorunda kalmıştır. Sovyet Rusya geçen sonbahar yap- tığı deneme serisiyle herhangi bir üstünlük sağlamıştır da Amerika simdi arayı kapamak zorunda mı kalmıştır? Bu teknik ve askeri ma- hiyetteki sualin cevabı elbette ki bu sütunlarda verilemez. Fakat karşı- lıklı tutumlarda o siyasi mülâhazala- rın büyük ölçüde rol oynadığı mu- hakkaktır. Bunun gibi, nükleer denemeler a- leyhinde yapılan türlü nümayiş o ve girişilen çeşitli teşebbüslerin de sırf insani oduygulardan ileri (geldiğini DÜNYADA OLUP BİTENLER söylemek müşküldür. Bunlara da bü- yük ölçüde siyasi mülâhazalar ka- rışmaktadır. Ama ne olursa olsun, denemelerin yemden başlamasıyla bir yandan radyoaktivitenin insan nesli için artık münakaşa dahi edil- meyen muzir tesirleri, diğer yandan silâhlanma yarısının korkulu osonu- cu, iki heyula gibi insanlığın karşısı- na dikilmiş bulunmaktadır Saçlarınız dökülüyor mu? Başımızda kepek ve haşınlı var m? O halde: Dilo Çura SAÇLARINIZIN SİGORTASIRID. | Alin — 23