10 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER vatandaş haline getirilecekti. C. H. P. grubunun bu şekilde ka- bul ettiği en tasarısı, Koalisyo nun ikinci ortağı Y. T. P. famatindik ii ve mesele buradan doğ- . Y.T. P. 5 bin dönümünden fazla olan arazinin istimlâkinde bazı şart lar ileri sürüyordu. Şartların başında istimlâkin neki rayiç üzerinden ya- pılması gelmekte Böylesine bir teklik kabulü iki Bee ege hatalı olacaktır. Evvelâ, şimdiki rayiç gözönüne alınarak ya- pılacak istimlâklar Devlete büyük yük tahmil edecektir. Devletin bunu si- nesine çekmesi bir bakıma kabul edi- lebilir. Ancak bundan evvel istimlak edilen toprak sahipleri hesabına bu büyük bir haksızlık olacak ve onlar bu m da haklı olarak sızlanma im- kânını bulacaklardır. İki büyük güçlüğün Y. T. P. li milletvekillerine anlatılması için ka- nunu hazırlayanlar tarafından faali- yete ii İşin bu cephesinde C.H. P. r taktik hatası işledi. Y. T. P. liler için ziyadesiyle antipatik olan bir politikacıyı işe memur etti- ler. Bedavadan antipatik olmanın e- rişilmez üstadı Coşkun Kırca elinde dosyalarla Meclis koridorlarında do- laşmağa başladı. Gördüğü Y. T. P. li- ye meseleyi izahat çakı ve di Ni P. grubunda bir havanın teminine uğraş- tı. Allahtan C.H. P. yönetilen işin çabuk farkına vardılar ve İbrahim Öktemle Kemali Beyazıtı meselenin peşine sürdüler. Beyazıtın Ekrem Alicanla yap- tığı konuşma sonunda meselenin esa- sı üzerinde mutabakata varıldı. Şark Tilerinde seçim şansı büyük olan Y. T Ular anladılar ki; rayiç mese- lesinde ısrar faydadan ziyade zarar getirecek, yenilerden toplanan oylar, eskilerden kaybedilecek oyların oçok dununda olacaktır. Adalet Büyük başın dertleri (Kapaktaki Bakan) T akvimler 6 Eylül 1962 yi göster- mekteydi. Beyaz saçları hayli a- zalmış gözlüklü adam, yakasının ke- narları dört sırma halinde defne yap- raklarıyla süslü cübbesinin yenlerini savurarak kürsüye geldi ve sonra ay- nı enerjik ifade içinde oOkonuşmağa başladı. Ankara Üniversitesi Hukuk Fa- kültesi merasim salonunda, seçkin misafirler, hukukçular, Adliye teşki- lâtı mensuptan ve Hukuk Fakültesi öğrencileri dikkatle kürsüde (kendi haklarını l eden beyaz saçlı adamı dinliyorla i yılın Em “defasında bir tö- Suphi Baykam Kıl payının galibi renle açılması,. C. H. P. devri Bakan- larından Ali Kıza Türel tarafından karar altına alınmış, fakat D. P. dev- rinin sonunda yargıçlara ve adli me- kanizmaya kadar el uzatan kirli ik- tidar bu adeti ortadan kaldırmıştı. Menderes, Yargıtay Başkanının hak- sız tasarrufları protesto etmesinden korkardı. Fakat 27 Mayıs İnkılâbı ilk adli yılını Türelin ihdas ettiği anane- vi, törenle açmak suretiyle eski bir i- tiyadı ihya etti. Lebit Yurdoğlu Kıl payının mağlübu Haftanın sonundaki merasim de di. Hele Bakanların Hukukçu olanla- rı yeni adli yıla meslekdaşlarıyla bir- likte girdiler. Adalet Bakanı Abdül- hak Kemal Yörük, Devlet Bakanı Hıf- zı Oğuz Bekata ve Gümrük Tekel Ba- kanı Orhan Öztrak ile İçişleri Bakanı Sahir Kurutluoğlu ve Milli Savu Bakanı İlhami Sancar merasimi bü. yük bir ilgi ile izlediler. nkara Hukuk Fakültesinin meşhur merasim anfisinde Adalet mensuplarının dertlerini dile getiren beyaz saçlı adam en yüksek derece- i Hakim, Yargıtay Başkanı Recai Seçkindi. Seçkin haftanın sonundaki o gün son derece etraflı bir konuşma yapa- rak büyük başın büyük derdini orta- ya koydu. Meseleleri açık bir şekilde vaz etti ve ilgililerin dikkatini çekti. Seçkin konuşmasının her bölümünle acı bir hakikati dile getirdi ve yılla” rın ihmaline terkedilen adli mekaniz- manın istikbalinden bahsetti. Ön sıra- larda oturan 2. Koalisyon kabinesi- nin Adilet Bakanı beyaz saçlı Prof. Abdülhak Kemâl Yörük Seçkini dik- katle dinleyenlerin başında geliyordu. Onu eski Adalet Bakanı Sahir Kurut- luoğlu takip etmekteydi. Seçkin meseleleri vuzuha kavuştu- rurken bilhassa bir noktaya dikkati çekti: Mesele, kanunların gereği ka- dar uygulanıp uygulanmaması mese- lesiydi. Seçkin daha sonra adli meka- nizmanın dertlerine parmak bastı. Başkanın talepleri Seçkinin oldukça uzun süren konuş- masını başlıca 4 önemli noktada toplamak mümkündür. D Her yıl bir çığ gibi büyüyen adli işleri düzenli bir şekilde yönet- mek üzere, gerekli yetişkin bir kad- ro problemi, 2) Yargıtayın çalışma sisteminde yapılması ln değişiklikler, 3) Anayasanın in iği savcıla- rın teminatı | meselesi 4) Gen © Anayasaya göre hakim- lerin özlük işlerinde kararname mü- essesesinin kaldırılarak, bu işlemle- rin Yüksek Hakimler Kuruluna bıra- ılması. Şüphesiz adli mekanizmanın, dü- zenli bir şekilde işleyebilmesi için, sadece Anayasa ve diğer o yasalara konulan güzel hükümler ete değil- dir. Bir de onların eksiksiz olarak uygulanması gerekmektedir ki bu da ancak hakime verilecek olan işlerin normal sayıyı aşmaması ile mümkün- dür. Mahkemelere gelen iş sayısının yıldan yıla büyük bir hızla artması